۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۷
کد خبرنگار: 1918
کد خبر: 83354045
T T
۴ نفر
مهدی ذاکریان: مدارک آمریکا در میان کشورهای عربی هم طرفدار ندارد

تهران - ایران - یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: در مورد حملات اخیر به نفتکش ها ممکن است آمریکا علیه ایران پرونده سازی کرده و مدرکی مانند فیلم مبهم، کوتاه و غیرواضح ارائه کنند. اما این مدارک حتی در میان کشورهای عربی هم طرفدار ندارد.

مهدی ذاکریان روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به حملات صورت گرفته به کشتی های نفتکش مرتبط با ژاپن طی روزهای گذشته در دریای عمان گفت: جناح ها و گروه هایی در دنیا و در تمامی کشورها هستند که علاقه و تمایلی برای حل و فصل مسائل موجود پیش آمده پیرامون ایران و افزایش تنش ها در خلیج فارس نیستند و راه هایی را دنبال می کنند که میانجیگری، گفت‌وگو و دیپلماسی با بن بست روبه رو شود.

وی ادامه داد: در این چارچوب، آنها در مقابل تلاش های صورت گرفته برای حل و فصل مسائل، بیکار ننشسته اند و مشاهده می کنیم که حدود یک ماه پیش عملیاتی را در نزدیکی بندر الفجیره انجام داده و یا همزمان با سفر نخست وزیر ژاپن که برای کاهش تنش ها و میانجیگری به ایران سفر کرده بود، دست به اقداماتی خطرناک می زنند.

این استاد حقوق و روابط بین الملل با بیان اینکه این جریان ها رسانه های بزرگ بین المللی را هم در اختیار دارند، اظهار داشت: آنها در راستای تکمیل اقدامات خود، قبل از آغاز بررسی و دستیابی به گزارش های اولیه، بدون ارائه هیچ گونه دلیل و مدرکی، ایران را مورد هدف قرار داده و برجسته می کنند تا ایرانی که باید مدعی باشد را در حالت انفعالی قرار داده و بتوانند به اهداف خود دست یابند.

ذاکریان در رابطه با دست داشتن تیم بی (جان بولتون، بنیامین نتانیاهو، محمد بن سلمان و محمد بن زائد) در حملات به نفتکش ها تصریح کرد: فکر می کنم مشخصاً بولتون و پمپئو دستور حملات را نداده اند ولی برآیند رویکرد آنها علیه ایران موجب می شود تا جریان های فکری و گروه های مورد حمایت آنها دست به چنین اقداماتی بزنند تا از این رهیافت، تیم بی هم به خواست خود دست پیدا کند.

مدارک آمریکا در میان کشورهای عربی هم طرفدار ندارد

وی درخصوص ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حملات به نفتکش ها و ارائه مدارک به شورای امنیت هم خاطرنشان کرد: آنها شاید چنین کاری را بکنند ولی انجام این کار نیازمند ادله و مدرک است. در مورد ماجرای بندر الفجیره هم دیدید که اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرده و پرونده به شورای امنیت برده شد ولی ادله ارائه شده قوی نبود و مورد قبول اعضای شورای امنیت قرار نگرفت.

این کارشناس ارشد مسائل بین الملل افزود: در مورد حملات اخیر به نفتکش ها هم ممکن است آمریکا علیه ایران پرونده سازی کرده و مدرکی بسازند از جمله آن فیلم مبهم، کوتاه و ناواضح اما این مدارک حتی در میان کشورهای عربی هم نتوانسته طرفدار داشته باشد چه برسد آنکه در شورای امنیت بتواند مورد پسند قرار بگیرد.

اقدامات حساب شده دستگاه دیپلماسی موجب فشار به تیم بی شده است

ذاکریان حمله به نفتکش ها و اتهام زنی علیه ایران، پیامی خصمانه و اقدامی شکست خورده دانست و ابراز داشت: دلیل این رویکرد خصمانه آن است که آنها هیچ چیزی علیه ایران ندارند. خواسته ایران در مورد برجام، خواسته مشروعی است. آژانس بین المللی انرژی اتمی ۱۵ بار بر پایبندی ایران به تعهداتش تصریح کرده و تاکید کرده که اقدامات ایران در چارچوب برجام است و نقضی تعهدی انجام شده است.

وی با بیان اینکه اقدامات حساب شده دستگاه دیپلماسی موجب فشار به تیم بی و دشمنان ایران شده و از این زاویه آنها دست به اقداماتی شکست خورده می زنند، عنوان کرد: هرچند تحریم مشکلاتی را ایجاد کرده و بیش از هر کس و هر چیز، مردم را هدف قرار داده است، اما شکست اقدامات به گونه ای بوده است که ترامپ و پمپئو هر روز از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرده و مسائلی نظیر آمادگی برای مذاکره را هر روز تکرار می کنند.

دلیل عدم موفقیت آمریکا علیه ایران، دیپلماسی درست ظریف است

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا اقدامات آمریکا علیه ایران می تواند منجر به امنیتی سازی مجدد پرونده ایران شود؟ یادآور شد: زمانی آمریکا قادر به امنیتی سازی پرونده ایران خواهد شد که بتواند یک اجماع بین المللی علیه ایران به وجود آورد و این تصور را جا بیندازد که ایران، کشوری تنش آفرین، چالش برانگیز و حامی تروریسم است.

ذاکریان با بیان اینکه تلاش های آمریکا برای امنیتی سازی پرونده ایران تاکنون به نتیجه ای نرسیده است، بیان کرد: دلیل عدم موفقیت آمریکا علیه به خاطر دیپلماسی درستی است که از سوی دولت و شخص محمدجواد ظریف دنبال می شود. ظریف در این مدت تلاش کرده تا ایران را بازیگری عقلایی و منطقی نشان دهد و نه بازیگری تنش آفرین و هیجانی با رفتارهای مبتنی بر دیدگاه های شخصی.

وی اضافه کرد: البته کسانی هم هستند می خواهند ایران عقلایی عمل نکند. این افراد دو دسته هستند؛ دسته اول، کسانی هستند که منافعشان در تنش و تحریم ایران است. دسته دوم، کسانی که تفسیر و تحلیل دیگری را دارند و فکر می کنند دیپلماسی و رویکرد عقلایی با اسلام و انقلاب در تعارض است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha