۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 83341378
T T
۰ نفر

۱۵ خرداد قیامی تاریخ ساز بود

۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۹:۰۰
کد خبر: 83341378
۱۵ خرداد قیامی تاریخ ساز بود

قم – ایرنا – معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، قیام ۱۵ خرداد را قیامی سرنوشت ساز و تاریخ دانست و گفت: قیام ۱۵ خرداد تجلی کامل ایمان، توکل و همچنن وحدت میان مردم و روحانیت بود.

حجت الاسلام محمدرضا قاسمی نیا، روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امام خمینی (ره) در ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ و در سخنرانی عاشورا در مدرسه فیضیه، علیه رژیم طاغوت دست به افشاگری زد و این موجب شد تا رژیم پهلوی اقدام به دستگیری امام کند که مردم به ویژه در شهرهای قم، تهران، ری و ورامین با اطلاع از این موضوع در ۱۵ خرداد به میدان آمدند و نسبت به این اقدام رژیم اعتراض کردند.


وی ادامه داد: پس دستگیری امام در نیمه خرداد ۴۲ و ایجاد اعتراض در کشور، رژِم مجبور شد تا امام را در ۱۶ فروردین ۴۳ آزاد کند و ایشان برای خنثی کردن توطئه شاه آمریکایی برای انحراف افکار عمومی و فراموشی جنایات رژیم در ۱۵ خرداد، امام راحل ۱۵ خرداد را برای همیشه عزا اعلام کردند.


وی گفت: ابعاد گسترده قیام ۱۵ خرداد و نقش عظیم و بی بدیل مردم قم در این قیام تاریخ ساز باید برای نسل نو و جوان باید بازگو شود که در آینده از تحریف این واقعه پیشگیری شود که در این زمینه استفاده از زبان هنر و تولید آثار فاخر هنری اثرگذار است.


وی شجاعت، صراحت و توکل بر خدا را از جمله ویژگی‌های برجسته امام خمینی (ره) برشمرد و گفت: امام (ره) مانند کوه استواربود و جز از خدا از احدی ترسی نداشت که این ناشی از توکل تام و تمام به خداوند بود.


معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان قم، ادامه داد: امام خمینی (ره) به هدف، خدا و راهی که انتخاب کرده بودند اعتقاد کامل داشت و در این مسیر هیچگاه از دشمنی دشمنان هراسی نداشت.


وی با اشاره به نقش مردم قم در شکل گیری انقلاب اسلامی گفت: قم مبدا تحول بزرگ در عرصه حیات سیاسی و اجتماعی جامعه بود، و مردم و طلاب قم، ثابت کردند که زنده هستند.


قاسمی نیا با بیان اینکه قم و مردم آن از منظر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب، از جایگاه ویژه ای در کتاب انقلاب اسلامی دارند، اظهار داشت: قم؛ شهر انقلاب و همچنین خاستگاه، پایگاه و مادر انقلاب قم است و نمی‌توان قم وانقلاب را از هم جدا کرد چرا که اقم و انقلاب همراه، همگام و عجین با یکدیگر هستند.


وی ادامه داد: قیام ۱۵ خرداد ۴۲ در اعتراض به دستگیری امام (ره)، ۱۳ آبان ۱۳۴۳ که منجر به تبعید امام به ترکیه شد و همچنین واقعه قیام ۱۹ دی قم در سال ۱۳۵۶ که زمینه پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد، سه واقعه‌ای است که در کتاب سترگ انقلاب اسلامی جایگاه قم را می‌توان پی برد.


وی با تاکید بر اهمیت تبیین نقش قم در پیدایش و ایجاد انقلاب اسلامی در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: باید نقش قم در پیروزی انقلاب در قالب کتاب‌های فوق درسی در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تبیین و تشریح شود.


پس از سخنرانی امام خمینی (ره) در عاشورای ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه، رژیم پهلوی در همان شب اقدام به دستگیری و انتقال امام ره تهران می‌نماید. با انتشار این خبر، مردم شهرهای مختلف کشور به ویژه قم، ری و ورامین صبح ۱۵ خرداد ۴۲ با تعطیلی بازارها، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه نسبت به این اقدام اعتراض و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر امام خیمنی (ره) شدند. در این تجمع‌ها، مأموران رژیم به سوی مردم آتش گشودند و بسیاری را به شهادت رساندند. بسیاری از قیام ۱۵ خرداد به عنوان آغازی بر پایان رژیم پهلوی یاد می‌کردند. در جریان قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۴۲ تنها در قم، ۱۷ تن به شهادت رسید.


۷۴۰۴/ ۶۱۳۳/‏

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha