۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۵۳
کد خبرنگار: 1918
کد خبر: 83354744
T T
۰ نفر
ضرورت تشکیل تیم تحقیقاتی مستقل برای بررسی حملات به نفتکش‌ها

تهران - ایرنا - رئیس مرکز عربی مطالعات ایران گفت: باید یک تیم تحقیقاتی بین المللی مستقل بدون تحت تأثیرپذیری از فشارها و در هماهنگی با کشورهای منطقه، به بررسی حملات انجام شده بپردازد و گزارش خود را منتشر کند. زیرا اگر عوامل دو حمله اخیر شناسایی نشده و فقط به اتهام زنی اکتفا شود، زمینه برای حملات دیگر فراهم می‌شود.

«محمد صالح صدقیان» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، با اشاره به حملات صورت گرفته به چندین نفتکش طی دو حادثه در طول یک ماه گذشته گفت: حادثه اول حمله به چهار نفتکش در بندر الفجیره امارات با حادثه دوم حمله به دو نفتکش مرتبط با ژاپن طی روزهای گذشته دارای چندین نقطه مشترک است. نخستین نقطه مشترک این دو حادثه آن است که هر کسی که در حادثه نخست دست داشته است، در پشت حمله دوم به نفتکش‌ها هم قرار دارد.

وی بیان اینکه هدف یا اهدافی که در حادثه نخست دنبال می‌شد، حمله کنندگان در حمله به دو نفتکش مرتبط با ژاپن هم آن هدف یا اهداف را دنبال می‌کردند، اظهار داشت: یکی از مهمترین هدف‌هایی که حمله کنندگان هر دو حادثه دنبال می‌کنند، این است که نمی‌خواهند بحران کنونی در منطقه و تنش موجود در روابط میان ایران و آمریکا فروکش کرده و دیپلماسی در جریان باشد بلکه به دنبال شعله ورتر شدن بحران در خلیج فارس هستند.

این کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: حمله کنندگان هر دو حادثه به دنبال آن هستند به ترامپ فشار بیاورند و او را وادار کنند تا از جنگ اقتصادی علیه ایران به سمت جنگ نظامی با ایران روی بیاورد.

سهل انگاری در معرفی عوامل حادثه الفجیره زمینه حملات بعدی را فراهم کرد

صدقیان با اشاره به ناکامی در معرفی و شناخت حمله کنندگان به چهار نفتکش در بندر الفجیره تصریح کرد: سهل انگاری در معرفی عوامل حادثه در بندر الفجیره رخ داد- که ممکن است اتفاقی و ناخواسته هم نباشد- زمینه را برای حملات بعدی از جمله حادثه روز پنجشنبه گذشته فراهم کرد.

وی با اشاره به نوع کشتی‌های مورد حمله قرار گرفته خاطرنشان کرد: حملات انجام شده، چه در حادثه اخیر و چه در حادثه بندر الفجیره، به چندین نفتکش انجام شده است. به عبارت دیگر، در این حملات به چند کشتی تجاری حمله نشده بلکه به نفت که استراتژیک ترین محصول صادراتی در خلیج فارس و مهمترین منبع تأمین انرژی در دنیا است، حمله شده که هم برای کشورهای منطقه و هم جامعه جهانی دارای اهمیت بخصوصی است.

هدف حمله کنندگان به نفتکش‌ها تحت تأثیر قرار دادن سفر شینزو آبه به تهران بود

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با اشاره به زمان و مکان حملات ابراز داشت: حملات در نزدیکی تنگه هرمز و دریای عمان انجام شده است که از نظر اقتصادی، امنیتی و ژئوپلتیکی دارای اهمیت و نقش حیاتی است. از سویی، حادثه نخست در اوج بحران تنش لفظی میان ایران و آمریکا رخ داد و حادثه دوم در زمان دیدار نخست وزیر ژاپن با رهبر انقلاب انجام شد.

صدقیان با بیان اینکه در حمله دوم، هدف حمله کنندگان تحت تأثیر قرار دادن سفر شینزو آبه به تهران و ناکام گذاشتن آن بود، عنوان کرد: هدف سفر نخست وزیر ژاپن در تهران، تلاش برای کاهش بحران در منطقه و ایجاد یک نوع میانجیگری و مساعد کردن فضا برای گفت‌وگو میان ایران و آمریکا بود و حمله انجام شده، در تضاد کامل با هدف سفر شینزو آبه تهران بود.

وی افزود: این دو کشتی مرتبط با ژاپن بودند و نمی‌توان همزمانی این حملات با سفر نخست وزیر ژاپن به تهران را تصادفی دانست. به همین خاطر، همانطور که ایران گفته است حملات انجام شده، بسیار مشکوک هستند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی حمله به نفتکش‌ها را سناریویی بسیار خطرناک برای منطقه دانست و یادآور شد: اظهارنظر درباره مقصران و حمله کنندگان این حوادث بسیار زود است چراکه ما با مسئله بسیار پیچیده‌ای روبه رو هستیم. با این حال، محال است که یک فرد یا گروه این کار را انجام داده باشد بلکه انجام آن، نیازمند حمایت یک کشور است.

متهم اصلی در پشت پرده حمله به نفتکش‌ها، اسرائیل است

صدقیان با تاکید بر اینکه بهترین راه شناسایی عوامل پشت پرده در حمله به نفتکش‌ها این است که ببینیم چه کسانی از آن حوادث سود می‌برند، بیان کرد: متهم اصلی در پشت پرده این حوادث، اسرائیل است که هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم خواهان کاهش تنش در منطقه و استقرار صلح و ثبات در خلیج فارس نیست چرا که همواره راهبرد اصلی اسرائیل ایجاد تنش و بحران آفرینی در منطقه بوده است و این رویکرد از سال ۲۰۱۱ با وقوع بهار عربی از سوی آنها تشدید شد.

وی اضافه کرد: نباید نقش اسرائیل را در این دو حادثه از نظر دور داشت. آنها یا مستقیماً عامل انجام این حملات بوده‌اند یا آنکه از انجام آن مطلع بوده و حمله کنندگان را تشویق و تسلیح کرده‌اند.

رئیس مرکز عربی مطالعات ایران با ضروری دانستن تشکیل یک تیم تحقیقاتی بین المللی مستقل گفت: این تیم تحقیقاتی باید بدون تحت تأثیر قرار گرفتن از فشارها و در هماهنگی با تمامی کشورهای منطقه، به بررسی حملات انجام شده بپردازد و در نهایت، گزارش خود را منتشر کند زیرا اگر عوامل دو حمله اخیر شناسایی نشده و فقط به اتهام زنی اکتفا شود، زمینه برای حملات دیگر فراهم می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha