۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۱۲
کد خبرنگار: 958
کد خبر: 83340867
T T
۲ نفر
شورای نظامی سودان توافق های خود با معترضان را لغو کرد

تهران – ایرنا - "عبدالفتاح البرهان" رییس شورای نظامی سودان امروز (سه شنبه) تاکید کرد که کلیه توافق ها با ائتلاف مخالف لغو می شود.

عبدالفتاح البرهان در بیانیه ای که تلویزیون سودان آن را پوشش داد، با تاکید بر این که نیروهای سیاسی به اندازه شورای نظامی در به درازا کشیدن مذاکرات برای تشکیل یک حکومت واحد نقش دارند، خواستار برگزاری انتخاب طی 9 ماه آینده شد.


وی در ادامه مدعی شد که شورای نظامی قدرت را به فردی که مردم انتخاب می کنند، منتقل خواهد کرد و انتخابات با نظارت منطقه ای و بین المللی برگزار خواهد شد.


 این در حالی است که این شورا تاکنون به دلایل مختلف از واگذاری قدرت به بهانه نبود یک فرد مورد اعتماد خودداری کرده است.


نیروهای امنیتی و پلیس سودان روز گذشته به محل تحصن معترضان در برابر وزارت دفاع حمله و با استفاده از زور تلاش کردند مردم را متفرق کنند و تاکنون بر اساس گزارش کمیته مرکزی پزشکان سودان شمار قربانیان به ۳۰ تن رسیده است.


در همین راستا شورای امنیت امروز(سه شنبه) برای بررسی بحران سودان جلسه غیر علنی تشکیل می دهد و  "آنتونیو گوتریش" دبیرکل سازمان ملل با ابراز نگرانی از گزارش های رسیده از سودان، خواستار انجام تحقیقات مستقل در این باره شده است.


"استفان دوجاریک "سخنگوی سازمان ملل نیز تاکید کرد : آنچه روشن است این است که نیروهای امنیتی علیه مردم از زور و قدرت استفاده کرده اند و در این میان گروهی کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.


از سوی دیگر "اتحادیه جهانی علمای مسلمان" ضمن محکومیت مقابله نیروهای شورای نظامی با معترضان، تاکید کرد که تاریخ این سناریوهای دردآور را فراموش نخواهد کرد.


تعدادی از شخصیت های مصر نیز با صدور بیانیه ی همبستگی خود را با ملت سودان و نیروهای آزادی و تغییر اعلام کردند.


"حزب امت سودان" نیز  روز گذشته با اشاره به افزایش درگیری ها در محل اعتراضات، تاکید کرد کرد که تلاش نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم جرمی سنگین بر گردن شورای نظامی است و حزب امت در کنار نیروهای آزادی و تغییر برای ادامه مبارزات مسالمت آمیز می ماند.


این حزب در ادامه تاکید کرد: عملکرد شورای نظامی تنها یک گزینه پیش روی ما قرار داده و آن ادامه انقلاب تا برکناری شورا است.


"حزب کنگره سودان" هم  با اشاره به جنایت شورای نظامی در صحنه اعتراضات، تاکید کرد که این تراژدی نشان می دهد که شورای نظامی همسو با اراده و خواست ملت نیست.


"انجمن مشاعل حرفه ای سودان" هم روز گذشته خواستار نافرمانی مدنی همه جانبه علیه شورای نظامی انتقالی شد و از افسران و سربازان نیروهای مسلح خواست جانب مردم را بگیرند و در مقابل شبه نظامیان بایستند.


اعتراض به قیمت نان و سوخت عاملی بود که مردم سودان را به خیابان کشاند، تظاهراتی که از روز ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ شهریور ۱۳۹۷) آغاز شد و تا امروز ادامه دارد.


معترضان رفته رفته خواسته‌های خود را افزایش دادند که پایان یافتن حکومت "عمر البشیر" و ایجاد یک حکومت دموکراتیک از خواسته‌های بعدی معترضان بود.


عمر البشیر توسط شورای نظامیان برکنار و زندانی شد و این شورا قدرت را در دست گرفت.


اکنون گروه‌های معترض سودانی خواستار کنار رفتن نظامیان و ایجاد یک حکومت دموکراتیک بوده و برای رسیدن به خواسته‌های خود همچنان به اعتراض و تحصن در خیابان‌ها و میدان اصلی پایتخت در برابر وزارت دفاع ادامه می‌دهند.


خاورم**3224**2040

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha