۱۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۲۸
کد خبرنگار: 1768
کد خبر: 83341200
T T
۰ نفر
برخورد گزینشی با اندیشه امام، ظلم به انقلاب اسلامی است

تهران- ایرنا- استاد جامعه شناسی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جریانات سیاسی کشور با اندیشه امام خمینی(ره) برخورد گزینشی کرده اند، گفت: این برخورد گزینشی باعث تفسیرهای ناروا از اندیشه امام خمینی شده و جای خادم و مخدوم را عوض کرده است.

«عماد افروغ» روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، با بیان اینکه بزرگترین آسیب برخورد گزینشی با اندیشه‌های امام خمینی، جفا در حق امام، انقلاب اسلامی و مردم است، گفت: در نتیجه این برخورد گزینشی و تفسیرهای نادرست به جای اینکه مردم مخدوم باشند خادم شده‌اند و مسئولان به جای اینکه خادم باشند در جایگاه مخدوم قرار گرفته‌اند. بنابراین مردم باید همیشه به حکمرانان خدمت کنند و خود را مدیون آنها هم بدانند.


نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه گروه‌های سیاسی شناخته شده در جامعه برخوردهای گزینشی با اندیشه‌های امام کرده‌اند و در این برخوردها الگو رفتاری یکسانی هم داشته‌اند، اظهار کرد: اندیشه‌های حضرت امام یک منظومه هستند و ما اگر منظومه نگری را در اندیشه‌های امام خمینی لحاظ نکنیم نمی‌توانیم برای عبور از مشکلات فعلی درک و فهم خوبی از اندیشه‌های رهبر فقید انقلاب داشته باشیم.


امام همیشه نگران وحدت در جامعه بودند


وی در پاسخ به این سوال که کدام مولفه‌های اندیشه امام باید در شرایط فعلی بیشتر باید مورد توجه قرار بگیرد، تصریح کرد: اولین مولفه بحث وحدت است که همواره مورد توجه امام بود و نگرانی عمده بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی این بود که نیروهای سیاسی و اجتماعی جامعه، وحدت در هدف را فراموش کنند.


این استاد جامعه شناسی مولفه دوم را توجه به زمان و مکان در اندیشه امام دانست و ادامه داد: اگر بخواهیم فرق قاطعی بین امام خمینی و برخی از فقها مشخص کنیم همین توجه به زمان و مکان است. وقتی به زمان و مکان توجه شود باید به کارشناس هم توجه کرد. وقتی به کارشناس بخواهیم توجه کنیم لزوماً باید به افراد نخبه هم توجه کنیم.


وی تاکید کرد: عدم توجه به کارشناسان، نخبگان و متخصصین یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر به طور سیستماتیک در ساختار ما وجود دارد.


امام نگرش پوپولیستی به مردم نداشت


افروغ اضافه کرد: نکته سوم توجه به مردم هست. امام نگرش پوپولستی به مردم نداشت و به جایگاه و تاثیر گذاری مردم در ساختار سیاسی و لزوم مشارکت آنان در عرصه سیاسی و اجتماعی باور و ایمان قلبی داشت. این مسئله هم در حال حاضر کمرنگ شده است.


نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی عدالت اجتماعی را از دیگر مولفه‌های برجسته اندیشه امام دانست و تاکید کرد: در اندیشه رهبر فقید انقلاب اسلامی هدف اصلی و انضمامی حکومت اسلامی عدالت اجتماعی است. البته امام در تحلیل نهایی اشاره می‌کند که هدف غایی معرفت خدا است اما این معرفت خدا بی ارتباط با استقرار عدالت اجتماعی نیست. یعنی اگر می‌خواهید به هدف نهایی یعنی معرفت الهی برسید نمی‌توانید نسبت به عدالت اجتماعی بی توجه باشید.


وی با بیان اینکه در حوزه عدالت اجتماعی دچار مشکلات جدی هستیم، گفت: اگر شما به پیمایش‌های ملی و خواسته‌های مردم توجه کنید می‌بینید که مهمترین خواسته مردم عدالت اقتصادی است.


این استاد دانشگاه افزود: با این شرایط به لحاظ ساختاری شما نمی‌توانید شاهد اخلاق در جامعه باشید. به لحاظ فردی وجود اخلاق در این شرایط امکان پذیر است اما به لحاظ ساختاری بدون عدالت اجتماعی اخلاق هم در جامعه وجود نخواهد داشت.


وجه ممیزه انقلاب اسلامی معنویت گرایی این انقلاب است


افروغ هدف غایی حکومت اسلامی را رسیدن به اخلاق و معنویت دانست و ادامه داد: وجه ممیزه انقلاب اسلامی اخلاق است. اخلاق است که می‌تواند دو آرمان بزرگ بشری را با هم جمع کند. بدون اخلاق امکان جمع کردن آزادی و عدالت وجود ندارد چرا که آزادی وجه فردی دارد و عدالت از وجه اجتماعی برخوردار است.


دانام **۹۴۸۷**۲۰۲۱**

اخبار مرتبط