به گزارش ایرنا جعفر شهامت روز چهارشنبه در نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان خراسان جنوبی که به ریاست معاون عمرانی استاندار برگزار شد افزود: سه شاخص ارزیابی ایمنی طول راه، ترافیک وسایل نقلیه و ترکیب این دو است که محورها را به لحاظ تعداد آنالیز می کنیم.
وی اظهار داشت: به لحاظ فوتی به ۱۰۰ کیلومتر راه، محور نهبندان - زاهدان در صدر کاهش ایمنی بوده و یکی از بحث ها در این محور قاچاق سوخت بود که سال گذشته در مقطعی شیوع داشت.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی بیان کرد: در محور طبس- یزد، نهبندان - سربیشه و سربیشه - زابل بیشترین تردد و ترافیک وسایل نقلیه ثبت شده و محور نهبندان - زابل و شهرستان طبس جزو اولویت بالای در ترکیب ۲ شاخص ایمنی راه های استان است.
وی با اشاره به کریدورهای اصلی استان گفت: نیاز است در جلسات فنی آنالیزهای کریدوری انجام شود تا وضعیت بهتری از تحلیل تصادفات به دست آوریم.
شهامت با بیان اینکه براساس آمار پزشکی قانونی تلفات تصادفات جاده ای خراسان جنوبی سال گذشته حدود پنج درصد کاهش داشته است گفت: همین حداقل کاهش موجب کسب رتبه پنجم کشوری برای خراسان جنوبی شد.
وی با بیان اینکه در سال ۹۷ مصدمان تصادفات استان ۱۱ درصد افزایش یافته است، گفت: شهرستان های طبس، نهبندان و قاینات بیشترین افزایش تصادفات را داشتند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی افزود: با توجه به شرایط قاچاق سوخت شهرستانهای قاینات و نهبندان در کریدور زاهدان- مشهد به لحاظ تعداد تلفات تصادفات جاده ای نگران کننده است.
وی با اشاره به اینکه در شهریوماه سال گذشته بیشترین تعداد تلفات ناشی از حوادث ترافیکی با ۲۸ نفر ثبت شد ادامه داد: سه محور نهبندان - سربیشه، قاین - بیرجند و طبس - یزد دارای بیشترین تلفات ناشی از تصادفات در سال گذشته بودند.
شهامت افزود: احداث یک مجتمع بین راهی در محور طبس - یزد در دستور کار قرار دارد که به تازگی تسهیلات مورد نیاز آن نیز تامین شده و امیدواریم در کاهش تصادفات این محور اثرگذار باشد.
وی با اشاره به سهم ۴۶ درصدی واژگونی در ایجاد تصادف گفت: با توجه به احتمال وقوع خستگی رانندگی در جاده ها شیارهای عرضی برای کاهش این نوع تصادفات در برخی محورها اجرا می شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از کسب رتبه سوم بهبود ایمنی در راه های شریانی خبر داد و گفت: این موفقیت در راه های روستایی و اصلی کمرنگ تر بوده که نیاز به تمرکز بیشتر دارد.
وی بیان کرد: سهم عوامل مختلف در تصادفات برون شهری و جاده ای استان شامل عابران متوفی ۹ درصد، موتورسواران متوفی ۱۳ درصد، فوت بر اثر واژگونی وسیله نقلیه ۴۵ درصد و فوت در محل حادثه ۶۴ درصد می شود.
شهامت با تاکید بر اینکه طولانی بودن جادههای استان علت افزایش فوت در محل حادثه است، عنوان کرد: فوت در تصادفات شبانه ۳۸ درصد، فوت در اثر تصادف در ناوگان باری چهار درصد و فوت در اثر ضربه به سر در استان ۶۲ درصد بوده است.
وی گفت: شست و شو و به روزرسانی تابلوهای در مسیر جاده، بازدید از مراکز معاینه فنی خودروهای برون شهری، فعال کردن استراحتگاههای موقت، مشخص کردن نقاط مستعد تصادف با توجه به سنوات مشابه و تشدید نظارت و بازرسی از مجتمعها و نمازخانه های بینراهی به مناسبت تعطیلات عید فطر و تابستان انجام خواهد شد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی با اشاره به ورود شتر به محدوده جاده ها و خطر افزایش تصادف گفت: برای انجام برنامه ریزی باید منابع طبیعی آخرین تغییرات مراتع را اعلام کند ولی با این وجود سال گذشته ۳۰ میلیون تومان برای حصار جاده ها و جلوگیری از ورود شترها هزینه شده است.
وی بیان کرد: شترها شناسنامه دارند و مالک این حیوان ها طبق قانون مدنی باید پاسخگوی وقوع حادثه باشند اما در برخی موارد قانون دور زده شده و پلاک ها از حیوان برداشته می شود.
۹۸۹۳*۳۰۲۸
نظر شما