۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83350423
T T
۳ نفر

بازگشت هیجان به کشتی؛ جدال مدعیان ۵ وزن المپیکی

۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83350423
بازگشت هیجان به کشتی؛ جدال مدعیان ۵ وزن المپیکی

تهران- ایرنا- کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد قرار است تکلیف نفرات اصلی ۵ وزن المپیکی و مهم را با برگزاری مسابقات انتخابی در روز هفتم تیر مشخص کند و به نظر می‌رسد که شرایط ۵ وزن دیگر برای حضور در پیکارهای جهانی به نوعی مشخص شده است.

رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی آزاد برای حضور در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۹ در شهر نور سلطان قزاقستان که سهمیه المپیکی در آن توزیع خواهد شد روز هفتم تیر برگزار خواهد شد.
رقابت‌های کشتی قهرمانی جهان و گزینشی المپیک روزهای ۲۳ تا ۳۱ شهریورماه در شهر نور سلطان کشور قزاقستان برگزار می‌شود.
کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد در خصوص مسابقات انتخابی اعلام کرده است که کسب مقام اول توسط هر کدام از کشتی‌گیران در این مسابقات به منزله انتخاب نهایی آنها جهت حضور در مسابقات جهانی نیست و با توجه به شرایط تمرینی و انضباطی در اردو و تورنمنت‌های پیش رو اسامی نفرات نهایی در ۱۶ شهریورماه اعلام خواهد شد.
بر همین اساس مسابقات انتخابی در ۵ وزن المپیکی ۶۵، ۷۴، ۸۶، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم برگزار خواهد شد و به نظر می‌رسد که کادر فنی برای انتخاب نفرات اصلی ۵ وزن دیگر یعنی ۵۷، ۶۱، ۷۰، ۷۹ و ۹۲ کیلوگرم برای انتخاب نفرات اصلی با توجه به برگزاری اردوهای تیم ملی و همچنین حضور در تورنمنت‌های بین‌المللی به نتیجه قطعی دست یافته است.
در وزن ۶۵ کیلوگرم قرار است چهار آزادکار شامل پیمان بیابانی دارنده مدال طلای جوانان جهان، امیرمحمد یزدانی دارنده مدال نقره نوجوانان جهان، مرتضی قیاسی و ایمان صادقی دارنده مدال طلای جوانان جهان برای حضور در نخستین میدان جهانی خود در این وزن به مصاف یکدیگر بروند.
وزنی که بعد از سال ۲۰۱۵ و کسب مدال برنز توسط سید احمد محمدی، هیچگاه رنگ مدال و عنوان را به خود ندید و میثم نصیری نماینده این سال‌های کشتی آزاد هر چند در برخی میدان‌های آسیایی مدال گرفت اما در آوردگاه‌های المپیک و جهانی هیچ گاه دستش به مدال نرسید.
پیمان بیابانی در کنار مرتضی قیاسی در جام تختی به طور مشترک عنوان پنجم را کسب کردند و امیرمحمد یزدانی جوان در جایگاه سوم قرار گرفت.
یزدانی جوان بعد از آن در رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا در مغولستان که روزهای ۲ تا ۴ فروردین برگزار شد با دو پیروزی برابر حریفان چین و هند و شکست با ضربه فنی در دیدار فینال مقابل حریف مغولی نقره گرفت.
این آزاد کار آینده‌دار کشتی ایران نیز چندی پیش و در جام ساساری ایتالیا در همان مبارزه نخست و با ناداوری مقابل حریف قزاقستانی مغلوب شد و از دور رقابت‌ها کنار رفت.
پیمان بیابانی آزادکار اهل شهرری در رقابت‌های قهرمانی آسیا که روزهای ۳ و ۴ اردیبهشت در چین برگزار شد با شکست مقابل حریف نامدار هندی یعنی باجرانگ از صعود به فینال بازماند و در نهایت با ۳ پیروزی به مدال برنز رسید.
مرتضی قیاسی دیگر نماینده کشورمان در این وزن به همراه تیم ایران در جام جهانی روسیه حضور یافت که روزهای ۲۵ و ۲۶ اسفند در شهر یاکوتسک برگزار شد. قیاسی با پیروزی مقابل حریفان گرجستانی و مغولستانی و شکست در دو مبارزه حساس برابر حریفان آمریکایی و روسی عملکرد قابل قبولی نداشت.
ایمان صادقی که در جام تختی و در وزن ۶۱ کیلوگرم عنوان پنجم را کسب کرده بود با نظر کادر فنی در جام جهانی روسیه در همین وزن حضور یافت و در کشتی نخست در این پیکارها به دلیل حاضر نشدن حریف گرجی، یک پیروزی به نام خوب ثبت کرد.
این آزادکار مازندرانی در ۳ مبارزه بعدی خود برابر حریفان مغولستانی، آمریکایی و در فینال برابر روسیه متحمل شکست‌های سنگینی شد.


اما در وزن ۷۴ کیلوگرم مصطفی حسین خانی دارنده مدال برنز جهان، رضا افضلی، محمد نخودی، سیداحمد محمدی دارنده مدال نقره و برنز جهان و همچنین حامد رشیدی قرار است مسابقات انتخابی را برگزار کنند.
بعد از تغییر وزن حسن یزدانی از ۷۴ و به ۸۶ کیلوگرم، آزادکاران کشورمان هیچ گاه نتوانستند عملکرد خوبی در این وزن داشته باشند و حسین خانی تنها بعد از کسب مدال برنز رقابت‌های جهانی اوزان غیر المپیکی در سال ۲۰۱۶ و در مجارستان، هیچگاه نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و بر همین اساس کادر فنی این فرصت را به سایر مدعیان داده تا با حضور در مسابقات انتخابی شانس خود را امتحان کنند.
مصطفی حسین خانی بعد از کسب عنوان پنجم در بازی‌های آسیایی و شکست ناباورانه در لحظات آخر برابر حریف ژاپنی در جاکارتا و شکست در لحظات آخر مقابل جردن باروز در پیکارهای جهانی سال ۲۰۱۸ در مجارستان کادر فنی را مجاب ساخت تا روی به سایر مدعیان پشت خط مانده و برخی جوانان جویای نام بیاورد.
حسین خانی بعد از دعوت دو بار به اردوی تیم ملی در تنها میدانی که حضور یافت جام دانلکوف بلغارستان بود که روزهای ۹ تا ۱۲ اسفند در شهر روسه برگزار شد. آزادکار تهرانی با کسب دو پیروزی در مرحله مقدماتی در کشتی سوم برابر بکزاد عبدالرحمن‌اف دارنده مدال برنز جهان همانند بازی‌های آسیایی دوباره مغلوب شد اما در شانس مجدد توانست سنور دمیرتاش ترکیه‌ای دارنده مدال برنز المپیک از ترکیه را شکست دهد و به دیدار رده بندی برود که در این دیدار مغلوب یاکوب گور دارنده مدال نقره و برنز جهان از ترکیه شد و در جایگاه پنجم قرار گرفت.
رضا افضلی آزادکار کرمانشاهی و با تجربه در این وزن در جام تختی نایب قهرمان شد. او در جام جهانی روسیه دو پیروزی آسان مقابل حریفان گرجستانی و مغلوستان کسب کرد اما برابر حریف آمریکایی و در نهایت در فینال مقابل زائوربک سیداکوف دارنده مدال طلای جهان، بازنده محض بود.
محمد نخودی که در پیکارهای کشتی آزاد نوجوانان جهان در سال ۲۰۱۸ در کرواسی در همان کشتی نخست با شکست برابر حریف ژاپنی حذف شده بود، با توجه به جوان بودن او هیچ گاه از چشم کادر فنی و به خصوص غلامرضا محمدی دور نماند و به اردوهای تیم ملی دعوت شد.
کادر فنی به نخودی شانس حضور در پیکارهای قهرمانی آسیا در چین داد که متأسفانه در همان کشتی نخست برابر حریف هندی تن به شکست داد که در شانس مجدد و به دلیل حضور نیافتن حریف نامدار ژاپنی به دیدار رده‌بندی رفت و در مبارزه‌ای حساس حریف قزاقستانی را شکست داد و به مدال برنز رسید.
وی چندی پیش نیز در جام ساساری ایتالیا با پیروزی مقابل حریف ترکمنستانی و شکست ۶ بر صفر برابر حریف نامدار روسی یعنی ختیگ تسابالوف نیز نتوانست کاری از پیش ببرد و مجموع عملکرد وی در این چند ماه سبب شد که او نیز فرصت حضور در مسابقات انتخابی را داشته باشد.
حامد رشیدی آزادکار اصفهانی تیم ملی نیز با کسب عنوان سومی در جام تختی خود را به کادر فنی تحمیل کرد. وی که مدال برنز آسیا را در کارنامه دارد بعد از این مسابقات فرصت حضور در میدان بین المللی را پیدا نکرد.
اما نماینده آخر این وزن، سید احمد محمدی بود که بعد از کسب مدال نقره سال ۲۰۱۴ ازبکستان و برنز ۲۰۱۵ آمریکا در پیکارهای جهانی، همگان را به داشتن یک کشتی‌گیر شش‌دانگ در کلاس جهانی در وزن ۶۵ کیلوگرم امیدوار کرد که متأسفانه در بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو آسیب دیدگی همه برنامه و رویاهای این کشتی‌گیر قائمشهری را برهم زد و بعد از آن دیگر نتوانست آن محمدی همیشگی باشد.
غلامرضا محمدی بعد از قبول سرمربیگری تیم ملی او را به اردوی تیم ملی دعوت کرد و بر اساس برنامه قرار بود که سیداحمد محمدی در جام تختی حضور یابد که زیر بار این مسابقات نرفت و اردوی تیم ملی را نیز ترک کرد. او که به طور شخصی تمرینات خود را انجام می‌داد چندی پیش با درخواست هیأت کشتی استان مازندران و با تأیید کادر فنی فرصت حضور در مسابقات انتخابی وزن ۷۴ کیلوگرم را پیدا کرد و حال باید دید که او در گذشته عملکرد خوبی با تغییر وزن نداشته آیا می‌تواند در وزن جدید یعنی ۷۴ کیلوگرم موفق باشد؟
به طور حتم وزن ۸۶ کیلوگرم که قرار است مسابقات انتخابی آن بین حسن یزدانی دارنده مدال طلای جهان و المپیک و همچنین کامران قاسم پور دارنده مدال طلای زیر ۲۳ سال جهان برگزار شود یکی از حساس‌ترین و جذاب‌ترین دیدارهای انتخابی خواهد بود.


مسابقه انتخابی قرار است بین یزدانی و کامران قاسم پور ۲ آزادکار جویباری برگزار شود. یزدانی در بازی‌های آسیایی مدال طلا، در پیکارهای جهانی به مدال برنز دست یافت و در رقابت‌های بین المللی دانکلوف بلغارستان نیز قدرتمندانه مدال طلا را به گردن آویخت.
قاسمپور نیز بعد از کسب مدال امید بخش طلا در رقابت‌های جهانی زیر ۲۳ سال در رومانی توانست قدرتمندانه در جام تختی بر سکوی قهرمانی بایستد و بعد از آن در پیکارهای قهرمانی آسیا در چین نیز در جایگاه نخست قرار گرفت. مبارزه او با حسن یزدانی که البته سابقه شکست مقابل قهرمان المپیک را دارد در مسابقات انتخابی امسال می‌تواند دیداری حساس باشد.
در کنار این ۲ نفر می‌توان نام احمد بذری دارنده مدال نقره و برنز جوانان جهان را نیز اضافه کرد که حضور نداشتن او در مسابقه انتخابی مورد انتقاد برخی کارشناسان و مربیان مازندرانی نیز قرار گرفت.
بذری امسال نیز بعد از نایب قهرمانی در جام تختی در رقابت‌های قهرمانی زیر ۲۳ سال آسیا در مغولستان مدال طلا گرفت. او در جام ساساری ایتالیا نیز با پیروزی مقابل حریفانی از اسپانیا، ترکمنستان، فرانسه و قزاقستان یک مدال طلا به کلکسیون افتخارات خود اضافه کرد و به نظر می‌رسد او امسال باید کارش را در تیم زیر ۲۳ سال ادامه دهد.


وزن ۹۷ کیلوگرم امسال با حضور رضا یزدانی یکبار دیگر جان تازه‌ای گرفت. یزدانی بعد از حدود ۲،۵ سال و پشت سر گذاشتن مصدومیت آشیل پا به صورت جدی پای به اردوهای تیم ملی گذاشت و اتفاقاً در نخستین میدان بین‌المللی خود بعد از این مدت و در جام دانکلوف با ۴ پیروزی و شکست در مرحله نیمه نهایی برابر والری آندریتسف اوکراینی که خاطره بازی‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن و مصدومیت بد موقع را روشن ساخت، مغلوب شد.
روند رو به رشد یزدانی با مدال طلای قهرمانی آسیا ادامه پیدا کرد تا او همانند گذشته مدعی نخست این وزن تیم ملی باشد.
حامد طالبی زرین کمر نیز که در جام تختی عنوان سوم را کسب کرده بود بنا به تشخیص کادر فنی به همراه بهمن فروتن جوان آینده دار به ساساری ایتالیا اعزام شدند. زرین کمر با پیروزی مقابل حریفانی از ایتالیا و قزاقستان به فینال راه یافت و در دیدار نهایی هم وطن خودش یعنی فروتن را شکست داد و به مدال طلا رسید.
دیگر نماینده این وزن علیرضا گودرزی با کسب عنوان نخست در جام تختی امید زیادی برای پوشیدن دوبنده تیم ملی در پیکارهای جهانی داشت اما بعد از خط خوردن نامش برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا اردوی تیم ملی را ترک رد.
گودرزی در جام جهانی روسیه ۳ پیروزی مقابل حریفان گرجستان، مغولستان و آمریکا کسب کرده بود و نقش زیادی در راهیابی تیم ملی به فینال جام جهانی داشت. او بعد از مدتی و با درخواست از کادر فنی دوباره به اردوی تیم ملی بازگشت.
علی شعبانی که مدال برنز پیکارهای قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان در سال ۲۰۱۸ رومانی را در کارنامه دارد از دیگر مدعیان جوان این وزن است که در جام جهانی و در تنها مبارزه‌ای که در دیدار فینال و برابر «ولادیسلاو بایتسایف» روس داشت با نتیجه نزدیک ۲ بر یک مبارزه را واگذار کرد.


اما وزن ۱۲۵ کیلوگرم نیز با حضور پرویز هادی دارنده مدال طلای بازی‌های آسیایی و برنز پیکارهای قهرمانی جهان، کمیل قاسمی دارنده مدال نقره و برنز المپیک و همچنین یدالله محبی دارنده مدال طلای آسیا نیز از حساسیت زیادی برخوردار است.
هادی که روند رو به رشدی را طی یک سال اخیر داشته در تورنمنت بین‌المللی دانکلوف بلغارستان با پیروزی مقابل حریفانی از آمریکا (۲ نفر)، چین، مجارستان و اوکراین قدرتمندانه بر سکوی نخست قرار گرفت.
بعد از اتفاقات و جنجالی که پیش از بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ ریو در مبارزه انتخابی او با کمیل قاسمی به وجود آمد، او اسب خود را زین کرده تا با شکست همه مدعیان برای سومین مرتبه پای به پیکارهای جهانی و بعد از آن المپیک بگذارد.
کمیل قاسمی دارنده مدال نقره و برنز المپیک و نقره پیکارهای جهانی به طور حتم یکی از باهوش‌ترین آزادکاران سنگین وزن جهان طی سال‌های اخیر بوده، او بعد از المپیک هر چند فرصت حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان را نداشته اما در اندیشه حضور در سومین مدال المپیکی خود است.
قاسمی در جام جهانی سال ۲۰۱۹ در روسیه با کسب سه پیروزی قدرتمندانه برابر حریفان گرجستانی، مغولستان و آمریکا، یکی از پایه‌های تیم برای راهیابی به فینال بود.
یدالله محبی برادرزاده محمدحسن و محمدحسین محبی نیز با کسب عنوان نخست در جام تختی خود را به عنوان مدعی دیگر این وزن معرفی کرد. او در رقابت‌های قهرمانی آسیا با شکست حریفانی از قرقیزستان، کره جنوبی، ازبکستان و چین یک مدال طلای دیگر در قاره کهن کسب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha