ازآنجاییکه ورودی شهر آب بر از سمت گیلوان، حجم ترافیک عبور و مرور مردم شرق شهرستان طارم و نیز اوج تردد ماشینهای سنگین و نیمه سنگین را به یدک میکشد، پل قدیمی غیر استاندارد و ناایمن در این قسمت از شهر جوابگوی این حجم از ترافیک نبوده و با توجه به نا ایمن بودن آن، حوادث رانندگی زیادی نیز در این قسمت از شهر میدهد که در مواردی منجر به مرگ تعدادی از شهروندان نیز میشود.
به همین دلیل ضرورت سامان دهی و بهبود این نقطه حادثه خیز باید هر چه سریعتر در دستور کار مسئولان قرار گیرد، در همین زمینه در سالهای گذشته طرح تعریض و بهسازی در این نقطه به تصویب رسید و در سال ۸۹ در زمان شهردار وقت کلنگ زنی هم شد، تا شاید پایانی خوش بر روزهای تلخ تصادف در این منطقه باشد.
اما با وجود تصویب این طرح تا به امروز اقدام مؤثری برای بهره برداری از این پروژه انجام نشده و همچنان منطقهای که به گفته برخی از کارشناسان یکی از خطرناکترین نقاط حادثهخیز در شهرستان است، بلاتکلیف باقی مانده است.
تعریض و اجرای پل ورودی شهر آب بر که قرار بود باری از روی دوش ترافیک و حمل و نقل مرکز شهرستان بردارد، اما اکنون خود بار سنگینی بر روی دوش مردم و مسئولان این شهر شده است.
۹ سال از زمان آغاز به کار این پروژه کوچک گذشته و با ناتمام ماندن این پل، انتظار مردم این شهر به اتمام رسیده است و به نوعی به یکی از دغدغههای اصلی مردم شهر آب بر تبدیل شده است.
** نبود طرح مطالعاتی جامع یکی از دلایل اصلی توقف پروژه است
شهردار آب بر در این خصوص در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یکی از دلایل توقف پروژه تعریض پل ورودی این شهر، نبود طرح مطالعاتی جامع و نقشههای فنی و اجرایی مربوط به پروژه است که باید از طرف اداره راه و شهرسازی ارائه شود.
ناصر مهرعلیزاده اظهار داشت: این پروژه خارج از حریم شهر واقع شده و برای احداث چنین طرحهایی منابع اعتباری از طرف شهرداری تعریف نمیشود.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و قرار گرفتن پروژه در ورودی شهر، تفاهم نامهای بین شهرداری آب بر و اداره راه و شهرسازی طارم منعقد شد که بر اساس آن مقرر شد هر دو دستگاه در اجرای پروژه مشارکت داشته باشند و شهرداری در حد امکان ماشین آلات مورد نیاز را در اختیار اداره راه و شهرسازی قرار دهد.
** نبود اعتبارات کافی دلیل توقف پروژه پل ورودی شهر آب بر میباشد.
رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان طارم نیز نبود اعتبارات کافی را از دلایل اصلی توقف پروژه پل ورودی آب بر عنوان کرد و گفت: با توجه به پرداخت معوقات سالهای قبل پیمانکار ایم طرح، در سال جاری نیاز به تعریف و تأمین اعتبارات لازم از طرف کمیته برنامه ریزی شهرستان است تا با تمهیدات لازم این طرح به مرحله بهره برداری برسد.
سید غفور شفیعی نبود طرح مطالعاتی جامع و قرار گرفتن خط تغذیه لوله گاز در مسیر تعریض مسیر ورودی شهر از پمپ بنزین آب بر تا پل ورودی را از دیگر دلایل مسکوت ماندن احداث پل برشمرد و تصریح کرد: این پروژه در سال ۸۹ در زمان شهردار وقت کلنگ زنی شد و بعد از گذشت یک سال از پروژه با توجه به عدم توانایی اجرایی و فنی از طرف شهرداری آب بر، اداره راه و شهرسازی ادامه تکمیل آن را در دست گرفت.
شفیعی گفت: طبق تفاهم نامهای که مابین شهرداری شهر آب بر و این اداره منعقد شده، مقرر گردیده که سازه پل توسط اداره راه و شهرسازی شهرستان احداث و مسئولیت رهاسازی این مسیر از معارضان و تأمین برخی ماشین آلات و هزینهها نیز بر عهده شهرداری باشد که تا حدودی موارد فوق انجام شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به تعریض مسیر پمپ بنزین آب بر تا پل ورودی این شهر در طول ۲ سال گذشته، نیاز به طرح مطالعاتی جامع ماست تا این مسیر دو بانده با پل تعریض شده از لحاظ فنی و نقشه برداری هم خوانی داشته باشد.
این مسئول ضمن تقدیر از زحمات شورای شهر آب در جهت حل مشکلات معارض اجتماعی و آزادسازی مسیر، عنوان کرد: خط لوله گاز عبوری از مسیر فوق بر معضلات این پروژه افزوده که مکاتبات و پیگیریهای لازم جهت رفع این موضوع با اداره گاز شهرستان صورت گرفته است.
به گزارش ایرنا، شهر آب بر یکی از دو شهر شهرستان طارم بوده که در سال ۷۶ با تأسیس شهرستان طارم، به عنوان مرکز این شهرستان انتخاب شد.
این شهر با جمعیت ۸ هزار نفری در قسمت شمال شهرستان طارم در ارتفاع ۷۰۰ متری از سطح آبهای آزاد واقع شده و دارای جاذبه گردشگری تاریخی و طبیعی فراوانی است و از ناحیه شمالی با شهر شفت استان گیلان هم مرز است.
شهرستان طارم با ۴۷ هزار نفر جمعیت (حدود ۵ درصد جمعیت و ۱۰ درصد مساحت استان زنجان) در ۹۰ کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
۹۸۸۶/۳۰۸۸
نظر شما