مصطفی نصیری ورگ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازرگانان کشور این تعداد واگن باری را با مشارکت بخش خصوصی کشورهای آسیای مرکزی بویژه ترکمنستان و ازبکستان تامین کرده و وارد شبکه ریلی کشور کردند.
وی اظهار داشت: ۹۵ درصد از این تعداد واگن ها به عنوان "واگن امدادی" در اختیار صادر کنندگان خراسان رضوی قرار گرفت.
وی گفت: علاوه بر این واگن هایی که اقلام وارداتی و ترانزیتی را از کشورهای آسیای مرکزی به کشور یا مبادی خروجی ایران منتقل کرده اند در بازگشت برای صادرات در نقاط مختلف کشور بارگیری شده اند.
نصیری ورگ افزود: در ۲ ماهه نخست امسال ۲۱۵ هزار تن محموله به مقصد کشورهای آسیای مرکزی از طریق مرز ریلی سرخس صادر شد که استان خراسان رضوی با بارگیری ۱۸۹ هزار تن کالا و معادل ۷۸ درصد آن رتبه نخست صادرات ریلی کشور را به خود اختصاص داد.
وی به وجود پایانه های ریلی میرجاده، آستارا، اینچه برون و رازی در مرزهای ایران با پاکستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و ترکیه اشاره کرد و اظهار داشت: صادرات ریلی از پایاته رازی در مرز ترکیه طی ۲ ماه نخست سال جاری ۱۸ هزار تن بوده است و سایر پایانه ها نیز صادرات ناچیزی داشته اند.
وی گفت: از آنجایی که واگنها با مشارکت بخش خصوصی و کشورهای آسیای مرکزی تامین می شود برای جلوگیری از دلالی و افزایش بی رویه نرخ کرایه واگنهای باری، بارنامه فقط به نام مالک واگن صادر می شود.
هم اکنون تبادل ریلی کالا از ایران به آسیای مرکزی از ۲ مرز سرخس در خراسان رضوی و اینچه برون در استان گلستان انجام می شود.
به خاطر قدمت بیشتر، زیرساختهای بهتر و فاصله مناسب، عمده تبادلات تجاری با کشورهای ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان از طریق ایستگاه راه آهن سرخس صورت می گیرد.
بارگیری کالای صادراتی در خراسان رضوی نیز از طریق سه ایستگاه راه آهن تربت حیدریه، مشهد و شهید مطهری انجام می شود.
مجموع مبادلات کالا شامل صادرات، واردات و ترانزیت از طریق راه آهن در مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی در سال گذشته بیش از ۲ میلیون تن کالا بود که یک میلیون و ۲۷۴ هزار تن از این مقدار مربوط به ترانزیت کالاهای آسیای مرکزی از طریق این مرز ریلی بوده است.
۳۲۲۱/ ۶۰۵۳
نظر شما