مردم فریب پیامک های کلاهبرداران فضای مجازی برای دریافت فطریه را نخورند

تهران- ایرنا- معاون اجتماعی پلیس فتا گفت: مردم سعی کنند با هوشیاری کامل فریب تصاویر و پیام های تحریک آمیز احساسی در قالب کمک به نیازمندان و فقرا را نخورند زیرا کلاهبرداران فضای مجازی با ترفندهای جدید به دنبال جمع آوری فطریه و کمک های نقدی مردم هستند.

سرهنگ رامین پاشایی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مجرمان اینترنتی همواره در شبکه های مجازی و ایام خاص با انتشار تبلیغات و آگهی های دروغین به انضمام تصاویرخاصی از کودکان بیمار و صعب الاعلاج مناطق فقیرنشین سعی در تحریک و سواستفاده از احساسات نودوستانه هموطنان دارند.


وی گفت: هم اینک که در آستانه عید سعید فطر و پرداخت فطریه از سوی مردم هستیم، هموطنان باید هوشیار و مراقب ترفند های مختلف کلاهبرداری باشند زیرا واریز اینگونه کمک های مالی هیچ گاه به دست نیازمندان نخواهد رسید.


معاون اجتماعی پلیس فتا نیروی انتظامی گفت: برخی از کلاهبرداران فضای مجازی نیز خود را صاحب موسسات کمک به نیازمندان معرفی کرده و پس از جمع آوری اطلاعات حساب های بانکی مردم موجودی آنان را خالی می کنند.


پاشایی با بیان اینکه مردم باید با هوشیاری کامل فریب اینگونه تبلیغات کذب و دروغین را نخورند، افزود: مدل جدید دیگری از این دسته کلاهبرداری ها طراحی و ساخت اپلیکیشن های جعلی است در قالب کمک به نیازمندان است.


وی اضافه کرد: مردم باید قبل از واریز هرگونه وجهی در قالب کمک به نیازمندان یا هرگونه خرید اینترنتی و غیره از صحت و اعتبار سایت های مختلف از طریق مراجع رسمی و معتبر اطلاع حاصل پیدا کنند.


پاشایی گفت: برخی از کلاهبرداران این فضا برای فریب مردم با نام دستگاههای دولتی وارد شده و کاربران را به سمت درگاههای جعلی (فیشینگ) هدایت می کنند.


معاون اجتماعی پلیس فتا با اشاره به اینکه اینگونه اعمال موجب سلب اعتماد عمومی خواهد شد، اظهار داشت: با توجه به گستردگی این فضا پیشگیری بهتر از درمان است و مردم باید با هوشیاری کامل عمل کرده و وارد هرسامانه، اپلیکیشن و غیره در فضای مجازی نشوند.


به گفته وی، پلیس فتا دائما در حال رصد انواع سامانه و شبکه های مختلف در فضای مجازی است و بسیاری از این شبکه در بدو امر شناسایی شده و پس از دستگیری و به مراجع قضایی معرفی می شوند.


سرهنگ پاشایی افزود: جرائم فضای مجازی بسیارمتفاوت با دیگر جرائم در جامعه است و مردم باید توجه خاصی به توصیه های پلیس و مسئولان امر داشته باشند.


وی تصریح کرد: برقراری امنیت در فضای مجازی نیازمند مشارکت همه مردم است و پلیس فتا به تنهایی نمی تواند در این زمینه تولید امنیت کند و مردم می تواند از طریق سایت رسمی پلیس فتا ارتباط برقرا ر کرده و هرگونه تخلف را گزارش نمایند.


پاشایی اظهار داشت: یکی از راههای شناخت سایت های جعلی این است که کاربران پس از برقراری ارتباط با درگاههای مختلف سعی کنند اطلاعات کارت عابر بانک خود از قبیل cvv۲ یا شماره عابر بانک را به اشتباه وارد کرده و کلید ثبت را تایید کنند.


به گفته وی، اگر آن درگاه اصلی بوده و به شرکت شاپرک وصل باشد سریعا برای گوشی همراه شما پیامک ارسال خواهد شد که شما اطلاعات خود را اشتباه وارد کرده اید.


سرهنگ پاشایی گفت: اگر اینگونه پیامی دریافت کردید این سایت معتبر است و اگربا توجه به اینکه شما اطلاعات غلط وارد کردید و برای شما پیامک ارسال نشد آن سایت جعلی است.


اجتمام * ۱۹۳۳*۹۱۰۵



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha