۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۹
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 83340747
T T
۰ نفر

هنر انقلابی، توصیه حضرت امام به هنرمندان

۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۹
کد خبر: 83340747
هنر انقلابی، توصیه حضرت امام به هنرمندان

قزوین - ایرنا - هنر انقلابی و اسلامی به عنوان ابزاری موثر در ترویج آموزه های دینی و وسیله ای برای مقابله با فرهنگ و هنر غربی، همواره جزء توصیه های امام خمینی (ره) به هنرمندان بود و باید در جامعه کنونی نیز بیشتر مورد توجه هنرمندان و فعالان این حوزه باشد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و هنرمندان،امروزه جامعه فرهنگ و هنر از تولید آثار و محتوای متناسب با آرمان های امام راحل فاصله گرفته در حالیکه انتظار می رود تولیدات و آثار فرهنگی و هنری در طراز انقلاب اسلامی باشند.
 امام خمینی (ره) همواره دیدگاه متعالی و ارزشمندی نسبت به هنر داشته و معتقد بودند دین اسلام با آموزه های غنی خود می تواند منبعی سرشار برای تولیدات فرهنگی و هنری باشد.
بنیان گذار انقلاب اسلامی همواره با حمایت جدی از هنر انقلابی اعتقاد داشتند که هنر ایران اسلامی باید در تقابل با هنر غرب قرار گرفته و اجازه ندهد که آثار منحط و بی ارزش دشمن ذهن و روان جوان انقلابی را تحت تاثیر قرار دهد.


جای خالی موسیقی انقلابی و کارآمد در جامعه


یک هنرمند شاخه موسیقی با اشاره به جای خالی موسیقی انقلابی در جامعه به خبرنگار ایرنا گفت: یکی از دلایلی که باعث شده تا نواها و آثار انقلابی در جامعه مورد غفلت قرار گیرد، ناآشنایی هنرمندان با مقوله هنر انقلابی است.
مجید اعتمادی گفت: از سوی دیگر موسیقی در نظر فقهای قبل از انقلاب همواره مذمت می شد چون از رسالت انسانی و هدف اصلی خود منحرف شده بود و به بهانه آن هزاران فعل حرام اتفاق می افتاد.
اعتمادی درخصوص نظر امام در مورد موسیقی گفت: گرچه امام تجربه تاریخی تلخی از موسیقی قبل از انقلاب چشیده بود و همواره نگاهش به هنر موسیقی غیرضروری بود، اما با شنیدن قطعه "ای ساربان به یاد شهدای هفت تیر و همچنین "ای شهید ای مجاهد" به یاد شهدای انقلاب از موسیقی انقلابی استقبال کرد و به هنرمندان تاکید کرد که هنر باید دارای پیام و فرهنگ اصیل انقلابی باشد.
این هنرمند به ساخت قطعات انقلابی پرداخت و گفت: همواره در هنر انقلابی بین موسیقی کارآمد و موسیقی مذموم تفاوت وجود دارد و امام خمینی (ره) همواره حامی موسیقی ای بود که اول ایجاد فساد و حرام نکند و سپس بتواند تعالی بخش تفکر ناب اسلام و انقلاب باشد.
این فعال رشته موسیقی با بیان اینکه آثار متعدد انقلابی در صدا و سیما تولید می شوند، بیان کرد: هم اکنون خواننده های بسیاری هستند که با درهم آمیزی شعر و موسیقی سروده های انقلابی و حماسی متعددی برای تیتراژ برنامه ها تولید می کنند، اما هنوز هنرمندان ما موفق نشده اند که تک نوازی موسیقی را بدون خواندن به آرمان های انقلابی نزدیک کنند و این نیازمند پژوهش است.
اعتمادی خاطرنشان کرد: موسیقی انقلابی به عنوان یکی از ظرفیت های مغفول مانده در جامعه باید مورد توجه جدی هنرمندان قرار گیرد و مسئولان نیز باید از چنین طرح هایی حمایت کنند.


ضرورت حضور پررنگ هنرمندان انقلابی در حوزه فرهنگ


مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امام راحل همواره اعتقاد داشتند که هنر باید صیقل دهنده اسلام ناب باشد و این نشان می دهد که هنر از منظر این عالم بزرگوار تا چه اندازه جایگاه عالی دارد.
محسن کریمی افزود: اینکه تا چه اندازه توانسته ایم آرمان های امام راحل را در حوزه هنر محقق سازیم، به عملکرد متولیان و دستگاه های فرهنگی و هنری برمی گردد که متاسفانه چندان موفق عمل نشده است.
وی برای روشن شدن موضوع به شعار اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: در حال حاضر همه مسئولان کشور شعار اقتصاد مقاومتی سر می دهند اما هیچکدام عمل گرا نیستند، بنابراین با عمل نکردن به اهداف تنها دچار شعارزدگی می شویم.
این فعال فرهنگی با بیان اینکه از هنرمندان مذهبی و انقلابی انتظار می رود که فعالیت بیشتری داشته باشند، اظهار داشت: در این شرایط که همواره فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی مورد آماج حملات دشمن قرار دارد، هنرمندان و مذهبی ها باید احساس خطر کرده و برای تقابل با دشمنان وارد عرصه شوند.
کریمی به حوزه شعر، نمایش و تئاتر اشاره کرد و گفت: با اینکه هنرمندان انقلابی تعداد بسیار اندکی دارند، اما تاکنون آثار قابل توجهی را در حوزه شعر و شاعری تولید کرده اند ولی برای رسیدن به حداقل آرمان های امام راحل باید تلاش بیشتری صورت گیرد.
مسئول سازمان بسیج هنرمندان استان قزوین به تولید نمایشنامه های انقلابی تاکید کرد و گفت: امروز در حوزه نمایشنامه های انقلابی بسیار فقیر هستیم و به جای داشتن آثاری با محتوای اصیل انقلابی و فرهنگی، آثاری روی کار می آید که فقط جنبه اقتصادی دارد.
کریمی خاطرنشان کرد: از حوزه های علمیه و دانشگاه ها نیز انتظار می رود که پژوهش های مناسبی در حوزه هنر انجام دهند؛ چون پژوهش های تاریخی در حوزه دین سبب می شود بتوانیم محتوایی مناسب و اثرگذار را در معرض مخاطب قرار دهیم.
وی در خصوص ابتکار عمل برای تولید آثار انقلابی گفت: اگرچه مقوله تئوری هنر و فرهنگ بیشتر وامدار غرب است، اما این علم وارداتی تنها در ساختار محدودیت دارد و محتوای آن آزاد است تا هنرمند با ابتکار عمل به تولید دلخواه بپردازد.
کریمی یادآور شد: تنها راه موفقیت برای دستیابی به هنر مورد نظر امام راحل که همان هنر انقلابی است، داشتن نگاه و سیاستی راهبردی است و اگر هنرمندان جامعه ما تنها به دنبال کارهای تزیینی و تقلیدی باشند، هرگز به آرمان و اهداف امام (ره) دسترسی پیدا نخواهند کرد.


تاکید امام خمینی (ره) مقابله با هنر غرب بود


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: امام خمینی (ره) تاکید داشت که هنر اسلامی و انقلابی باید در تقابل با هنر غرب باشد و نباید در این زمینه تقلید کرد.
حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی حسینی افزود: حضرت امام بین هنر غربی و اسلامی تفاوت قائل شده و معتقد بودند هنرمندان باید در زمینه هنر خودباروری داشته باشند.
وی اضافه کرد: امام همواره در دیدار با شاعران و هنرمندان کشور تاکید داشت که هنرمند باید با خودکفایی در راستای احیای هویت هنری تلاش کند و با حضور خود در صحنه اجازه ندهد که دشمن هنر بدون اصالت را در جامعه ترویج کند.
حسینی با بیان اینکه دشمنان نظام و انقلاب در تلاش هستند تا به فرهنگ و هنر ایران اسلامی ضربه بزنند، اظهار داشت: امام معتقد بود که باید هنر قرآنی را در مقابل هنر غربی قرار داد و خوشبختانه امروزه در این زمینه بسیار موفق عمل شده و شاهد رشد فرهنگ قرآنی در سطح بین المللی هستیم.
این مسئول به نفوذ دشمن در برخی محصولات فرهنگی و هنری جامعه اشاره کرد و گفت: اگر بصیرت و فهم دستگاه های فرهنگی در جامعه متوجه بیانات امام راحل باشد، هرگز به تقلید از فرهنگ غرب اقدام نمی کنند چون این فرهنگ منحط غرب بشریت را به سمت نابودی سوق می دهد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به موافقت امام با هنرهای اصیل و فرهنگ اسلامی و انقلابی اشاره کرد و گفت: امام همیشه در سخنرانی های خود به هنر انقلابی و اصیل می پرداخت و حتی پس از قطعنامه ۵۹۸ خطاب به هنرمندان و خانواده شهدا گفت که حضور رزمندان در جبهه های حق علیه باطل خود نماد روشنی از هنر است.
حسینی به رویکرد هنر از منظر امام (ره) پرداخت و توضیح داد: امام شاعری توانمند بود و تاکید داشت که باید از ظرفیت هنر در جامعه بیشتر استفاده شود؛ چون زبان هنر گویاترین و اثرگذارترین ابزار در جامعه برای اصلاح و تعالی است.
وی همچنین گفت: موضوعی که امام سالها پیش آن را مطرح کرده بود، امروز مورد توجه اندیشمندان قرار گرفته و همه به این باور رسیده اند که هنر می تواند نقاط کور مسائل اجتماعی، اقتصادی و نظامی را آشکار سازد و حتی در راستای رفع آن فعالیت کند.
این مسئول با بیان اینکه هنر می تواند انسان را از جهالت نجالت دهد، تشریح کرد: اگر هنرمندان ما به اندیشه های عمیق فلسفی و عرفانی امام (ره) توجه کنند، می توانیم با تولید محصولات فاخر برای آگاهسازی خانواده ها اقدام کرده و راه روشنی را پیش روی جامعه ترسیم کنیم.
حسینی به تحقق شعار سال مبنی بر رونق تولید اشاره کرد و گفت: هنرمندان باید تلاش کننند تا در سال جاری تولید محصولات فرهنگی را افزایش داده و نقش پررنگ و اثرگذاری را در عرصه هنری و فرهنگی جامعه به جا بگذارند.


۹۹۲۵* ۶۱۰۱