شهرام گیل آبادی در نشست خبری نمایش عاشقانههای خیابان با حضور مدیریت انجمن مردم نهاد جمعیت طلوع بی نشانها و عوامل نمایش یادشده در خانه هنرمندان تهران تصریح کرد: پایمردی این است که آسیب اجتماعی را حذف نکنیم؛ بلکه دنبال درمان آن باشیم.
وی با اشاره به تیراندازی شامگاه گذشته (یکشنبه شب) در محوطه تئاتر شهر تصریح کرد: این منطقه جولانگاه بی تدبیری شده و به عنوان نماد نمایش در ایران مخدوش و با تعرض روبروست و فضایی برای آدمهایی شده که جایگاه شان آنجا نیست. فضاهای ایجاد شده قابل پذیرش نیست و تئاتر شهر باید از بی تدبیری آزاد شود.
گیل آبادی با اشاره به برخی مشکلات در خصوص اجرای این نمایش حتی از سوی شماری رسانه ها تاکید کرد: زمان آن رسیده است قلم به سمت مردم حرکت کند و صدای مردم بی صدا شود؛ حذف کردن و صحبت نکردن راجع به آسیبهای اجتماعی کمکی نمیکند. هر کس هر جور دوست دارد عمل کند؛ اما من حاضر نیستم از کار خودم عقب نشینی کنم.
وی با اشاره به اینکه عاشقانههای خیابان واقعیت جامعه ماست و باید به سمت حل معضلات رفت تاکید کرد: تصور نکنیم اگر آن را نادیده بگیریم و پرداختن به آن را سیاه نمایی بدانیم؛ آسیب اجتماعی در خانه ما را نمیزند. مطمئن باشید در هر خانه و خانوادهای امکان سر باز کردن بی تدبیری وجود دارد. اگر تلاش کنیم تا سطح آسیبها کم شود میتوانیم به زندگی در این شهر افتخار کنیم و برای زیبا نشان دادن شهر مجبور به حذف برخی از مناطق نشویم. شهر باید محملی سالم باشد تا انسان بتواند راحت در آن زیست کنند تا کی باید بپوشانیم که نیاز باعث دست فروشی شده است.
کارگردان نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» با اشاره به وجود ۱۵ هزار کودک کار اظهار داشت: این وضعیت ظلمی است که به آنها کردهایم؛ در حالیکه برخی افراد که مسئولیتی در کشور دارند یا ندارند اگر پای به این مناطق بگذارند فرار میکنند.
وی با اشاره به یک سال کار روی نمایش عاشقانههای خیابان تصریح کرد: با ۸۷ زن دستفروش مترو گفتوگو کردیم؛ یکی از موضوعات قابل توجهی که به دست آوردیم احساس امنیت این زنان در دستفروشی در مترو بیشتر از خیابان بود. بیشتر این زنان سرپرست خانوار هستند و فقر باعث از هم پاشیده شدن زندگی آنها شده است، ۶۲ درصد از آنها فرزند دارند که بعد از خروج از خانه نمیدانند چه کاری باید برای آنان بکنند و قفل کردن در خانه نیز مشکلات بسیاری را برای آنها ایجاد کرده است.
گیل آبادی با بیان اینکه بعضی از این افراد با بازیگران ما تعامل داشتند و در اوج دریافت احساس به ایفای نقش میپردازند، تاکید کرد: در فضای عاشقانه نمایش این موضوع مطرح میشود که کودکان این افراد کجا هستند و بر همین اساس پویشی را با هشتگ «خانه مادری من کجاست» ایجاد خواهیم کرد.
برای انتقال پیام خودم تئاتر را انتخاب کردهام زیرا تنها این توانایی را دارم پس برای انتقال پیام خود به سراغ کاری رفتهام که آن را بلد هستم من میخواهم مردم برای بهبود شرایط به میدان بیایند و از از هیچ مسئولی توقع ندارم.
مدیر عامل خانه تئاتر افزود: اگر مردم امروز کاری نکنند همین افرادی که دچار آسیب هستند روزی جامعه را سر ما خراب میکنند و بلایی سر کشور میآورند که مسئولان در اوج آرامش، در آینده راحت نخواهند بود که در آن روز نمیتوانیم کم کاریهای امروز خود ا جبران کنیم. دلیل اینکه چرا به این شرایط رسیدهایم واضح است؛ بی تدبیری و برنامه ریزی نکردن، توسعه اجتماعی را مختل کرده و انتقام هشدار آینده است زیرا در آینده با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. این قشر به دلیل ظلمی که دیده رویاهای خطرناکی در ذهن دارد.
ابراهیم حقیقی طراح پوستر نمایش «عاشقانه های خیابان» گفت: تئاتر باید خواب شهروند آشفته کند و بر روح مخاطب زخم بزند وگرنه با سیرک چه تفاوتی دارد، این نمایش معضلات اجتماعی را بیان میکند و باید به آن توجه شود.
بهمن عباسپور نویسنده نمایشنامه «عاشقانه های خیابان» نیز گفت: پیش از همکاری با گیل آبادی موضوع کارتنخوابها برای من خوشایند نبود؛ زیرا چهره شهر من را مخدوش میکردند تا اینکه با این کارگردان همراه شدم و در مناطقی تصورنکردنی قدم گذاشتم و متوجه شدم تهران شهر زیبایی است که روی آن اسید پاشیدهاند اما حاضر نیستیم به آن بنگریم. در «عاشقانه های خیابان» با جدیت تلاش کردم حرفهای نگفته این قشر دیده و شنیده شود.
تیر شامگاه دیشب، صدای انفجار بمب سالها پیش است
مدیرعامل جمعیت طلوع بی نشانها نیز گفت: سالها پیش بمبی از مشکلات و آسیبهای اجتماعی در این منطقه منفجر شد، تیر شلیک شده شامگاه گذشته در محوطه صدای همان بمب بود که تازه به گوش ما رسید.
اکبر رجبی افزود: در همان منطقه تئاتر شهر که فرهیختگان بسیاری در آن تردد میکنند هیچکس ندید پسری به دلیل عدم رسیدگی بموقع مجبور به تخلیه چشم شد.
وی تاکید کرد: درد امروز ما درد بی تفاوتی مردم است آدمهایی که حاضر نیستند وظیفه خود را انجام دهند؛ من در این شهر بچهای را دیدهام که از فرط تشنگی، آب از گلویش پایین نمیرفت.
جنگ تمام نشده بلکه در مبارزه با آسیبهای اجتماعی ادامه دارد
مدیر عامل خانه مادری جمعیت طلوع بی نشانها با اشاره به غربت این انجمن خاطر نشان کرد: با نمایش عاشقانههای خیابان امروز دیده میشویم.
مژگان علیشاهی با اشاره به حادثه شامگاه یکشنبه در محوطه تئاتر شهر افزود: دامنه آسیب به قدری گسترده شده است که پا به محدوده هنر گذاشته که حاصل آن اتفاقی بود که دیشب در تئاتر شهر شاهد آن بود
وی افزود: ما سربازهای جنگنده هستیم زیرا جنگ تمام نشده در آسیبهای اجتماعی ادامه دارد. زنان مظلوم ترین و بی صدا ترین اما قدرتمند ترین جنگندهها در این حوزه هستند.
مرکز خانه مادری برای فرزندان مادران سرپرست خانوار به تازگی متولد شده و از رسانهها و مردم میخواهم کمک کنند، این نوزاد رشد کند تا باعث شکسته شدن تابوها در زمینه آسیبهای اجتماعی شویم.
گزارشی از بودجه زنان سرپرست خانوار نداریم
دبیر فراکسیون خانواده در دهمین مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این جلسه از سختی و تهمتها برای دیده شدن آسیب اجتماعی گفته شد، من نیز در چهار سال همراهی با شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان رئیس جمهوری از این تجربهها داشتم.
زهره آشتیانی افزود: در آن دوره با طرح دو موضوع ازدواج سفید و زنان تن فروش با هجمههای بسیاری روبرو و متهم به سیاه نمایی در جامعه اسلامی شدیم اما به تلاش خود ادامه دادیم زیرا نمیتوان این معضلات را کتمان و پنهان کرد.
وی با بیان اینکه گروه این نمایش با انتخاب نام «عاشقانه های خیابان» تابو دستفروشی را شکسته است تاکید کرد: دستفروشی یک شغل است و آسیب و جرم محسوب نمیشود باید این افراد را به عنوان بخشی از جامعه بپذیریم. دستفروشی با بیش از یک میلیارد شاغل در آن اتحادیه بینالمللی دارد و قوانین حمایتی و تسهیلات، در حالیکه در ایران اینچنین نیست.
دبیر فراکسیون خانواده در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این دوره از مجلس شورای اسلامی بودجه زنان سرپرست خانوار را به ۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دادیم تصریح کرد: رشد زنان که در کسب و کار خانگی هستند قابل توجه است؛ در حال حاضر سه میلیون زن سرپرست خانوار داریم که ۵۰۰ هزار نفر آنها در یک سال گذشته به این جمعیت اضافه شده است.
وی تاکید کرد: این بودجه تخصیص پیدا کرد اما نمیدانیم چطور از آن استفاده میشود و با وجود نامه نگاریهای بسیار گزارشی از روند تقسیم آن در دست نداریم.
«عاشقانههای خیابان» روایتی عاشقانه و خاص از زندگی پیچیده و دشوار زنان دستفروش خیابانها و متروست که از دوشنبه آتی (۲۷ خرداد) با بازی الهام پاوه نژاد، سیما تیرانداز، ژاله صامتی و رضا یزدانی روی صحنه سالن استاد سمندریان مجموعه تئاتر شهر می رود. پیشفروش بلیت های نمایش نیز از روز جمعه ۱۷ خرداد در سایت تیوال به آدرس www.tiwall.com آغاز شده است.
فراهنگ**۷۵۶۱**۹۱۵۷