۱۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۰۱
کد خبرنگار: 822
کد خبر: 83336981
T T
۰ نفر
هند، ژاپن، امریکا و استرالیا خواستار تضمین آزادی کشتیرانی شدند

دهلی نو-ایرنا- وزارت امور خارجه هند در بیانیه ای اعلام کرد مقامات ارشد دیپلماتیک هند، ژاپن، استرالیا و آمریکا در اجلاسی که در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد بر تضمین آزادی کشتیرانی در منطقه هند و اقیانوسیه و دسترسی به آن برای همه کشورها تاکید کردند.

وزارت خارجه هند اضافه کرد این چهار کشور بر مرکزیت کشورهای عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) در ساختار منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه تاکید کردند.


هند در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ به گروه چهار جانبه آمریکا، ژاپن و استرالیا برای "مشورت در منطقه هند و اقیانوسیه" پیوست.


هند همچنین دو گفت و گوی سه جانبه با آمریکا و ژاپن و همچنین استرالیا و ژاپن برگزار کرده است. در این گفت و گو ها مسائلی از جمله "صلح، رفاه و امنیت" در منطقه و یک هند و اقیانوسیه "آزاد و باز" مورد بررسی قرار گرفت.


هند، ژاپن و استرالیا در آخرین دیدار خود در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ که در دهلی نو برگزار شد در مورد گسترش ارتباطات منطقه‌ای گفت و گو کردند.


هند قصد دارد از طریق پیوستن به گروه‌های چند جانبه و همچنین گسترش روابط خود با کشورهای منطقه، با نفوذ چین در منطقه هند و اقیانوسیه مقابله کند.


این اقدامات هند واکنشی در مقابل طرح یک جاده یک کمربند چین و همچنین افزایش حضور نظامی پکن در منطقه است.


کمربند اقتصادی جاده ابریشم' و 'جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یک' ابتکارهایی هستند که برای نخستین بار در پاییز ۲۰۱۳ توسط رئیس جمهوری چین و به ترتیب در جریان دیدارهایی از قزاقستان و اندونزی ارائه شدند. این 'کمربند' بعنوان شبکه ای طراحی شده از جاده‌های فراسرزمینی و خطوط آهن، لوله‌های نفت و گاز و دیگر پروژه‌های زیرساختی است که از شهر شیئان در مرکز چین آغاز و سراسر آسیای میانه را در می‌نوردد و سرانجام به مناطق دوردستی چون مسکو، روتردام و ونیز می‌رسد.


هند همچنین بر اساس سیاست اقدام به شرق در نظر دارد روابط نظامی خود را به سرعت با کشورهایی مانند ژاپن و کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آسه آن از جمله سنگاپور، ویتنام، میانمار، تایلند، مالزی و اندونزی گسترش دهد.


اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که بیشتر با نام اختصاری آسه‌آن شناخته می‌شود، یک سازمان بین‌المللی سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در آسیای جنوب شرقی است. این سازمان در ۸ اوت ۱۹۶۷ توسط تایلند، اندونزی، مالزی، سنگاپور و فیلیپین برای همبستگی علیه گسترش کمونیستها در ویتنام و شورش‌های داخلی این کشورها تأسیس شد.


آساق **۲۶۷**۱۶۰۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha