۲۹ آبان ۱۳۹۸، ۱۵:۴۹
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83561754
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

رسانه ها، ابزار مقابله با چالش ها و تسهیل کننده همکاری ها

پکن- ایرنا- مقابله با چالش ها، افزودن بر همکاری ها و مبارزه با اخبار جعلی در عصر دیجیتال و نفوذ فزاینده اینترنت از جمله اهدافی است که این روزها رسانه های دنیا به دنبال تحقق آنها هستند موضوعی که محور نشست روسای مهمترین سازمان های رسانه ای جهان در شانگهای قرار گرفت.

در چهارمین اجلاس هیات رییسه رسانه های جهان که این هفته در شهر شانگهای در شرق چین برگزار شد، روسای ۱۳ سازمان بزرگ خبری دنیا از ۱۱ کشور درباره این مسایل با یکدیگر رایزنی کردند.

«عصر جدید، رسانه جدید و تفکر جدید»، "فرصت ها و چالش های رسانه ها در عصر همه رسانه ای" و "دهه جدید کنفرانس رسانه های جهانی" از جمله محورهای مهم و اصلی این نشست بود در این نشست همچنین در مورد برگزاری چهارمین کنفرانس جهانی رسانه ها در سال ۲۰۲۰ نیز بحث و گفت و گو شد.

مسئولان خبرگزاری فرانس پرس، گروه رسانه های الجزیره، آسوشیتدپرس، بی بی سی، کیودو، گروه رسانه ای ناسپارس آفریقای جنوبی، رویترز، روزنامه سائو پائولوی برزیل، آژانس خبری ماهواره ای روسیه، تاس، گروه خبری هند، خبرگزاری شین هوا و رسانه های مهمان مانند خبرگزاری آنسای ایتالیا در این نشست شرکت داشتند و «چای مینگ جیائو» رئیس خبرگزاری شینهوا ریاست این نشست را بر عهده داشت.

مسئولان این رسانه ها در این نشست تاکید کردند در عصر نوین رسانه ها،  چالش های بسیاری برای کشورها بوجود آمده است اینکه چطور بتوان از این مشکلات خروج کرد و همکاری ها را افزایش داد، در دستور کار قرار داشت.

این در شرایطی است که بنا به اعلام بسیاری از صاحب نظران، امروز اینترنت از همه مرزهای رسانه ای فراتر رفته و شکل تازه ای به ارتباطات بخشیده است ضمن آنکه صنایع دیگر رسانه ای چون تلویزیون،  رادیو و مطبوعات هم با چالش های بی سابقه ای روبرو هستند.

«چای مینگ جیائو» رئیس خبرگزاری شینهوا و رییس هیات رییسه رسانه های دنیا می گوید اینترنت یکی از اصلی ترین ابزارهای جدید رسانه ای است که کشورها به آن نیاز بیشتری پیدا کرده اند.

وی خاطر نشان کرد در چین از سال ۲۰۱۶ میلادی به این طرف شمار مشترکان اینترنت ۳۰ درصد افزایش یافته و در نیمه اول سال ۲۰۱۹ میلادی به ۸۴۷ میلیون نفر رسیده است.

این در شرایطی است که هوش مصنوعی، نسل پنجم پرسرعت شبکه اینترنت و رسانه ها و شبکه های اجتماعی نوین نیز در عین اینکه تسهیل بخش ارتباطات و همکاری ها شده اند، خود بر چالش ها افزوده اند و بخصوص نسل جوان در معرض آسیب های فراوانی قرار گرفته است.

مقابله با اخبار جعلی

یکی دیگر از مباحثی که سازمان های بزرگ خبری دنیا در این نشست به آن پرداختند، انتشار اخبار کذب و جعلی بود که به باور آنها یکی از بزرگترین معضلات امروز جوامع است و رسانه ها وظایف سنگینی برای مقابله با آن دارند.

موسسه مطالعات خبری رویترز تحقیقاتی انجام داده است که نشان می دهد اعتماد مردم به اخبار رسانه ها تا ۴۲ درصد کاهش یافته است و بسیاری از افراد مورد نظرخواهی گفته اند که قدرت تشخیص اخبار دروغ و راست را ندارند.

سوبروکز از مدیران خبری رویترز در همین جلسه گفت که مساله اخبار دروغ و ساختگی یک سردرد برای رسانه ها و مردم است.

وی گفت که اعتماد شرط حیات رسانه ها است اگر این اعتماد به اخبار و خبرنگاری وجود نداشته باشد ما همیشه روی لبه تیغ حرکت می کنیم و زیر پایمان لغزنده است.

ارایه محتویات دقیق، شفاف کردن عملکرد رسانه ها، دستیابی به اطلاعات موثق، نظارت دقیق تر بر اخبار، ارتقای سواد رسانه ای و تقویت همکاری های رسانه ای برای پی بردن به صحت و سقم اخبار از دیگر موضوعاتی بود که مسئولان رسانه ای خبرگزاری های بزرگ دنیا در چهارمین نشست هیات رییسه سران رسانه های دنیا درباره آنها رایزنی کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha