۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۴۴
کد خبر: 83332803
T T
۰ نفر
نگاهی به سوابق سیاسی رئیس جدید اقلیم کردستان عراق

اربیل - ایرنا- انتخاب نیچروان بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق به رغم برخی مخالفت ها در سطح اقلیم با استقبال یکپارچه کشورهای مختلف منطقه و مقام های دولت عراق قرار گرفت.

نیچروان بارزانی نامزد حزب دموکرات کردستان عراق روز سه شنبه در میان مخالفت برخی احزاب کرد عراقی با ۶۸ رأی از ۱۱۱ کرسی توسط پارلمان اقلیم کردستان عراق به عنوان رئیس این اقلیم برگزیده شد.


ریبوار خوشناو، امید عبدالسلام، محمد حمه صالح و هیوا عبدالله سایر نامزدهای تصدی پست ریاست اقلیم کردستان عراق بودند که موفق به کسب رای در پارلمان نشدند.


پست ریاست اقلیم کردستان عراق تا دو سال پیش در اختیار مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق بود که در پی افزایش نارضایتی‌ها از سیاست وی در برگزاری همه پرسی یکجانبه و جدایی طلبانه در کردستان عراق (مهرماه ۹۶)و ناکام ماندن عملی آن، مجبور به کناره گیری شد.


اقلیم کردستان عراق طی دو سال گذشته فاقد رئیس بوده و اختیاراتش به نخست وزیر و پارلمان منتقل شده بود.


انتخاب نیچروان بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق بهانه ای شد تا نگاهی به سوابق سیاسی او بیاندازیم.


نیچروان ادریس مصطفی بارزانی برادر زاده مسعود بارزانی و نوه ملا مصطفی بارزانی رئٔیس جدید اقلیم کردستان عراق در شهریور ۱۹۶۶ میلادی در روستای مرزی حاجی عمران چشم به جهان گشود.
وی بخشی از تحصیلات خود را در دوره تبعید در ایران به انجام رساند و از این رو کاملاً به زبان فارسی مسلط می باشد


نیچروان ادریس مصطفی بارزانی برادر زاده مسعود بارزانی و نوه ملا مصطفی بارزانی رئیس جدید اقلیم کردستان عراق در شهریور ۱۹۶۶ میلادی در روستای مرزی حاجی عمران چشم به جهان گشود.
وی بخشی از تحصیلات خود را در دوره تبعید در ایران به انجام رساند و از این رو کاملاً به زبان فارسی مسلط می باشدنیچروان ادریس مصطفی بارزانی برادر زاده مسعود بارزانی و نوه ملا مصطفی بارزانی رئیس جدید اقلیم کردستان عراق در شهریور ۱۹۶۶ میلادی در روستای مرزی حاجی عمران چشم به جهان گشود.
وی بخشی از تحصیلات خود را در دوره تبعید در ایران به انجام رساند و از این رو کاملاً به زبان فارسی مسلط می باشد نامبرده همزمان به دو زبان دیگر یعنی انگلیسی و عربی نیز مسلط است.


نیچروان بارزانی در ۲۱ سالگی به صفوف حزب دموکرات کردستان عراق پیوست و به عنوان عضو ارشد این حزب فعالیتهای سیاسی خود را شروع کرد.
آغاز دوران سیاسی زندگی نامبرده با اشغال کویت توسط ارتش عراق و انتفاضه مردم عراق در جنوب و شمال همراه شد که منجر به تشکیل دولت محلی در سه استان اربیل، دهوک و سلیمانیه شد.
نیچروان در سی سالگی به عنوان معاون نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق برگزیده شد و بدین ترتیب وارد عرصه دولت داری در این منطقه خودگردان شد.
پیروزیهای حزب دموکرات کردستان عراق در انتخابات محلی سبب شد وی در سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ سه دوره به عنوان نخست وزیر اقلیم کردستان عراق برگزیده شود.
نوه ملامصطفی بارزانی همسو با پشت سر گذاشتن رده های دولت داری در حزب دموکرات کردستان عراق نیز پله های رشد را پشت سر گذاشت و در سال ۱۹۸۹ میلادی به عنوان عضو دفتر سیاسی حزب انتخاب شده و ۲۱ سال بعد به رده نایب رئیسی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق یعنی مسعود بارزانی تعیین شد.
پست ریاست اقلیم که در سال ۲۰۰۵ میلادی براساس توافقات صورت گرفته بین مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات کردستان عراق و جلال طالبانی رهبر فقید اتحادیه میهنی کردستان عراق توسط پارلمان اقلیم مشروعیت قانونی پیدا کرد در اختیار مسعود بارزانی قرار گرفت تا اینکه بدلیل انجام همه پرسی شکست خورده سال ۲۰۱۷ میلادی و تحت فشارهای روزافزون وی به ناچار از این منصب کناره گیری می کند و این پست بار دیگر در پارلمان اقلیم بدلیل اعتراضات احزاب کرد عراقی به عملکرد آن به حالت تعلیق درآمد.
در پی پیروزی حزب دموکرات کردستان عراق در انتخابات پارلمانی مهر سال گذشته بار دیگر این پست در پارلمان اقلیم از حالت تعلیق در آمد و این بار نیز یکی از اعضای ارشد حزب دموکرات کردستان عراق بر این مسند نشست.
نیچروان ادریس مصطفی بارزانی دومین رئیس اقلیم کردستان عراق بلافاصله بعد از انتخاب اعلام کرد آشتی اجتماعی، حل تمام مشکلات و اختلافات اربیل و بغداد براساس مذاکره و گفت وگو و حفاظت از روابط دوستانه و قوی با کشورهای همسایه و منطقه مهمترین اولویت کاری وی در این پست خواهد بود.


خاورم *۴*۳۵۱**۳۸۰*۱۵۸۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha