به گزارش روز شنبه دانشگاه صنعتی امیر کبیر، دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه با این روش موفق شدند از خروج ارز از کشور جلوگیری کنند.
سیامک ایپکچی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و سرپرست آزمایشگاه سازه به عنوان مدیر پروژه تست های ادوات ریل راه آهن، با اشاره به مطالعات این دانشگاه در زمینه رفتار ادوات روسازی ریلی گفت: این مطالعات در آزمایشگاه سازه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با ظرفیت ۳۰ تن در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه انجام این نوع آزمایشها برای اولین بار در داخل کشور انجام میشود، یادآور شد: آزمایشهای مرتبط با ادوات روسازی خطوط ریلی تا قبل از آن در آزمایشگاهی در شهر مونیخ کشور آلمان اجرایی میشد که با راه اندازی آزمایشگاه تست روسازی ادوات ریلی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر، این تستها در داخل کشور اجرایی میشود.
ایپکچی با اشاره به ادوات روسازی ریلی خطوط راه آهن به عنوان یکی از پرکاربردترین سیستمهای حمل و نقل کشوری، اظهار کرد: تست این نوع ادوات بسیار حائز اهمیت است تا بتوانیم نسبت به عملکرد صحیح آنها اطمینان حاصل کنیم و مطمئن باشیم این ادوات ظرفیتهای لازم را دارند.
ایپکچی با بیان اینکه این تستها تا قبل از این با هزینههای چند هزار یورویی در خارج از کشور انجام میشد، ادامه داد: با همکاری محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همکاری بخش خصوصی و دولتی در صنعت راه آهن کشور موفق به بومی سازی این آزمایشگاه در داخل کشور شدیم و توانستیم امکان انجام تستهای مرتبط با این ادوات را در کشور فراهم کنیم.
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه با راه اندازی این آزمایشگاه، کلیه تستهای ادوات روسازی ریل راه آهن در آزمایشگاه سازه این دانشگاه اجرایی میشود، گفت: این دسته از آزمایشها بر طبق استاندارد BS EN ۱۳۱۴۶ شامل ۹ آزمایش میشود که تستهایی چون آزمایشهای خستگی، مقاومت محوری و شرایط محیطی سخت از جمله آن است.
به گفته ایپکچی در این آزمایشگاه، تستهایی چون اندازه گیری مقاومت الکتریکی، مقاومت محوری، پیچشی، ضربه و تست خستگی انجام میشود.
وی با تاکید بر اینکه نتایج به دست آمده از این تستها میتواند به عنوان مرجعی برای صحت عملکرد ادوات روسازی ریلی در کشور محسوب شود، اظهار کرد: بر این اساس مجموعههای صنعتی میتوانند با اطمینان زیاد به این آزمایشها اتکا کنند.
این محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه با راه اندازی این آزمایشگاه دیگر نیازی به انجام تستهای ادوات روسازی ریلی در کشورهای دیگر نیست، اضافه کرد: برخی از تجهیزات این آزمایشگاه چون دستگاه تست شرایط محیطی سخت و تست مقاومت الکتریکی ریلی از سوی محققان این دانشگاه طراحی و ساخته شده است.
دانام **۹۴۶۵**۱۵۸۴
نظر شما