۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 83339811
T T
۰ نفر

پیشرفت علمی کشور، مرهون اندیشه های امام

۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴
کد خبر: 83339811
پیشرفت علمی کشور، مرهون اندیشه های امام

اصفهان- ایرنا - کشورمان در چهار دهه انقلاب اسلامی با دستاوردها و پیشرفت های چشمگیری در حوزه علم و فناوری رو به رو بود که تاثیر و نقش اندیشه ها و دیدگاه های امام راحل (ره) را به خوبی می توان در آن دید.

ایران از دیرباز به عنوان مهد دانش در دنیا شناخته می‌شد و دانشمندان بسیاری در زمینه‌های مختلف علوم، ریاضیات، پزشکی، نجوم و فلسفه داشت اما در برهه‌ای از زمان از عرصه پیشرفت علمی دنیا جا ماند، با پیروزی انقلاب اسلامی و در اولویت قرار گرفتن بخش علمی و دانشگاهی این عقب افتادگی، جبران شد و هم اکنون جوانان و نخبگان ایرانی در بسیاری از رشته‌ها و علوم در رده‌های برتر بین‌المللی قرار دارند.


بر اساس آمار موجود، جمعیت دانشگاهی ایران از یکصد هزار نفر در سال ۱۳۵۷ به ۲ میلیون نفر در سال ۱۳۸۵ و نزدیک به چهار میلیون نفر در بیش از ۲ هزار دانشگاه در زمان حاضر رسیده‌است و حدود نیمی از دانشجویان را زنان تشکیل می‌دهند.


همچنین بر اساس برخی گزارش‌ها و مستندات، ایران در یک دهه اخیر یکی از سریع‌ترین رشدهای علمی را در جهان داراست و پیشرفت‌های قابل توجهی در علوم و فناوری‌هایی مانند نانو، بی و، سلول‌های بنیادی، هوا و فضا، هسته‌ای و پزشکی داشته است. 


ایران در زمینه اقتصاد دانش بنیان که پایه آن علم و فناوری است نیز به پیشرفت‌های خوبی رسیده است بطوریکه بر پایه آمار وزارت علوم، حدود ۱۹۰ مرکز رشد و ۴۳ پارک علم و فناوری در سراسر کشور وجود دارد و در این پارک‌ها و مراکز رشد حدود چهار هزار و ۴۰۰ شرکت دانش بنیان و چهار هزار و ۷۱۶ واحد فناور مستقر هستند.


کارشناسان و نخبگان جامعه تاکید دارند که بدون شک، دیدگاه‌ها و تاکیدات امام خمینی (ره) درباره جایگاه علم و دانش بویژه مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نقش بسزایی در پیشرفت علمی کشور در سال‌های اخیر داشته است و باعث شده تا دولت و بخش خصوصی در توسعه اقتصاد دانش بنیان قدم‌های خوبی بردارند.


با پرداختن به اندیشه‌ها، جهان بینی و وصیت نامه امام راحل می‌توان نگاه ویژه ایشان را به مقوله علم و تولید علم و اهمیت آن در استقلال و پیشرفت کشور، بررسی و تحلیل کرد بطوریکه امام خمینی (ره) می‌فرمایند: " وصیت نامه اینجانب به جوانان عزیر دانشسراها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها آن است که خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قیام کنند تا استقلال و آزادی خود و کشور و ملت خودشان مصون باشد".


مسوول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های پیام نور اصفهان در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه شخصیت امام راحل، کامل متکی بر مباحث علمی بود، اظهار داشت: همین امر باعث شد تا ایشان همه راهکارها را بر مبنای علمی قرار دهند.


حجت الاسلام مرتضی خوشنویس زاده با بیان اینکه رشد علمی کشور بویژه در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ مرهون حرکت‌ها و اندیشه‌های امام خمینی (ره) است، افزود: امام راحل جهان بینی و دیدگاه فلسفه و عرفان عمیقی در کنار عبودیت خالصانه خود داشتند به همین دلیل زمینه‌های تغییر را در آموزش و تربیت و بخش‌های علمی کشور ایجاد کردند.


وی با اشاره به اینکه محور حرکت‌های امام راحل، علمی بود، گفت: ایشان تاکید داشتند که اگر دانشگاه‌ها اصلاح شود، ایران نیز اصلاح می‌شود و پایگاه‌های علم را حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌دانستند.


خوشنویس زاده، یکی از مهمترین اقدامات امام خمینی (ره) در ابتدای انقلاب را فرمان تشکیل نهضت سواد آموزی عنوان و اضافه کرد: این کار باعث رشد علم و دانش مردم از زنان روستایی گرفته تا دیگر افراد جامعه شد و چنین کاری در آن شرایط، بسیار بزرگ و بنیانی بود.


مسوول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های پیام نور اصفهان با بیان اینکه تاکید امام راحل دعوت به علم آموزی همراه با تزکیه بود، تصریح کرد: ایشان همواره علم را از سواد آموزی گرفته تا ارتقای استادان دانشگاه در کنار تزکیه قرار می‌دادند که لازم است این موضوع همواره سرلوحه همه مردم و مسوولان کشورمان باشد.


مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: امام خمینی (ره) دانشگاه‌ها را مبدا همه تحولات و سعادت و شقاوت جامعه می‌دانستند و تاکید داشتند که دانشگاه‌ها باید استقلال علمی خود را در علوم مختلف حفظ و خود را از وابستگی به دیگران خارج کنند.


حجت الاسلام علی اصغر بیگی با بیان اینکه امام راحل همواره از دانشگاهیان و نخبگان جامعه می‌خواستند که خود مولد علوم بویژه علوم انسانی باشند، افزود: اگر افکار و اندیشه‌های امام را بررسی کنیم می‌بینیم که دانشگاهی مد نظر ایشان بود که بتواند هویت ملی و دینی ما را حفظ و نسل جوانی و متخصصان متعهدی را تربیت کند که نیازهای اساسی کشور را برطرف سازد.


وی به پیشرفت‌های کمی و کیفی دانشگاه‌ها قبل و بعد از انقلاب اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: تعداد دانشگاه‌ها و دانشجویان در رشته‌های مختلف صدها برابر شده و در حالی که ما قبل انقلاب، پزشکان خارجی در کشورمان داشتیم اکنون هزاران پزشک متخصص و در تراز جهانی داریم.


این استاد دانشگاه، پیشرفت‌های علمی کشورمان را مرهون تاکیدات و رهنمون‌های امام راحل برای توسعه علوم مختلف دانست و گفت: امام راحل، همواره بر علم نافع و سودمند تاکید داشتند و علم غیر نافع را مانعی برای انسانیت می‌دانستند.


حجت الاسلام بیگی اضافه کرد: همچنین از دیدگاه امام خمینی (ره)، شاخصه‌ها و روش‌های تعلیم و تربیت اسلامی با استعماری متفاوت است و نتیجه آن انسان متعالی و هدفمند می‌شود درحالیکه تعلیم و تربیت استعماری موجب سقوط انسانیت از جایگاه خود و بی هویتی کردن انسان خواهد شد.


وی ادامه داد: امام راحل همواره نسبت به آفت تعلیم و تربیت استعماری بر جامعه علمی کشور اعم از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها هشدار می‌دادند و تاکید داشتند که آن نتیجه‌ای جز بی هویتی بهمره ندارد.


مدیر مدرسه عالی فقه صاحب الزمان (عج) اصفهان با تاکید بر اینکه امام راحل از نظر علمی، شخصیت جامع و تفقه در دین داشتند، گفت: ایشان همه ابعاد دین را به خوبی شناخته بودند، آن را در زندگی خود محقق کردند و تلاش داشتند که این ابعاد در جامعه نیز محقق شود و فقط در مرحله تئوری باقی نماند.


حجت الاسلام محمد عمومی در گفت و گو با ایرنا افزود: امام خمینی (ره) بر رشد علمی جوانان و کشورمان، جبران عقب افتادگی‌ها و همراه بودن تلاش علمی با جهاد اخلاقی، صفات شایسته اخلاقی و تذهیب نفس تاکید داشتند.


وی با اشاره به اینکه امام راحل، اهل ایمان و توکل به خدا بودند، اظهار داشت: ایشان برای تربیت نسلی که در پیدایش انقلاب و تداوم آن نقش داشت، تاکید داشتند که تنها اعتماد این نسل باید به خدا باشد و از جهات مختلف از جمله علمی به مرحله‌ای برسد که هیچ اتکایی به بیگانگان نداشته باشد.


مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی همچنین با بیان اینکه شعار و باور " ما می‌توانیم " نشات گرفته از اندیشه‌ها و افکار امام راحل بود، تصریح کرد: امام به شدت تاکید داشتند که نسل جوان ما باید با توکل به خدا بر روی پاهای خود بایستد و وابستگی به بیگانه را قطع کند.


حجت الاسلام عمومی، یکی از توقعات امام راحل برای خدمتگزاری به انقلاب و کشور را این دانست که هر فردی، کار خود را درست انجام دهد بنابراین افرادی که تحصیل علم می‌کنند از جمله دانش آموزان، طلاب و دانشجویان باید اولویت خود را علم آموزی به شکل عالی قرار دهند تا به ابزار دانش و فناوری مسلح شوند.


وی با اشاره به اینکه در چهار دهه گذشته راه طولانی را برای پیشرفت علمی کشورمان پشت سر گذاشتیم، تصریح کرد: برای جبران عقب افتادگی‌هایی که حاصل دوران قاجار و حکومت وابسته پهلوی بود هنوز راه طولانی در پیش داریم که باید با تلاش جدی، خلوص نیت و اتکا به استعدادهای جوانان خودمان آن را طی کنیم.


hمام خمینی از رهبران تأثیرگذار در کل تاریخی بشریت به ویژه جهان اسلام است، دیدگاه‌های ایشان همواره روشنگر و چراغ هدایت بشریت و مسلمانان می‌باشد، وی در ساعت ۲۲ و ۲۰ دقیقه شب سیزدهم خرداد ۱۳۶۸ به علت عارضه قلبی در سن ۸۷ سالگی چشم از جهان فروبست.


۳۰۱۱/‏۶۰۲۶/‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha