۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵
کد خبر: 83337011
T T
۳ نفر

«سامبو» در مسیر دگرگونی

۱۲ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۲۵
کد خبر: 83337011
«سامبو» در مسیر دگرگونی

تهران - ایرنا - رشته رزمی «سامبو» که در سال‌های اخیر عملکرد خوبی در ورزش ایران نداشت و در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا نیز یکی از بدترین تیم‌های کاروان ورزشی کشورمان بود، اکنون در مسیر دگرگونی قرار دارد.

سامبو رشه ای رزمی است که حدود سال ۱۹۲۰ در ارتش سرخ شوروی به منظور تقویت توانایی مبارزه تن‌به‌تن سربازان، پایه‌گذاری شد. این ورزش ترکیبی از تکنیک‌های کشتی، جودو، آیکیدو و جوجیتسو است و سامبوکاران با ژاکت‌های سنگینی با نام کورتکاس با یکدیگر مبارزه می‌کنند.
سامبو اکنون در ایران یکی از انجمن‌های تحت پوشش فدراسیون‌های ورزشی است که در سال‌های اخیر حرکت روبه پیشرفتی نداشت و اتفاقات یکسال گذشته موجب شد تا تغییرات گسترده‌ای در آن ایجاد شود.
این رشته برای نخستین بار به صورت رسمی در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا حضور یافت و تیم ایران با بدترین عملکرد ممکن بدون کسب حتی یک مدال برنز به کار خود پایان داد.
در حالی که پیش از آن و طی سال‌های متعدد، مسئولان این سبک خبر از مدال‌های متعدد و قهرمانی ورزشکاران ایران در مسابقات آسیایی و جهانی می‌دادند، اما در عمل سامبوی ایران در بازی‌های آسیایی به رشته‌ای سرخورده و گوشه نشین تبدیل شد.
سپس تیم ایران باید در مسابقات قهرمانی آسیا در مغولستان حضور می‌یافت که به طرز عجیبی تیم کشورمان نتوانست خود را به محل برگزاری رقابت‌ها برساند.
این اتفاقات ناگوار در کنار عملکرد ضعیف انجمن سبب شد تا مسئولان فدراسیون رزمی در تاریخ بیستم تیرماه سال ۹۷ با برگزاری نشست کمیته فنی، «عباسعلی اکبری» را از مسئولیت انجمن برکنار کنند.
این تصمیم در تاریخ دهم آذرماه ۹۷ نیز به تصویب هیأت رئیسه نیز رسید و سپس «محمود رشیدی» رئیس وقت فدراسیون رزمی در نامه‌ای به «محمدرضا داورزنی» معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، «مصطفی کریمی» را به عنوان رئیس جدید انجمن سامبو معرفی کرد.
هرچند تحرکاتی از سوی مسئولان برکنار شده این انجمن و مکاتبه با مسئولان جهانی سامبو صورت گرفته تا این جابه جایی غیر قانونی جلوه داده شود، اما تغییرات در انجمن‌ها و سبک‌ها، از اختیارات کامل فدراسیون‌های رزمی است و اکنون انجمن سامبوی ایران با مدیریت جدید و شرایطی دگرگون شده، برنامه‌های خود را پیش می‌برد.
در حال حاضر مسئولان جدید این انجمن با برنامه‌های ریزی های که انجام داده‌اند در تلاش هستند تا سامبوی ایران را پس از ناکامی تمام عیارش در سال گذشته به شرایط خوب بازگرداندند و با دعوت از مسئولان جهانی این رشته در بخش داوری و فنی، مسیر را برای پیشرفت ورزشکاران کشورمان فراهم کنند.
گسترش آموزش در بخش داوری و فنی و تقویت همه جانبه بخش زنان از مهمترین نیازهای این رشته رزمی است تا بتواند جای مناسبی در بین جوانان ایران باز کند.
ایران همواره در رشته‌های رزمی از جایگاه خوبی برخوردار است و قطعاً برنامه ریزی اصولی، مدیریت برنامه محور، سرمایه گذاری، استعدادیابی و داشتن حامیان مالی می‌تواند سامبو که در بازی‌های مهمی چون بازی‌های آسیایی، بازی‌های هنرهای رزمی و داخل سالن حضور دارد را به رشته‌ای موفق در ورزش ایران تبدیل کند.


ورزشی ** ۳۷۸۳ ** ۲۰۲۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha