۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۹
کد خبرنگار: 1295
کد خبر: 83345176
T T
۰ نفر

چرخش مواضع نظامیان سودان و سرکوب مخالفان

۱۹ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۲۹
کد خبر: 83345176
چرخش مواضع نظامیان سودان و سرکوب مخالفان

تهران- ایرنا- نظامیان حاکم بر سودان در مدت زمان اندکی پس از به نتیجه نرسیدن گفتگو ها با مخالفان این کشور سرکوبی شدید آغاز و رهبران اپوزسیون را دستگیر کردند. این تغییر در مواضع نظامیان سودان پس از سفر آنها به کشور های عربی اتفاق افتاد.

اختلافات سیاسی ساده میان رهبران اپوزسیون و شورای نظامی سودان ناگهان به درگیری خونبار و سرکوب مخالفان انجامید و آینده سیاسی این کشور را در ابهام فرو برد.


مذاکرات میان ائتلاف آزادی و تغییر که نماینده نیروهای مدنی سودان هستند با شورای نظامی بر سر اینکه کدام طرف حکومت انتقالی را رهبری کند، در هفته‌های گذشته به بن‌بست خورد. اما از روز دوشنبه ۱۳ خرداد شورای نظامی موضع خود را در برابر مخالفان تغییر داد و سرکوبی شدید آغاز کرد. پزشکان اپوزیسیون می‌گویند که در حمله به اردوگاه معترضان و سرکوب‌های متعاقب آن ۱۱۳ نفر کشته شده‌اند. اما نظامیان میزان تلفات این هفته را ۶۱ نفر اعلام کرده و گفته است که سه نیروی امنیتی نیز در میان کشته‌شدگان هستند.


نظامیان حاکم و سازمان امنیت سودان فشار بر اپوزیسیون این کشور را افزایش داده‌اند. یک روز پس از مذاکره اپوزیسیون سودان با نمایندگان شورای نظامی حاکم که با میانجیگری نخست وزیر اتیوپی انجام گرفته بود، رهبران اپوزیسیون دستگیر شدند.


آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی، برای میانجیگری میان نیروهای اپوزیسیون و شورای نظامی سودان روز جمعه به خارطوم، پایتخت این کشور، سفر کرده بود.


بر اساس گزارش ها روز شنبه ۱۸ خرداد اسماعیل جلاب، مبارک اردول، و محمد عصمت، سه تن از سران ائتلاف آزادی و تغییر، توسط نیروهای نظامی حاکم و سازمان امنیت دستگیر شده و به یک مکان ناشناخته برده شده‌اند.


این در حالی است که عبدالفتاح برهان، رئیس شورای نظامی سودان در دیدار با نخست وزیر اتیوپی موافقت خود را برای مذاکره با رهبران اپوزیسیون اعلام کرده بود.


اکنون سودان در شرایطی خاص قرار دارد اینترنت قطع شده، جاده های منتهی به خارطوم مسدود شده و مخالفان در شوک به سر می برند و دست به اعتصاب گسترده زده اند.


پس از اعتراض های مردمی در فروردین ماه امسال عمر البشیر توسط ارتش برکنار شد، ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی قدرت را در دست گرفت و اعلام شد که ژنرال عبدالفتاح البرهان، ریاست شورای نظامی را به دست گرفته است.


در مقابل گروه‌های مخالف نیز با امضای بیانیه ای، ائتلافی فراگیر از نیروهای غیرنظامی تشکیل دادند که به نام اعلامیه آزادی و تغییر معروف شد. این ائتلاف برای تعیین تکلیف آینده سودان وارد گفتگو با نظامیان شد.


از سوی دیگر در طول گفتگو ها مخالفان اعلام کردند که به اعتراض خیابانی پایان نمی‌دهند و خواستار انتقال فوری قدرت از نظامیان به غیرنظامیان هستند. ارتش سودان نیز که در ابتدا اعلام کرده بود، دو سال قدرت را در دست خواهد داشت در ابتدای کار از خود انعطاف نشان داد و خواسته مخالفان برای به رسمیت شناختن ائتلاف آزادی و تغییر را پذیرفت.


اما ائتلاف آزادی و تغییر در مذاکره با نظامیان به نتایج مشخصی نرسید اگر چه دو طرف توافق کردند که شورایی مشترک به عنوان شورای ریاست جمهوری تشکیل شود و هر دو طرف با داشتن نماینده در آن شورا، قدرت اعمال نفوذ در آن را داشته باشند و شورا به مدت سه سال کشور را اداره کند تا مقدمه برای برگزاری انتخابات و برقراری دموکراسی فراهم شود. اما بر سر اینکه چه درصدی از اعضای شورا نظامی باشند و چه درصدی غیرنظامی، اختلاف وجود داشت. این اختلافی در هفته‌های اخیر ادامه داشت و هر دو طرف در تلاش بودند تا سهم خود را از قدرت این شورا افزایش دهند، اما ناگهان سرکوب ها آغاز شد.


پس از سفر عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی انتقالی سودان به قاهره و دیدار با عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در هفته گذشته این احتمال مطرح شد که نظامیان سودان رویای آن را دارند که جا پای رئیس جمهوری مصر، ژنرال عبدالفتاح سیسی، بگذارند و راه او را دنبال کنند و حکومتی مقتدر و نظامی تشکیل دهند.


عده ای از تحلیلگران نیز فرمانده ای با نام محمد حمدان دقلو را مسئول اتفاقات اخیر می دانند گفته می شود او در جنگ داخلی سودان در دارفور شرکت داشته و به حمیدتی مشهور است. او فرمانده یک گروه شبه‌نظامی به نام قوای حمایت سریع است که زیر مجموعه تشکیلات اطلاعاتی سودان محسوب می‌شود. گفته می شود این گروه در نسل کشی دارفور نقش کلیدی داشته است.


حمیدتی در روزهای اخیر سفری به عربستان سعودی داشته و با ولیعهد عربستان دیدار کرده است، او بعد از این دیدار گفت که سودان، در برابر تهدید ایران از عربستان حمایت می‌کند.


وقتی حمیدتی به خارطوم برگشت، با لحنی متفاوت، به انتقاد از مخالفان گروه آزادی و تغییر صحبت کرد و آنها را کسانی توصیف کرد که در حال سوء‌استفاده از بی‌نظمی در سودان هستند.


یک هفته بعد از سفر فرماندهان نظامی سودان به کشور های عربی منطقه، نظامیان سودانی در خیابان‌های خارطوم به سوی مخالفان غیرنظامی آتش گشودند. و بعد از محکومیت جهانی این کشتار، ریاض تمام قد پشت نظامیان سودانی ایستاد و اینگونه رویای معترضان سودانی پس از چند ماه به کابوسی هولناک تبدیل شده است.


۹۲۲۹

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha