۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۱۹
کد خبرنگار: 2089
کد خبر: 83353812
T T
۰ نفر
انتقال آب خزر به سمنان مطالبه مردمی و طرحی ملی است

سمنان- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و امام جمعه اسبق سمنان گفت: انتقال آب دریای خزر به سمنان برای رفع چالش کم آبی و خشکسالی در فلات مرکزی کشور مطالبه جدی مردم و طرحی ملی است.

آیت الله محمد حسن اختری روز شنبه در همایش علمی تخصصی ضرورت طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان افزود: انتقال آب دریای خزر به استان سمنان اقدامی بنیادی است که باید اقدامات عملی و اجرایی آن هر چه سریع‌تر آغاز شود.

وی با بیان اینکه کمبود آب بحرانی بین المللی است، تصریح کرد: اکنون تمام دنیا در زمینه آب فکر و اندیشه می‌کنند تا چگونه بتوانند از بحران کمبود آب خارج شوند و آن را به فرصتی برای بهره برداری و ظرفیت تبدیل کنند.

آیت الله اختری با اشاره به اینکه گفته شده این قرن قرن جنگ آب است، ادامه داد: این موضوع نشان از اهمیت مساله می‌دهد، بحران آب، بحرانی اصلی است بنابراین باید زمینه رفع بحران را هر چه زودتر به وجود آورد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت (ع) به تأمین نیازمندی‌های انسان‌ها در مسیر روند تکامل به سوی پروردگار اشاره و خاطرنشان کرد: خداوند دریا را قرار داده و برای آن اهدافی از جمله ارتباطات بین سرزمین‌ها و بهره مندی همه آحاد جامعه به نحو مشروع و قانونی، در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: هیچ قوم و ملتی نمی‌توانند مردم را از بهره مندی از این موهبت عمومی خداوند نفی و از آن جلوگیری کنند.

آیت الله اختری ابراز داشت: بهره برداری از آب دریا از نظر اصولی حق شرعی و قانونی است و در عین حال باید جوانب امور و حریم را در نظر گرفت.

وی، به ظرفیت‌های نهفته سمنان در رفع نیازهای و ارائه خدمات به کشور اشاره کرد و یادآور شد: انتقال آب دریای خزر تنها برای یک قوم، شهر و استان نیست بلکه طرحی ملی است.

آیت الله اختری اضافه کرد: همه اقدامات به نوعی مزایا و مسائل خاصی به دنبال دارد، اما اینکه گفته شود طرح انتقال آب، محیط زیست را تخریب می‌کند اشتباه است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت (ع) با بیان اینکه باید به جنبه‌های مثبت و کلان طرح انتقال آب دریای خزر به استان سمنان توجه کرد، یادآور شد: این طرح در اشتغالزایی، توسعه و آبادانی کشور ضرورت دارد و تعامل به منظور تبدیل کردن تهدیدها و چالش‌ها به فرصت‌ها لازم است.

آیت الله اختری، به وظیفه حاکمیت در نظام اسلامی اشاره و بیان کرد: تأمین نیازهای مالی و اقتصادی، مقابله با دشمنان و دفاع از کشور، بازسازی و کمک به حیات در کشور، تجدید بناها و پرورش و تربیت انسان‌ها وظیفه حاکمیت است.

همایش علمی تخصصی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در ۶ محور الگوی مصرف، مطالعه‌های فنی، مطالعه‌های زیست محیطی، مطالعه‌های اجتماعی و اقتصادی، مطالعه‌های سیاسی و سرمایه گذاری طرح برنامه ریزی شده است.

سخنرانان در این همایش یک روزه در خصوص تاریخچه طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان، ضرورت‌ها و انتخاب گزینه برتر مسیر خط انتقال بحث و تبادل نظر می‌کنند.

در یکسال گذشته پیگیری‌های مستمری برای توسعه سمنان با اجرای طرح‌های انتقال آب از سایر حوضه‌ها به این استان صورت گرفت و پس از رایزنی‌ها، انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی ایران در بودجه ۹۸ کشور ردیف اعتباری گرفت.

این ردیف بودجه مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی است که با رأی قاطع نمایندگان مجلس در سال ۹۷ تصویب شده بود.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین روحانی رئیس جمهوری ۱۳ آذرماه سال ۹۷ در سفر استانی به سمنان در دیدار مردمی بیان کرد که از نظر دولت تمام مسائل بحث انتقال آب از شمال کشور به استان سمنان حل شده و اگر سرمایه گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز ایران و استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی دارد تا در مدت کوتاهی مجوزهای لازم را صادر کند.

۹۸۹۱/۶۱۰۳

اخبار مرتبط