۲۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱
کد خبر: 83348411
T T
۵ نفر

سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به آب انداخته شد

۲۱ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱
کد خبر: 83348411
 سکوی گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به آب انداخته شد

بندرعباس- ایرنا- سکوی گازی B۱۴ ساخته شده در شرکت مبین سازه گستر خلیج فارس (از زیرمجموعه های ایزوایکو) در بندرعباس امروز سه شنبه در مراسمی با حضور محمد باقر عالی رییس هیات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و استاندار هرمزگان به آب انداخته و جهت نصب و بهره برداری راهی فاز ۱۴پارس جنوبی در عسلویه شد.

ایزوایکو، عملیات به آب سپاری و آغاز عملیات بارگیری دریایی سکوی ۲۵۰۰ تن گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی که به طور کامل در داخل کشور ساخته شده امروز (سه شنبه) از محل شرکت مبین سازه در مجتمع کشتی سازی و فراساحل ایران در بندرعباس آغاز شد.
این سکو و متعلقات آن نزدیک به هفت هزار تن وزن داشته و وزن سکو به تنهایی ۲ هزار و ۵۰۰ تن است که در مدت ۱۱۵ ماه و با مبلغ ۵۷۰ میلیون دلار ساخته شده است.
این سکوی فاز ۱۴ پارس جنوبی قرار است از بندرعباس به آب سپرده شده و روی یک کفی شناور مسیر ۵۵۰ کیلومتر تا رسیدن به این منطقه اقتصادی را طی کرده و نصب شود که با نصب آن حدود ۵۰۰ میلیون فوت مکعب در روز به تولید گاز ترش در این منطقه اضافه خواهد شد.
این پروژه ۱۰۰ درصد از سوی مهندسان ایرانی اجرا شده و بیش از ۶۰ درصد تجهیزات آن داخلی است و با اجرای آن از خروج ۱۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شده است.
در شرایط فعلی و مواجهه با تحریم‌های نفتی، اجرای این پروژه نماد کامل توانمندی مهندسان کشورمان و گامی مهم در جهت رونق تولید محسوب می‌شود.
هدف از این پروژه استخراج روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش (Sour Gas) از مخزن واقع در پالایشگاه در حال ساخت واقع در پارس جنوبی است.
از مشخصات این پرژوه نیز می‌توان به مهندسی، خرید، ساخت، نصب و راه اندازی چهار عدد سکوی دریایی فاز ۱۴ پارس جنوبی همراه با متعلقات آن مجهز به تجهیزات تولیدی شامل مخازن انباشت سیال، پمپ‌های تزریق مواد شیمیایی، تجهیزات آزمایش چاه‌ها، جداسازی آب، تسویه آب روغن دار، مشعل و تجهیزات رفاهی و اقامتی برای ۸ نفر در هر سکو همراه با تجهیزات ایمنی، ناوبری و غیره اشاره کرد که سکوها در فاصله ۱۰۵ کیلومتری از خشکی نصب می‌شوند.
از دستاوردهای مهم این پروژه می‌توان به حمایت از سازندگان داخلی برای تأمین و ساخت تجهیزات مهم سکو، مدیریت مناسب خریدهایی که به دلیل محرومیت تولید داخل ضرورت خرید داشته است، داخلی سازی روشی نوین برای بارگیری جاکت و سکو، انجام مهندسی و در نهایت اعمال تغییرات در سکوهای اقماری فاز ۱۴ به منظور نصقب در محل سکوهای اقماری فازهای ۱۷ و ۱۸ برای سرعت بخشیدن در برداشت گاز از میدان فاز ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، کاهش چشمگیری زمان‌های هوک آپ و راه اندازی سکوهای دریا و ثبت رکوردهای بی نظیر در مقایسه با رقبای خارجی و داخلی اشاره کرد.
۲ سکوی SPD۱۴A,B سکوهای اصلی و ۲ سکوی SPD۱۴C,D سکوهای اقماری هستند که گاز تولیدی سکوهای اقماری از طریق ۲ رشته خطوط لوله ۱۸ اینچ به سکوهای اصلی منتقل شده و بعد از تجمیع با گاز تولید شده در سکوهای اصلی از طریق ۲ رشته خط لوله دریایی ۳۲ اینچ به پالایشگاه فاز ۱۴ واقع در کنگان منتقل می‌شود.
با بهره‌برداری کامل این سکو در فاز ۱۴ پارس جنوبی، روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش، ۲۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۱۰۰ تن گوگرد به توان تولید حوزه گاز و انرژی کشور افزوده می‌شود.
ایدرو نخستین بار ساخت داخل سکوهای گازی را از حدود ۵ سال قبل آغاز کرده و این فن آوری به تدریج در بین سازندگان توانمند دیگر کشور نیز ایجاد شده است.
پروژه بزرگ فاز ۱۴ پارس جنوبی از سوی وزارت نفت و شرکت نفت و گاز پارس به ارزش حدود پنج میلیارد دلار به گروه پیمانکاران به طور کامل ایرانی متشکل از سه شرکت به ریاست ایدرو واگذار شده است.
شرکت مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران (ISOICO)واقع در ۳۷ کیلومتری غرب بندرعباس قرار دارد.

‏۳۰۶۵/‏۲۰۹۴/۷۱۹۵/۶۰۴۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha