۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۹
کد خبر: 83346376
T T
۰ نفر

توطئه قرن در نطفه خفه شد

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۸:۱۹
کد خبر: 83346376
توطئه قرن در نطفه خفه شد

تهران- ایرنا- کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هرچند به ظاهر متحدند و به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی می‌پردازند اما در عمل با سیاست‌ها و راهبردهای منطقه‌ای با یکدیگر در تضادند تا آنجا که کویت از عدم همراهی خود در نشست اقتصادی منامه خبر می‌دهد و ریاض و ابوظبی در اهداف راهبردی جنگ یمن به اختلاف رسیدند.

برخی منابع آگاه کویتی گزارش دادند که مشارکت کویت در نشست اقتصادی بحرین به‌عنوان گام نخست اجرای طرح موسوم به «معامله قرن»، هنوز مشخص نشده است و این احتمال وجود دارد که این نشست به دلیل انتخابات رژیم اسرائیل که قراراست سپتامبر آینده برگزارشود، به تعویق بیفتد.



القبس به نقل از منابع مذکور عنوان کرد؛ احتمال شرکت نکردن کویت در نشست اقتصادی بحرین که با حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا قرار است به زودی برگزار شود، وجود دارد. کویت در عادی سازی روابط کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی یا تحریم سیاسی و اقتصادی قطر به شکل خنثی برخورد می‌کند و به ایفای نقش میانجیگری میان این کشورها می‌پردازد. کویت در عملکرد منطقه‌ای خود تابع برخی سیاست هاست که چندان به مذاق عربستان سعودی یا امارات خوش نمی‌آید.



آمریکا و بحرین اعلام کرده‌اند که نشست اقتصادی بحرین به عنوان نخستین گام در راستای اجرای طرح معامله قرن قراراست طی روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیرماه) در منامه برگزار شود؛ توطئه‌ای آمریکایی که پس از شکست نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تشکیل کابینه جدید خود با اما و اگرهایی روبه‌رو
شده است.



گفته می‌شود پس از آنکه شکست نتانیاهو در تشکیل کابینه به برگزاری مجدد انتخابات پارلمانی منجر شد، حالا زمزمه به تعویق افتادن معامله قرن یا توطئه آمریکایی هم به گوش می‌رسد و دونالد ترامپ که طراح اصلی این توطئه در منطقه بود، نمی‌خواهد با دولتی که برکنار شده است این معامله را نهایی کند چرا که نگران تأثیرگذاری آن بر روند انتخابات خود است.



نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی که اوایل فروردین برای پیروزی در انتخابات پارلمانی (کنست) توانست با شوهای تبلیغاتی و موج رسانه‌ای حداکثر کرسی‌های کنست را به دست آورد، هفته گذشته و پس از پایان مهلت قانونی در تشکیل کابینه خود ناتوان ماند و این امر موجب شد تا نمایندگان به انحلال پارلمان رأی بدهند و انتخابات جدید ۲۶ شهریور امسال برگزار شود.



شکست سیاسی برای کابینه رژیم اسرائیل تمام رویاهای نتانیاهو را برای نهایی شدن معامله قرن و نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین به باد داد چرا که دولت آمریکا قرار بود طرح معامله قرن را به طور رسمی چند روز پس از تشکیل کابینه جدید نتانیاهو اعلام کند؛ اما ناکامی نتانیاهو در این امر منجر به انحلال کنست و آماده شدن برای برگزاری انتخابات مجدد در هفدهم سپتامبر (۲۶ شهریور) شد و معمولاً رژیم اسرائیل درمدت انتخابات در مذاکرات سیاسی جدی ورود نمی‌کند.



تصمیم به برگزاری دوباره انتخابات در فلسطین اشغالی در حالی اتخاذ می‌شود که دولت آمریکا به امید ادامه حضور نتانیاهو در قدرت و استقرار کابینه جدید، قرار بود پس از ماه مبارک رمضان از طرح سازش موسوم به «معامله قرن» و توطئه آمریکایی رونمایی کند. به گفته ناظران امور رژیم صهیونیستی، رییس‌جمهوری آمریکا تمایل دارد یک کابینه صهیونیستی قوی به ریاست نتانیاهو تشکیل شود تا بتواند معامله قرن را ارائه دهد؛ اما ناکامی نتانیاهو درهمراهی دیگر احزاب سیاسی این روند را به تعویق انداخت و چه‌بسا پس از انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا ادامه یابد.



تأثیرات شکست نتانیاهو درتشکیل دولت فقط محدود به اوضاع داخلی این رژیم نمی‌شود بلکه ممکن است بنا به‌تعبیر روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، آخرین میخ بر تابوت طرح آمریکا برای حل نزاع فلسطینی-اسرائیلی موسوم به «معامله قرن» باشد. بر اساس اعلام رسانه‌های صهیونیستی، به‌دلیل برگزاری انتخابات آمریکا در سال ۲۰۲۰ بعید است که آمریکا به‌زودی از این طرح رونمایی کند و «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری آمریکا در زمان تبلیغات انتخاباتی‌اش این طرح را علنی نخواهد کرد.



«دن شاپیرو» سفیر پیشین آمریکا در فلسطین اشغالی هم با اعلام اینکه شاید هیچ‌وقت از معامله قرن رونمایی نشود، عنوان کرد؛ اگر در زمان مذاکرات برای تشکیل کابینه ائتلافی اوضاع بی‌ثبات باشد، رفتن به سمت روند صلح غیرممکن است؛ این بدان معناست که طرح صلح (معامله قرن) را تا قبل از ۱۷ سپتامبر یا نوامبر یعنی زمان تشکیل دولت جدید نخواهیم دید.



رسانه‌های منطقه در حالی از احتمال به تعویق افتادن نشست منامه سخن می‌گویند که رهبری انقلاب در نشست عید سعید فطر در حضور سفیران کشورهای اسلامی از بحرین خواست تا این گونه نشستی را برگزار نکنند چراکه با برگزاری چنین کنفرانسی که از حمایت رژیم صهیونیستی برخوردار است، زیر پای خودشان را خالی می‌کنند و به ضرر خودشان است.



دشمنان اسلام که در حال طرح‌ریزی توطئه قرن هستند، در حالی بحرین را برای برگزاری چنین نشستی معرفی کردند که ضعیف ترین حلقه حمایتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است. گفتنی است امارات و عربستان که از برگزاری چنین نشستی طفره رفتند به‌دلیل این است که با وجود ائتلاف جنگی که چهار سال است آن را ادامه می‌دهند، همچنان در باتلاق بزرگ یمن دست و پا می‌زنند.



این نشست در حالی با تعویق برگزار خواهد شد که برخی کشورهای مدعو از جزئیات آن مطلع نیستند. وزرای خارجه مراکش و فرانسه که دیروز با هم دیدار داشتند، اعلام کردند که هیچ اطلاعی از طرح آمریکا برای صلح میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها ندارند.



ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ناصر بوریطه، همتای مراکشی خود اعلام کرد: اگر کسی طرح آمریکایی موسوم به «معامله قرن» را دیده است، لطفاً آن را به ما هم اطلاع بدهد. در همین راستا، بوریطه تاکید کرد که کشورش هنوز از طرح صلح اطلاعی ندارد و موضعش را زمانی که از محتویات و جزئیات آن اطلاع یافت، اعلام می‌کند.



طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها مطرح کرده، به‌دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی (مطابق آمار ۶ میلیون) به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است.



به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته در این راستا انجام شده است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود.



منبع: روزنامه صبح نو؛ ۱۳۹۸،۰۳،۲۰


گروه اطلاع رسانی **۹۱۱۷**۲۰۰۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha