۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۰۵
کد خبرنگار: 1159
کد خبر: 83338253
T T
۰ نفر

روزآمدی: ضرورت نبرد رسانه ها

۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۰۵
کد خبر: 83338253

تهران-ایرنا- رسانه ها رسمی در ایران، در شرایط امروزی، در وضعیت نبرد رسانه ای قرار دارند و همانطور که وزیر ارشاد معتقد است، «رسانه رکن سوم امنیت ملی است». در این شرایط روزآمدی رسانه ای رسمی، می تواند برگ برنده آن ها در نبرد رسانه ها باشد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا؛ اگر این واقعیت قطعی را بپذیریم که ایران امروز، درگیر نبردی خاموش؛ اما عیان و همه جانبه با نظام استکباری است و اگر به این واقعیت اذعان کنیم که نبرد امروز با استکبار جهانی و در راس آن دولت آمریکا، نبردی همه جانبه است، باید بپذیریم که نبرد در عرصه «رسانه ای» نیز جبهه ای از جبهه‌ های این نبرد. است. نبرد در عرصه رسانه بطور حتم ساحت و شکلی متفاوت از سایر نبردها دارد. در این نبرد نه تیر و تفنگ به کار خواهد آمد و نه سخن از خون و آتش است. نبرد رسانه‌ ها، نبرد «قلم‌ ها» است. نبردی است بر سر آنکه چگونه از حق سخن بگوییم و باطل را افشا کنیم.



رسانه رکن سوم امنیت ملی


رسانه در جهان امروز، رکن سوم امنیت ملی است و به اگر نه به اندازه ارکان نظامی؛ اما در جای خود اهمیتی بسیار ویژه دارد. رسانه مرجعی است برای آگاه کردن مردم در این نبرد حیاتی و تنها زمانی می‌توان از یک رسانه به عنوان یک سلاح در نبرد امنیت ملی سخن گفت، که آن رسانه، رسانه ای با مرجعیت خبری بالا، مورد قبول شهروندان، به روز و با فناوری پیشرفته اداره شود. در غیر این صورت می توان پیش بینی کرد که رسانه مذکور نمی‌تواند در برابر سایر رسانه‌ های رقیب پیروز و مقتدر، مرجعیت خبری جامعه ایرانی را به دست گیرد.


نبرد رسانه ها در یک دهه‌ ی گذشته، بسیار سخت‌ تر از گذشته شده است. هر روز خبر تاسیس رسانه‌ ای رسمی و فارسی زبان از گوشه از جهان به گوش می‌ رسد و صد البته در کنار آن صدای شمارش دلارهای برخی دشمنان شنیده می‌ شود که سرمایه خود را در پای این رسانه ها می‌ریزند تا با گرد هم آوردن تمام نیروهای خودفروخته و استفاده از آخرین فناوری‌ ها و امکانات و سرمایه‌ ها، قصد دارند تا آرامش و امنیت روانی جامعه ایرانی را برهم زنند.



گسترش شبکه های اجتماعی و نبرد با رسانه های رسمی


گسترش شبکه های اجتماعی و مجازی (فارغ از برکاتی که می توانند برای یک جامعه به همراه داشته باشند) نیز باعث شده است تا رسانه های رسمی بیش از پیش به چالش کشیده شوند و مرجعیت آن‌ها بیش از گذشته تهدید شود. رسانه‌ های غیررسمی و مجازی امروزه با سهولت دسترسی و رنگ و لعاب فناورانه، رقیب سرسخت برای رسانه ‌های رسمی شده‌ اند و در صورتی که رسانه‌ های رسمی تلاش نکنند تا خود را در این رقابت دشوار، روزآمد و کارآمد نکنند، به حتم این احتمال وجود دارد که قافیه مرجعیت خبری را به حریف ببازند و این امر ضربه‌ ای مهلک به امنیت ملی خواهد بود. بایستی پذیرفت و شیوه ‌ها و قالب‌ های کلاسیک در بخش خبر رسانی، دیگر چون گذشته پاسخگوی نیاز شهروندان به اخبار نیست و رقابت با مراجع خبری غیررسمی، به ویژه در فضای مجازی، نیازمند رویکردهایی نوین و هماهنگ با مقتضیات روز است.


نبرد رسانه ای امروز، نبردی سخت و دشوار است. شبکه های نفاق و دورویی هر روز خبری جعلی از پی خبر جعلی روانه بازار اخبار می کنند و چه دشوار است که بتوان بدون داشتن رسانه‌ ی رسمی، مرجع و کارآمد، در برابر سیل ویرانگر اخبار کذب و دروغ، تهمت‌ ها و شایعات و نیرنگ ها و خبرسازی‌ ها ایستاد. رسانه رسمی و مرجع، به حتم سدی است در برابر سیل ویرانگر اخبار جعلی و طوفان شایعات و سیلاب خبرسازی‌ ها. در زمان ه‌ای که دشمنان سرسخت نظام اسلامی، تلاش دارند تا دیواری از دروغ به دور مرزهای ارتباطی ایران بکشند، این رسانه رسمی توانمند، چابک و هوشمند است که می ‌تواند این دیوار را با ضربه حقیقت و صداقت بر سر همانان آوار کند.



ایرنا و ضرورت روزآمد شدن


روزآمد شدن مداوم یک رسانه، ضرورتی است قطعی. نمی توان انتظار داشت یک رسانه رسمی و ملی، با همان سبک و سیاق دهه های قبل خود و با همان سیاست‌ ها و رویه‌ ها و رویکردها در تولید محتوا و نحوه انتشار آن، بتواند امیدی به جذب مخاطبان و به ویژه مخاطبان جوان و تحصیل کرده امروز داشته باشد. نسل امروز، نسل همزیست با فناوری است و از همین رو بایستی رسانه رسمی و مرجع کشور نیز از آخرین فناوری‌ ها و امکانات انتشار اخبار، بهره ‌مند باشد تا بتواند بهتر از هر زمانی با مخاطبان خود ارتباط برقرار نماید.


«ایرنا» (خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرانی) با قریب ۸۵ سال سابقه، امروز درخت تناوری است که ریشه در تاریخ معاصر رسانه های ایران دوانده است. اکنون انتظار می‌رود، در این طوفان رسانه‌ ای که دشمنان ایران قصد برپا کردن آن را دارند، این درخت تناور تبدیل به چراغ راهی شود در ظلمت و تاریکی که بنگاه‌های خبری سراسر دروغ، قصد دارند در آسمان اذهان ایرانیان برپا کنند. این چراغ راهنما می‌ توان مسیر پیش روی شهروندان را روشن کند و به آنان نشان دهد چگونه می‌ توانند از میان دریایی از تهمت و دروغ، حقیقت را دریابند. ایرنا با به روزآمدی و کارآمدی می‌تواند جایگاه سیاست‌گذارانه دولت و نظام را در عرصه خبر رسانه تثبیت کند و بدین ترتیب ستونی برای رکن سوم امنیت ملی ایران گردد.


از همین رو است که خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران نه امروز، که در هر زمان که نیاز باشد، باید رخت نو بر تن کند و جامه ی نو و مناسب زمانه خود بیاراید. ایرنا رسانه ای است که باید پیشگام، روزآمد، حرف ه‌ای و خلاقانه مدیریت شود و تمامی نیروهای زبده این رسانه ملی و بازوی اطلاع رسانی نظام جمهوری اسلامی ایران، تبدیل به پل ارتباطی میان دولت و شهروندان گردد و بتواند هر روز بهتر از روز قبل به ایفای نقش خود بپردازد که جز این نیز از چنین رسانه ‌ای انتظار نمی‌ رود.


پژوهش **۹۴۷۹**۱۵۵۲



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha