۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳
کد خبرنگار: 1879
کد خبر: 83346705
T T
۱ نفر

مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا از مسیر ترکیه

۲۰ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۳
کد خبر: 83346705
مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا از مسیر ترکیه

تهران - ایرنا - با وجود توافق ترکیه و اتحادیه اروپا، تلاش مهاجران برای ورود به کشورهای اروپایی به امید زندگی بهتر از مسیر مدیترانه و دریای اژه همچنان ادامه دارد و گارد ساحلی یونان می‌گوید، تنها ظرف دو روز ۲۳۴ پناهجو را از ترکیه به جزایر این کشور رسانده‌اند.

مهاجرانی که به دلایل بحران اقتصادی، جنگ، عدم ثبات سیاسی و.. مجبور به ترک سرزمین خود شده‌اند و می‌خواهند به امید زندگی بهتر از راه‌های غیرقانونی وارد اروپا شوند.


مهاجران غیرقانونی از مسیر دریای اژه به دلیل نزدیکی به جزایر یونان بیشتر استفاده می‌کنند و تقریباً تمام ورودهای غیرقانونی در سال جاری نیز از مسیر این دریا صورت گرفته است.


به گزارش روز دوشنبه دویچه وله، کارکنان مرکز نظارت مرزی اتحادیه اروپا (فرونتکس) توانسته‌اند ۱۱۸ مهاجر را از آب‌های نزدیک به جزایر لسبوس و آگاتونیسی بیرون بکشند. گارد ساحلی فرونتکس ۱۱۶ مهاجر دیگر را نیز در شمال بندر الکساندروپولیس نجات داده است و مراکز ثبت نام جزایر یونان نیز مملو از پناهجویان گزارش می‌شود.


سواحل ترکیه در دریای مدیترانه و به خصوص دریای اژه مابین ترکیه و یونان از جمله معابر دریایی انتقال پناهجویان و از محل‌های عبور غیرمجاز و پرمخاطره مهاجران به سمت اروپا و یونان محسوب می‌شود.
انتقال مهاجران به سمت اروپا در مسیرهای دریایی با استفاده از قایق‌ها و تجهیزات غیراستاندارد انجام می‌شود.


بر اساس قرارداد بین ترکیه و اتحادیه اروپا که در سال ۲۰۱۶ میلادی به امضا رسیده، مقرر شد که ترکیه مانع مهاجرت پناهجویان به سمت اروپا شود.
کمیسیون اتحادیه اروپا اواخر اسفند ۹۶، پیشنهاد بسته جدیدی برای حمایت از پناهجویان به مبلغ سه میلیارد یورو را به ترکیه ارائه کرد که پرداخت این بسته حمایتی در جلسه ماه میلادی گذشته سران اتحادیه اروپا به تصویب رسید.
اتحادیه اروپا پیش از این و در سال ۲۰۱۶ ارائه بسته حمایتی سه میلیارد یورویی را به ترکیه تصویب کرده بود که بنا به اعلام مقامات ترکیه، تاکنون تنها ۸۵۰ میلیون یورو از این مبلغ پرداخت شده است.


بر اساس توافق ترکیه و اتحادیه اروپا باید همه کسانی که به صورت غیرقانونی از ترکیه به جزایر یونانی می‌رسند، باز گردانده شوند و در مقابل نیز اتحادیه اروپا به ازای هر پناهجوی عودت داده شده، یک پناهجوی قانونی سوری را بپذیرد و به آنکارا برای سر و سامان دادن به وضع پناهجویان کمک مالی کند.


ترکیه با این توافق، مشوق‌هایی چون احیای مذاکرات بر سر عضویت آتی در اتحادیه اروپا و سه میلیارد یورو بودجه گرفت، اما از مدتی پیش روشن شده که توافق عملاً اجرا نمی‌شود. آخرین آمار کمیساریای پناهجویان سازمان ملل این مدعا را ثابت می‌کند. از زمانی که پیمان مربوطه به جریان افتاده، تنها ۱۸۴۳ پناهجو به ترکیه برگردانده شده‌اند که در میان آنها ۳۴۱ سوری وجود دارد.


در زمان اوج بحران پناهجویی در سال ۲۰۱۵، روزهایی بود که ۷ هزار جنگ زده و آواره از طریق ترکیه خود را به جزایر یونان می‌رساندند.


اوایل ژانویه ۲۰۱۹ سازمان امدادرسانی اکسفام در گزارشی اعلام کرد که شرایط زندگی پناهجویان در جزایر یونانی وخیم است و بعضی از آنها در سوز سرما در بین گل و لای زندگی می‌کنند.


این سازمان تاکید کرده بود که ساکنان اردوگاه موریا در جزیره لسبوس، به طور ویژه تحت شرایط سخت و ناامن قرار دارند. اکسفام از دولت یونان خواسته بود به جای برگرداندن این مهاجران و پناهجویان به ترکیه، به نیازهای انسانی آنها توجه کند.


طبق تعریف سازمان جهانی مهاجرت (IOM)، مهاجر به کسی اطلاق می‌شود که محل زندگی خود را به هر دلیلی، خواسته یا ناخواسته ترک کرده است، اما پناهجو کسی است که از جنگ یا پیگرد ناشی از اعتقادات سیاسی، دینی یا قومی گریخته باشد.


بر این اساس، همه پناهجویان مهاجر تلقی می‌شوند اما همه مهاجران پناهجو به شمار نمی‌آیند.


خاورم **۱۲۱۱**۱۱۴۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha