۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۵۸
کد خبر: 83330461
T T
۰ نفر
آسیای مرکزی و روسیه، برگ برنده چین در مقابله با آمریکا

تهران- ایرنا- به دنبال تشدید رقابت میان آمریکا و چین، دولت پکن تلاش‌های خود برای جلب حمایت از دیگر بازیکنان منطقه‌ای و جهانی از جمله روسیه و کشورهای آسیای مرکزی را آغاز کرده است.

به گزارش روزنامه چاینا پست، انتظار می‌رود «شی جی پینگ» رئیس جمهور چین در ماه آینده با حضور در نشست بین‌المللی اقتصاد شهر سن پترزبورگ با همتای روسی خود «ولادیمیر پوتین» دیدار کند.


رئیس جمهور چین همچنین در ماه ژوئن (خرداد- تیر) برای حضور در نشست سازمان همکاری شانگهای به شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر خواهد کرد و در کنار آن نیز در نشست امنیت منطقه‌ای شهر دوشنبه تاجیکستان نیز حضور خواهد یافت.


در همین حال به گزارش وزارت خارجه چین، «وانگ کشان» معاون رئیس جمهور چین قبل از سفر به کشورهای هلند و آلمان به پاکستان سفر کرده است.


هدف اصلی سفر کشان به پاکستان مذاکره برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و استراتژیک میان دو کشور اعلام شده است.


همچنین امضا معاهده و تفاهم نامه‌های جدید میان پاکستان و چین یکی دیگر از اهداف سفر معاون رئیس جمهور چین خواهد بود.


به گزارش روزنامه چاینا پست، سفرهای مقامات پکن به کشورهای منطقه در حالی صورت می‌گیرد که رقابت میان آمریکا و چین در چندین حوزه از جمله تجارت و فن آوری به‌شدت افزایش یافته است.


پروژه‌های مشترک چین و روسیه برای تأمین بودجه و ساخت بنادر در سواحل روسیه با انتقاد شدید مقامات دولت واشنگتن همراه بوده است.


با توجه به حضور رئیس جمهور چین در نشست شهر سن پترزبورگ برای دومین بار، ناظران بر این باورند که پینگ در این نشست به تعهد پکن در مورد توافقات چندجانبه گرایی بپردازد.



***ائتلاف چین و روسیه برای ضربه زدن به منافع آمریکا


با نزدیک شدن روابط چین و روسیه و برگزاری نشست‌های دو جانبه انتظار می‌رود که تلاش‌های دو کشور به‌سوی هماهنگی راهبردی در مورد برخی از مسائل مانند ونزوئلا، سلاح‌های هسته‌ای کره شمالی و کنترل تسلیحات سوق پیدا کند.


ناظران بر این باورند که رئیس جمهور چین در مقایسه دیدار با رهبران خارجی دیگر کشورها از سال ۲۰۱۳ تا کنون بیشترین دیدار را با پوتین رئیس جمهور روسیه داشته است.


«آرتیوم لوکین» استادیار دانشکده فدرال شرق ولادیوستوک می‌گوید، به‌احتمال زیاد دور جدید دیدار رهبران چین و روسیه با محوریت اقدامات اخیر آمریکا علیه چین از جمله افزایش تعرفه کالاهای چینی و ممنوعیت ادامه فعالیت‌های شرکت هوآوی برگزار می‌شود.


لوکین می‌گوید، رکود اقتصاد روسیه و تحریم‌های شدید اعمال شده توسط غرب علیه آن باعث کم رنگ شدن قدرت روسیه شده است و با توجه به فشارهای آمریکا برای حذف نقش چین در بازار جهانی اقتصاد روسیه توانایی جایگزین شدن آن را ندارد؛ اما پوتین می‌تواند با حمایت از چین در مقابل اقدامات امریکا ایستادگی کند.


لوکین با اشاره به تحریم‌های روسیه بعد از الحاق کریمه به این کشور در سال ۲۰۱۴ گفت، روسیه بیش از پنج سال است که در برابر تحریم‌های شدید آمریکا علیه این کشور ایستادگی کرده است.


در دیدار آتی میان پینگ و پوتین همچنین انتظار می‌رود که رهبران دو کشور در مورد آخرین تحولات کشور ونزوئلا نیز به بحث و گفتگو بپردازند.


«نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا هم اکنون به‌شدت تحت فشار «خوان گوایدو» رهبر مخالفینی است که از طرف آمریکا حمایت می‌شود.


چین و روسیه خواهان بقای ریاست جمهوری مادورو در ونزوئلا هستند.


لوکین در ادامه می‌افزاید، مسکو و پکن توانایی آسیب رساندن به واشنگتن از طریق افزایش تعرفه‌ها و عدم دسترسی به فن آوری های بالا را ندارند اما در مقابل مناطق زیادی وجود دارند که با همکاری چین و روسیه می‌تواند منافع آمریکا در کوتاه مدت و بلند مدت با خطر جدی روبرو کند.


برای مثال، چین و روسیه می‌توانند با تقویت حمایت مشترک خود از دولت نیکلاس مادورو باعث از بین رفتن تلاش‌های واشنگتن برای برکناری وی شود.


چین و روسیه همچنین خواهان تقویت روابط اقتصادی هستند. تجارت دو طرفه که تحت تأثیر واردات گاز و نفت از طرف چین قرار گرفته است، در سال گذشته به ۱۰۸ میلیارد دلار رسیده است و رهبران دو کشور خواهان گسترش حجم مبادلات تجاری تا ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ هستند.



***تقویت روابط اقتصادی چین و روسیه در حوزه اوراسیا


«لی لیفان» استادیار آکادمی علوم اجتماعی شانگهای می‌گوید، پکن با توجه به رکود احتمالی اقتصاد جهانی بر این باور است که می‌تواند با گسترش روابط تجاری خود با روسیه بر موانع اقتصادی سال‌های آتی غلبه کند.


لیفان همچنین به دنبال تشدید جنگ تجاری چین با آمریکا می‌گوید، پکن در تلاش است تا سرمایه گذاری و بازار خود را به سایر نقاط جهان، به‌ویژه روسیه و اروپا تنوع دهد.


به گفته لیفان، چین در سال‌های آینده همکاری سرمایه گذاری خود را با اروپا و روسیه افزایش می‌دهد و بیشتر به سرمایه گذاری چند جانبه تمرکز خواهد کرد.


«دانیل بوچکوف» رئیس شورای امور بین‌الملل روسیه می‌گوید، چین در حال حاضر با رویکرد بسیار محتاطانه نسبت به آمریکا قدم بر می‌دارد و تلاش‌های دولت پکن با محوریت جلوگیری از افزایش تقابل و تشدید شرایط هم راستا است.


بوچکوف می‌گوید، برای چین مهم است که نشان دهد که این کشور یک دوست قابل اعتماد مانند روسیه دارد اما خواهان نشان دادن این روابط به شیوه‌ای آشکارا و تحریک پذیر نیست.


«استفان بلانک» مقام ارشد شورای سیاست خارجه آمریکا در واشنگتن می‌گوید، چین و مسکو همچنین خواهان تأثیر بر نفوذ آمریکا در منطقه آسیای میانه هستند.


چین از طریق فعالیت بر زیرساخت‌های «یک کمربند و یک جاده» اقدامات خود برای تضعیف نفوذ آمریکا در این منطقه را افزایش داده است.


رهبران کشورهای منطقه در ماه آینده برای حضور در نشست سازمان همکاری شانگهای به شهر پایتخت قرقیزستان سفر خواهند کرد.


اعضای سازمان همکاری شانگهای که متشکل از کشورهای چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند و پاکستان است، دارای ۲۳ درصد از منطقه خاکی و ۴۵ درصد از جمعیت و ۲۵ درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص می‌دهند.


گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که رئیس جمهور چین در این نشست با «نارندرا مؤدی» نخست وزیر تازه انتخاب شده هند دیداری جداگانه خواهد داشت.


«سوشما سواراج» وزیر خارجه هند نیز با توجه به نشست آتی سازمان همکاری شانگهای گفت، هند مصمم است تا همکاری متداوم و پایداری با کشورهای عضو شورای همکاری شانگهای داشته باشد.


مقام دیپلمات دهلی همچنین گفت، حضور هند در مسیر حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب، بندر چابهار، توافقنامه عشق آباد و بزرگراه سه طرفه، هند، میانمار و تایلند بیانگر تعهد دهلی به ارتباطات منطقه‌ای است.


آساق **۹۴۷۳**۱۶۶۳**


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha