۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۵۲
کد خبرنگار: 951
کد خبر: 83353720
T T
۰ نفر
کمبود سالانه آب در سمنان ۲۰۰ میلیون متر مکعب است

سمنان- ایرنا-‌ رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان گفت: کمبود سالانه آب در سمنان برای رفع مشکل اقتصادی ، صنعتی و آشامیدنی بر اساس برآوردها ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

احمد همتی روز شنبه در همایش علمی تخصصی ضرورت انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان افزود: شرایط ایران در زمینه توسعه بسیار قابل توجه است و به دلیل کم آبی از ظرفیت‌ها به کندی استفاده می‌شود.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط کم آبی در سمنان نسبت به کشور محسوس‌تر است، چالش آب در چند سال گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در استان‌های مختلف در نشست‌ها روز به روز تشدید شد و کاهش بارش‌ها در سال گذشته خشکسالی‌ها را در کشور تشدید کرد.
همتی ادامه داد: برای رفع کم آبی باید به دنبال راه حل باشیم و در مجلس دهم برای رفع این چالش مبنا را قانون و کار کارشناسی قرار دادیم.
وی اضافه کرد: با اتخاذ راهبرد علمی بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود و در اصل ۴۵ قانون اساسی بحث آب تصمیم حاکمیتی عنوان شده است و رویکرد منطقه‌ای در آن جایی ندارد.
همتی تصریح کرد: رفع چالش کم آبی، به دلیل ملاحظات امنیتی و اجتماعی و سیاسی، ملی است و در قانون توزیع عادلانه آب، به صورت مفصل در رابطه با اهمیت رفع کم آبی مطالبی بیان شده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان ادامه داد: در ادامه مسیر هم توجه به قانون در دستور کار است و خیلی‌ها می‌گفتند اجرای انتقال آب خزر به سمنان شدنی نیست، اما با تلاش و پیگیری مستمر این طرح در مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه گرفت.
وی خاطر نشان کرد: شرایط سمنان برای توسعه اقتصادی ویژه است و برای اجرای مبانی پدافند غیرعامل، سمنان ظرفیت قابل توجهی دارد، بر اساس آمایش سرزمین سمنان چهار راه راهبردی کشور محسوب می‌شود.
همتی افزود: همه این ظرفیت‌ها با رفع چالش کم آبی توسعه می‌یابد، در سال‌های گذشته سمنان در شاخص هایی مانند هوشمندسازی برداشت از چاه‌ها، بهره وری آب و اصلاح الگوی کشت، از استان‌های ممتاز کشور بوده است.
نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: سمنان در بهره وری آب به گفته وزارت نیرو از استان‌های پیشرو کشور است.
وی تصریح کرد: انتقال آب خزر به سمنان قبل از انقلاب و در دوره ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی هم مطرح بود و اجرای این طرح سیاسی نیست.
همتی گفت: مسائل زیست محیطی اجرای طرح انتقال آب خزر به صورت کارشناسی بررسی شده و هیچ نگرانی از این منظر در انتقال آب نیست.
رئیس مجمع نمایندگان استان سمنان ادامه داد: به مسائل زیست محیطی برای انتقال آب خزر توجه شده و بنده از حامیان توجه به مسائل زیست محیطی در اجرای طرح‌های مختلف هستم‌.
وی ادامه داد: نگرانی از اینکه با برداشت از آب دریای خزر حجم و سطح آب خزر کاهش می‌یابد اصولی نیست، چرا که ورودی و حجم آب این دریا به نسبت برداشت بسیار قابل توجه است.
همایش علمی تخصصی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در ۶ محور الگوی مصرف، مطالعات فنی، مطالعات زیست محیطی، مطالعات اجتماعی و اقتصادی، مطالعات سیاسی و سرمایه گذاری طرح برنامه ریزی شده است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می‌شود که ۸۷ درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می‌شود. متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز و در استان بیش از ۷۰۰ هزار نفری سمنان ۱۶۰ لیتر و کمتر از متوسط کشوری است.
در یکسال گذشته پیگیری‌های مستمری برای توسعه سمنان با اجرای طرح‌های انتقال آب از سایر حوضه‌ها به سمنان صورت گرفت و پس از رایزنی‌ها انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی در بودجه ۹۸ کشور ردیف اعتباری گرفت.
این ردیف بودجه مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی است که با رأی قاطع نمایندگان مجلس در سال ۹۷ تصویب شده بود.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری ۱۳ آذرماه سال ۹۷ در سفر استانی به سمنان در دیدار مردمی بیان کردند که از نظر دولت تمام مسائل بحث انتقال آب از شمال کشور به استان سمنان حل شده و از فردا صبح اگر سرمایه گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز ایران و استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی دارد تا در مدت کوتاهی مجوزهای لازم را صادر کند.
۷۳۳۹/۶۱۰۳