۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱
کد خبر: 83357857
T T
۰ نفر
رسانه های عربی: نشست منامه و طرح معامله قرن با شکست روبرو خواهد شد

تهران-ایرنا- تحلیلگران رسانه های عربی معتقدند آمریکا و همپیمانانش با برگزاری نشست اقتصادی در منامه پایتخت بحرین، درصدد پیش بردن طرح معامله قرن هستند اما آنها در رسیدن به این هدف با شکست مواجه خواهند شد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، «جیسون گرینبلات» فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح خاورمیانه بامداد دوشنبه ۲۷ خرداد ماه به روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» اعلام کرد که احتمال دارد برنامه زمانی اعلام طرح صلح دونالد ترامپ موسوم به «معامله قرن» به ماه نوامبر (آبان / آذر) موکول شود. فرستاده ویژه آمریکا در امور صلح خاورمیانه افزود: اکنون تمرکز ما بر سر کنفرانس منامه بحرین است.

این نشست نخستین مرحله از اجرای معامله قرن است که قرار است در روزهای ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر) در منامه برگزار شود، جذب سرمایه‌گذاری در سرزمین های فلسطین و اعطای وام‌های کم سود به فلسطین از اهداف آن عنوان شده است.

معامله قرن شامل انضمام کامل قدس و شهرک‌های موجود در کرانه باختری به رژیم صهیونیستی، نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین منطقه «ابودیس» به عنوان پایتخت کشور فلسطین است.

«جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا و گرینبلات وکیل سابق ترامپ از طراحان اصلی معامله قرن به شمار می روند. این طرح با واکنش شدید مسلمانان و فلسطینیان روبه رو شده و تنش و درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی را در فلسطین از جمله نوار غزه افزایش داده است.

نگاه تحقیر آمیز طرح معامله قرن به مردم فلسطین و جهان عرب

روزنامه «عربی ۲۱» مصر در گزارشی به قلم «حسن ابوهنیه» نوشت: دیگر سیاست های آمریکا درباره طرح صلح قلابی ترامپ و کوشنر موسوم به «معامله قرن» بر کسی پوشیده نیست. طرف های نقش آفرین و ماهیت، اصول، اهداف و حدود این طرح مشخص شده اند. این طرح در راس راهبردهای امنیت ملی خاورمیانه ای آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارد. با از بین بردن قضیه فلسطین و ادغام رژیم صهیونیستی در ساختار منطقه عربی و اسلامی از طریق تاسیس ائتلاف عربی اسرائیل «ناتوی عربی» به بهانه مقابله با سازمان های تروریستی و ایرانT برای پیش برد این طرح تلاش می شود.

"در این طرح برای عادی سازی روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی به عنوان شرط لازم با هدف به حاشیه راندن قضیه فلسطین از طریق فراهم کردن فضای سیاسی منطقه ای که تضمین کننده روابط کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی باشد تلاش می شود. در این زمینه بر طرف فلسطینی بیشترین فشارها وارد می شود تا طرح آمریکا را بپذیرد و مزایایی اقتصادی، سرمایه گذاری های آمریکا و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در این زمینه مشوق هایی برای خرسند کردن مردم فلسطین است. در این طرح قضیه فلسطین و حق بازگشت مردم این کشور به مهین خود و برپایی دولت مستقل فلسطین با پایتختی قدس به طور کلی نادیده گرفته شده است. "

روزنامه عربی ۲۱ افزود: طرح معامله قرن نسخه سرمایه داری نولیبرال داروینی است که نگاه از بالا به پایینی دارد. در این طرح به مردم فلسطین و همه مردم جهان عرب به عنوان موجوداتی گرسنه و حریص نگاه می شود که از کرامت و ارزش های انسانی برخوردار نیستند. این طرح آمریکا با رویکردهای رژیم صهیونیستی همسو است که در آن برای مردم فلسطین هیچ کرامت، عدالت و آزادی قائل نیست. در این طرح که از سوی کشورهای عربی هم حمایت می شود واقعیت های زندگی نادیده گرفته می شود و مردم جهان عرب به طور کلی و مردم فلسطین به طور ویژه تحقیر می شوند.

روزنامه عربی ۲۱ از قول «عکیفا الدرار» تحلیلگر اسرائیلی نوشت: اقدام ترامپ برای برگزاری نشست اقتصادی بحرین نشان دهنده رویکرد مطلق او به راهبرد صلح اقتصادی به عنوان جایگزین راه حل های سیاسی برای حل تنش میان فلسطین و اسرائیل است. درخواست برگزاری نشست منامه یک موضع تبعیض نژادی علیه عرب و مردم فلسطین است که از طریق مشوق های اقتصادیT حقوق ملی مردم فلسطین نادیده گرفته می شود و این بیانگر تحقیر کردن عرب ها و به ویژه مردم فلسطین است.

آیا طرح معامله قرن جنبه عینی به خود خواهد گرفت؟

روزنامه «الاهرام» مصر در گزارشی به قلم «مصطفی هاله» نوشت به تازگی اتفاقاتی رخ داد که این اتفاقات موانعی در برابر طرح معامله قرن امریکا هستند. مخالفت طرف فلسطینی برای شرکت در نشست اقتصادی منامه، تاکید «عبدالفتاح السیسی» بر این موضوع که مصر با هر طرحی که فلسطینی ها با آن مخالفت کنند مخالفت خواهد کرد و همچنین ملاحظات اروپایی ها درباره طرح معامله قرن و شکست نتانیاهو در تشکیل دولت ائتلافی و انحلال کنست و درخواست برای برگزاری انتخابات در سپتامبر آینده سبب شده اند که «پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در نشست خود با اقلیت های یهودی در نیویورک اعلام کند که در موفقیت طرح معامله قرن تردید وجود دارد.

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در گزارشی به قلم «علی الصالح» نوشت: مردم فلسطین از بسیاری از برگ برنده های خود استفاده خواهند کرد و محاسبات سردمداران عرب سازشگر با اسرائیل، نتانیاهو، ترامپ، معماران طرح معامله قرن را به هم خواهند ریخت. هنوز هم مردم فلسطین برگ برنده های بسیاری در اختیار دارد و اکنون زمان آن فرا رسیده است که با اندیشه و عقلانیت از آن استفاده کنند. در راس این برگ برنده ها حفظ اجماع فلسطینی و مخالفت با هرگونه سازش و طرحی است که با اصل برپایی دولت مستقل فلسطین با پایتختی قدس مخالف است. طرح معامله قرن با وجود مخالفت فلسطینی ها جنبه عینی به خود نخواهد گرفت و مردم فلسطین وزنه بزرگی هستند که این طرح را ناکام خواهند گذاشت.

روزنامه «الغد» اردن در گزارشی به قلم «باسم الطویسی» نوشت: هر چه زمان برگزاری نشست اقتصادی بحرین نزدیک تر می شود ابهام ها درباره این نشست و تناقض های بین المللی درباره آن افزایش می یابد. اظهارات مقام های آمریکایی نشان می دهد که در این نشست درباره میلیاردها دلار سرمایه گذاری در سرزمین های اشغال شده بحث خواهد شد تا زمینه برای راه حل سیاسی طرح معامله قرن فراهم شود. اما بسیاری از گمانه زنی ها حاکی از این است که این نشست نتیجه ای را به دنبال نخواهد داشت و به همان سرنوشتی دچار خواهد شد که نشست ورشو با آن روبرو شد.

روزنامه «العرب» چاپ لندن در گزارشی به قلم «عدلی صادق» نوشت هیچ نیازی به نشست اقتصادی بحرین که برای سرمایه گذاری در فلسطین تبلیغ خواهد شد نیست. زیرا بدون ارائه یک راه حل سیاسی متوازن نمی توان فضای سرمایه گذاری را مهیا کرد. رویکرد آمریکا برای برگزاری نشست اقتصادی در بحرین تنها یک تاکتیک با هدف آزمودن مردم جهان عرب است. بنابراین کسانی که می خواهد درباره سرمایه گذاری صحبت کنند باید نخست این سوال را از خود بپرسند که آیا زمینه برای سرمایه گذاری مهیا است یا نه؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha