۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۵
کد خبرنگار: 911
کد خبر: 83341578
T T
۰ نفر

قیام ۱۵ خرداد جرقه انقلاب اسلامی بود

۱۵ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۵
کد خبر: 83341578
قیام ۱۵ خرداد جرقه انقلاب اسلامی بود

قزوین – ایرنا – نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری گفت: قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ جرقه و سرآغاز انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) بود.

حجت الاسلام و المسلمین مجید تلخابی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیام ۱۵ خرداد همواره در تاریخ این سرزمین به عنوان سندی برای مبارزه مردم با زور و ستم طاغوتیان و مستکبران شناخته خواهد شد.


وی با بیان اینکه در این سال مردم از استبداد و وابستگی شدید رژیم طاغوت به استکبار به ستوه آمده بودند، اظهار داشت: سیاست‌های ضد اسلامی این رژیم از جمله کشتار طلاب و روحانیون در مدرسه فیضیه قم و لایحه انجمن‌های ولایتی و دستگیری امام خمینی (ره) نیز مردم مؤمن و خداجوی ایران را به تنگ آورده بود و زمینه ساز قیام ۱۵ خرداد شد.


نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری گفت: شاه با خیال سرکوب انقلابیون و از بین بردن نهضتی که توسط امام خمیتی (ره) ایجاد شده بود بسیاری از قیام کنندگان ۱۵ خرداد را به شهادت و به خاک و خون کشید، غافل از اینکه خون‌های این شهدا به بذری برای ایجاد انقلاب اسلامی تبدیل شدند.


حجت الاسلام تلخابی مقابله همزمان با استبداد داخلی و استکبار خارجی را از ویژگی‌های قیام ۱۵ خرداد عنوان کرد و با بیان اینکه این قیام سرمنشاء تحولات زیادی در کشور شد و در نهایت سرنگونی شاه را رقم زد، گفت: از نقش برجسته و رهبری منحصر به فرد امام خمینی (ره) به عنوان یک شخصیت ممتاز دینی و سیاسی در شکل دهی و ایجاد این قیام که پایه‌های حکومت پهلوی را لرزاند و در نهایت آنرا فروریخت نیز نباید ساده عبور کرد.


وی همچنین با بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد رابطه مستحکمی بین امام خمینی (ره) و ملت ایجاد کرد، افزود: پیوند عمیق میان امام و مردم چندین سال پس از این واقعه مهم یکی از بزرگترین و شگرف‌ترین اتفاقات تاریخ جهان را رقم زد که همانا پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در نظام دوقطبی حاکم بر دنیا در آن دوران بود.


نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: قیام ۱۵ خرداد برای ما درس ایستادگی و مقاومت در برابر ظلم و ستم به همراه داشت و نشان داد پیروزی همواره از آن حق و مومنان است.


۳۰۱۳