سیدعبدالمجید شریف زاده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قبل از انقلاب هیچ توجهی به هنرهای سنتی و صنایع دستی وجود نداشت و در طی ۴۰ سال دوران انقلاب، ایران در صنایع دستی به یکی از متنوعترین کشورها در دنیا ارتقا یافته است و بیشترین تعداد رشتههای صنایع دستی و هنرهای سنتی دنیا را دارد و جزء سه کشور اول جهان محسوب میشود.
وی با اشاره به اینکه ایران در تنوع رشته هنرهای سنتی و صنایع دستی و در انتخاب دانشجو و فارغ التحصیل جز اولین کشورهاست، افزود: درحالی که قبل از انقلاب هنرهای سنتی و دانشجویان این رشتهها تحقیر میشدند ولی در حال حاضر ایران بالاترین فارغ التحصیل در رشتههای صنایع دستی و هنرهای سنتی را دارد که هیچ کشوری از چنین ویژگی برخوردار نیست اما در معرفی و عرضه تولیدات صنایع دستی به بازار جهانی هنوز خیلی کار نشده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نکاتی که باید متمرکز شد ورود تولیدات داخلی به بازار جهانی است که هنوز این هنرها حضور کمرنگی در بازارهای جهانی دارند که بخشی از آن به تحریمها بر میگردد که باید تلاش شود تا در عرضه محصولات صنایع دستی به بازار جهانی دست یابیم.
وی تصریح کرد: این پژوهشکده مطالعات مختلفی را در دست اجرا دارد و تاکنون نشستهای تخصصی مختلفی در این زمینه از جمله همایشی تخصصی روز پنجشنبه در چابکسر گیلان درجهت احیای هنرهای سنتی را برگزار کرده است تا بتوانیم برای احیای رشتههای مختلف در سراسر کشور برنامه ریزی کنیم.
رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی ایران گفت: پیش از انقلاب به هنرهای سنتی توجه نمیشد و نگاه به آن جنبه تشریفاتی داشت فقط تعدادی از هنرمندان برجسته انتخاب شده بودند تا کارهایی سفارشی برای هدایا به سران را فراهم کنند اما بعد از انقلاب اسلامی بزرگترین تحول در هنرهای سنتی و صنایع دستی در ایران اتفاق افتاد و به رشتههای دانشگاهی و اکادمیک تبدیل شد.
وی با اشاره به اینکه تا زمان انقلاب هیچ رشتهای به عنوان صنایع دستی و هنرهای سنتی در ایران وجود نداشت ادامه داد: همه رشتههای هنری از جمله مجسمه سازی، گرافیک و نقاشی که در دانشگاهها تدریس میشدند وارداتی بودند و از غرب وارد شده بودند و هیچ توجهی به هنر ایرانی و هنرهای سنتی نمیشد.
دکتر شریف زاده گفت: بعد از انقلاب توسط شورای انقلاب فرهنگی رشته کارشناسی صنایع دستی طراحی شد و ورود رشته هنرهای سنتی و صنایع دستی به داخل دانشگاهها اعتباری به این هنرها داد و آنها را تبدیل به رشتههای اکادمیک کرد.
رئیس پژوهشکده هنرهای سنتی میراث فرهنگی کشور اظهارداشت: تبدیل هنرهای سنتی و صنایع دستی به رشتههای دانشگاهی و فارغ التحصیل شدن جوانان در این رشتهها و تغییر و تبدیلها موجب شد که هم در حوزه تولید هم در حوزه طراحی و هم در حوزه کارهای پژوهشی و مطالعاتی فعالیت مهمی صورت گیرد و تأثیر بسیاری برجامعه بگذارد و آرام آرام یک نهضت در این رشتهها در ایران پدید آید.
وی تصریح کرد: برای ارزش گذاری به هنرهای سنتی کشور پژوهشکده هنرهای سنتی بعد از انقلاب در ایران بوجود آمد و دانشگاههای مختلف در زمینه هنرهای اسلامی و سنتی تدریس کردند و هم اکنون نیز در دانشگاههای سراسر کشور جوانان متقاضی زیادی طالب این هنرها و پژوهشگر آن هستند و برای این هنرها رشتههای دوره کارشناسی، کارشناسی ارشد حتی دکتری طراحی شده است و در حوزههای مختلف رشتههای سنتی گسترش یافتهاند.
وی با مقایسه دوره قبل و بعد از انقلاب افزود: پیش از انقلاب شاید دو یا سه کتاب اساسی در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی در ایران وجود داشت که یکی از آنها کتابی بود بنام قالی ایران و کتاب دیگری بنام صنایع دستی کهن ایران که هردوی آنها ۸۰ سال قبل توسط افراد خارجی نوشته شده بود اما امروز در صنایع دستی و هنرهای سنتی ایران کتاب، تحقیقات، مطالعات و پژوهشهای زیادی توسط دانشجویان، استادان و محققان مختلف ایرانی در حوزههای مختلف منتشر شده است و تحولی که در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی اتفاق افتاد قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
وی به کاستیها در این هنر اشاره کرد و متذکر شد: هنوز ضعفهایی وجود داردکه نیاز به مطالعات و حمایتهای بیشتری است تا با تحقیقات و اقدامات پژوهشی شرایط مناسبی فراهمی شود که هنرمندان این رشتهها بتوانند ارزش و اعتبار بیشتری پیدا کنند و برای حرکت بسوی آینده از نتایج این تولیدات استفاده شود و این آثار و هنرهای فاخر ایرانی به جهان معرفی شوند تا جایگاه خود را در میان دیگر کشورها پیدا کنند.
شریف زاده یادآورشد: در حال حاضر بیش از ۲۵ دانشگاه اعم از دولتی و خصوصی در سراسر کشور، رشتههای کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صنایع دستی را تدریس میکنند و در این حوزه تالیفات زیادی نشر یافته است.
۶۰۲۹ /۶۰۳۰
نظر شما