۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبرنگار: 1049
کد خبر: 83358978
T T
۰ نفر

تدبیر دولت امید برای اتمام راه‌های نیمه‌تمام

۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۴:۰۸
کد خبر: 83358978
تدبیر دولت امید برای اتمام راه‌های نیمه‌تمام

تبریز - ایرنا - سفر هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان شرقی و ۲ روز کاری فشرده و پرمشغله وی در بازدید از طرح‌های ملی و استانی، تدبیر و عزم دولت امید را برای اتمام راه‌های نیمه تمام استان به نمایش گذاشت.

آغاز عملیات اجرایی قطعه ششم آزاد راه تبریز – ارومیه، چهار خطه کردن جاده تبریز - اهر، بازدید از پل‌های در دست اجرا، آزاد راه مراغه - هشترود، پل میدان معلم بناب و محور بناب - تبریز در مسیر شهرستان آذرشهر و وعده آغاز به کار خط آهن جدید میانه – تبریز تا پایان امسال، از طرح‌هایی بود که وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان از آنها بازدید کرد.

بازدید اسلامی، از این طرح‌ها به طور آشکار نشان داد که دولت به رغم تنگناهای مالی برای تکمیل طرح‌های نیمه تمام و نیز آغاز طرح‌های جدید در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و ریلی به عنوان زیرساخت توسعه کشور، از هیچ تلاشی فروگذار نیست.

وزیر راه و شهرسازی در سفر ۲ روزه خود به آذربایجان شرقی به اغلب طرح‌های در دست اجرای حوزه راه سر زد و علاوه بر قرار گرفتن در جریان پیشرفت امور، دستورهای لازم را برای تسریع در اجرای طرح‌های این حوزه زیرساختی و راهبردی صادر کرد.

وی در جریان بازدید از آزاد راه مراغه - هشترود گفت: بر اساس سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی، روند اجرای طرح‌هایی با پیشرفت بالا و تأثیرگذار در زمینه بهبود تردد جاده‌ای و احداث راه‌های اصلی تسریع و تسهیل می‌شود.

اسلامی، با بیان اینکه برخی محدودیت‌های بودجه‌ای در اجرای طرح‌های حمل و نقل وجود دارد، افزود: با وجود این محدودیت‌ها، برنامه ریزی های مناسبی برای این منظور در وزارت راه در حال انجام است.

وی با اشاره به اجرای طرح آزادراه مراغه- هشترود یادآوری کرد: این طرح به عنوان یکی از طرح‌های ترانزیتی در شمالغرب کشور، از راه‌های اصلی و کریدورهای بین المللی بوده که با مشارکت وزارت راه و بخش خصوصی در حال اجراست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پیشرفت کلی این طرح ملی زیر ۳۰ درصد است، گفت: با این وجود، در ۲ قطعه از این آزادراه پیشرفت فیزیکی به بیش از ۶۰ درصد رسیده است که با تزریق منابع مالی سعی می‌شود هرچه زودتر قطعات دارای پیشرفت بالا به بهره برداری برسد.

اسلامی با اشاره به اتصال هشترود از طریق این آزادراه به آزادراه تبریز - تهران ادامه داد: گزینه جدید در قطعه چهارم این آزادراه که توسط نماینده این شهرستان پیشنهاد شده، هم اکنون توسط مشاوران وزارت راه در حال بررسی است.

معاون زیرساخت و توسعه آزادراه‌های کشور نیز در جریان این بازدید با اشاره به روند اجرایی آزادراه مراغه- هشترود گفت: با بهره برداری از این طرح در آینده نزدیک شاهد کاهش حوادث و تلفات انسانی در این مسیر از شمالغرب کشور خواهیم شد.

حسین میرشفیع، با اشاره به پیشرفت ۲۷ درصدی آزادراه مراغه- هشترود افزود: هم اکنون قطعات دوم و سوم این آزادراه به طول ۴۶ کیلومتر از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده و امید است تا پایان امسال ۴۰ کیلومتر از این قطعات آسفالت ریزی شود.

وی یادآوری کرد: برای اجرای این طرح بزرگ ملی باید ۱۳ میلیون مترمکعب خاکبرداری شود که تاکنون ۷۵ درصد از آن انجام شده است.

بزرگراه تبریز – اهر از دیگر پروژه‌هایی بود که وزیر راه و شهرسازی در سفر به آذربایجان شرقی پس از بازدید از آن اعلام کرد: سعی داریم امسال این پروژه را به اتمام برسانیم و این کار را انجام خواهیم داد.

اسلامی، با بیان اینکه این جاده ۹۲ کیلومتر است و یکی از جاده‌هایی خطر خیز محسوب می‌شود، افزود: البته خود جاده به تنهایی حادثه ساز نیست، اما بیش از ظرفیت از آن استفاده می‌شود و مردم باید بیشتر ضوابط رانندگی را مراعات کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۲ کیلومتر از این جاده به بهره برداری رسیده است، یادآوری کرد: ۳۰ کیلومتر از این پروژه باقی مانده است و هدف گذاری این بود که ۲۰ کیلومتر نیز امسال تکمیل و ۱۰ کیلومتر باقی مانده در سال بعد اجرایی شود.
وزیر راه و شهرسازی در سفر به آذربایجان شرقی همچنین افتتاح خط آهن جدید میانه – تبریز در حدفاصل میانه تا بستان آباد تا اواخر سال جاری را وعده داد و گفت: سعی می‌کنیم که تا پایان دولت دوازدهم این خط تکمیل شود و ما این پروژه را به اتمام خواهیم رساند.

اسلامی، با اشاره به اینکه این طرح پیشرفت خوبی دارد، افزود: اگرچه موانعی وجود دارد و برخی موانع رفع شده اما به خاطر حجم کار، رفع تمام موانع نیازمند زمان است که پیمانکاران در حال انجام کار هستند.

وی یادآوری کرد: پل‌های بزرگ در مسیر این پروژه در حال نصب و تا بستان آباد اجرا شده و امید است مسیر این شهرستان تا تبریز هم تا هفته دولت سال آینده به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همزمان با مراحل اجرایی پروژه خط آهن و ایستگاه‌ها، کارهای خرید و ساخت تجهیزات از جمله واگن‌ها و تأسیسات ایستگاهی در داخل کشور در حال اجراست تا به محض تکمیل پروژه، بهره برداری از آن آغاز شود.

اسلامی با اشاره به پیشرفت بیش از ۸۵ درصدی این پروژه ادامه داد: این پروژه نقطه بحران را پشت سر گذاشته و با تزریق اعتبارات لازم بهره برداری می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت راه آهن میانه - تبریز گفت: اتصال راه آهن از بستان آباد به سمت سراب و اردبیل و تا آذربایجان می‌تواند زمینه توسعه ترانزیت بار و مسافر را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: از بستان آباد به سمت تبریز نیز پروژه پیشرفت خوبی داشته و موانع موجود برداشته شده و امیدواریم تا سال آینده این پروژه را به تبریز برسانیم.

تکمیل آزاد راه تبریز – ارومیه به عنوان یکی از مطالبات دیرین و اصلی مردم خطه آذربایجان از دیگر طرح‌های مورد توجه وزیر راه در سفر به آذربایجان شرقی بود که مورد بازدید قرار گرفت و با حضور اسلامی عملیات اجرایی قطعه ششم این آزاد راه که به دلیل تعدد و تکثر مرگ و میر ناشی از تصادف‌های جاده‌ای در دهه‌های گذشته به جاده مرگ شهرت یافته است، آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از روند اجرایی عملیات احداث باند دوم جاده بستان آباد – سراب نیز گفت: از مسافت ۶۵ کیلومتری جاده بستان آباد – سراب تاکنون ۴۹ کیلومتر با صرف بیش از ۶۵۰ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسیده است.

اسلامی، افزود: با توجه به پیشرفت مناسب در انجام عملیات زیرساختی این پروژه راه سازی امید است ۱۶ کیلومتر باقی مانده از این طرح نیز تا پایان سالجاری به بهره برداری برسد.

سفر کاری ۲ روز و فشرده وزیر راه و هیات همراه به آذربایجان شرقی و بازدیدهای میدانی وی نشان داد که دولت تدبیر و امید فارغ از فشار و تنگنای مالی بی سابقه جاری، به دنبال تسریع و تکمیل طرح‌های راهسازی به عنوان بستر اصلی توسعه و عمران در آذربایجان شرقی است.

وزارت راه و شهرسازی نگاه ویژه‌ای به بحث آزادراهی در استان آذربایجان شرقی دارد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در خانه ملت نیز گفت: اقدامات صورت گرفته در خصوص آزادراهی در استان آذربایجان شرقی نشان می‌دهد که در وزارت راه و شهرسازی نگاه ویژه‌ای به این استان وجود دارد.

مسعود پزشکیان اظهار داشت: اقدامات انجام گرفته از زمان وزیر سابق راه و شهرسازی، نشان دهنده نگاه ویژه ای است که به آذربایجان وجود دارد و بیش‌تر مسیرها فعال شده‌اند.

وی افزود: اتوبان ارومیه به تبریز، کمربندی اتصال تبریز به تهران، تبریز – بازرگان، تبریز – اهر و تبریز – جلفا، همه پروژه‌های خوبی هستند که فعال شده و یا در دست اقدام وزارت راه و شهرسازی برای فعال شدن قرار دارند.

وی تشریح کرد: در حال حاضر اتوبان سهند-تبریز-سهند هم که پروژه غیرفعالی بود و کاری در آن انجام نمی‌شد، شرایط خوبی پیدا کرده و کار با روند سریع‌تری انجام می‌شود؛ به نظر می‌رسد با همین سرعت می‌توان بسیاری از این پروژه‌ها را به زودی افتتاح کرد.

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی نیز دباره سفر اخیر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان شرقی گفت: اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بحث آزادراهی انصافاً خوب بوده و در آزادراه هشترود – مراغه شاهد پیشرفت خوبی هستیم.

سیدحمزه امینی در پاسخ به این سوال که اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه چقدر توانسته مطالبات مردم به خصوص در بحث آزادراهی را پاسخ دهد، اظهار کرد: بی‌تعارف باید بگوییم که در بحث آزادراه، وزارت راه و شهرسازی عملکرد بسیار خوبی داشته است.

وی افزود: شاهد پیشرفت بسیار خوبی در پزوژه‌های آزاد راهی از جمله آزادراه هشترود – مراغه، که از دو سال و نیم پیش شروع شده، هستیم.

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال در مورد راه‌های روستایی از وزارت راه و شهرسازی انتظار بیش‌تری داریم که نگاه جدی‌تری مانند ساخت آزادراه داشته باشد؛ در همین خصوص با آقای اسلامی و معاون ایشان آقای حسن‌نیا جلساتی داشتیم تا این توجه جدی‌تر صورت بگیرد.

پروژه‌های مهم استان با وجود مشکلات مالی متوقف نشده است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به برخی از اقدامات مهم این معاونت در نقاط مختلف استان، درجازدگی و روزمرگی در برخی بخش‌ها را عامل اصلی برخی مشکلات دانست و گفت: به‌رغم تمامی کاستی‌ها و مشکلات، اقدامات بسیار مناسبی در حوزه عمرانی استان در حال انجام است.

جواد رحمتی، از اجرای یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور خبر داد و عنوان کرد: از این مقدار، ۴۰۰ کیلومتر مربوط به استان آذربایجان شرقی است که با وجود مشکلاتی همچون کمبود منابع مالی، هیچیک از آنها، متوقف و یا تعطیل نشده است.

وی به آخرین وضعیت پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مهم و اولویت دار استان همچون آزادراه تبریز- بازرگان، هشترود- مراغه و اهر- تبریز اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه بر اساس آخرین آمار، میزان تلفات انسانی در جاده اهر- تبریز به حداقل ممکن رسیده که این امر، ناشی از توجه دولت به بهره‌برداری کامل از این محور مواصلاتی مهم در استان است.

معاون عمرانی استاندار افزود: ۲۰ کیلومتر باقی‌مانده از این مسیر در آینده نزدیک، زیر ترافیک می‌رود که امیدواریم نتیجه این اقدامات، کاهش تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از این سوانح به حداقل ممکن باشد.

به گفته رحمتی، در حال حاضر بیش از ۶۰۰ کیلومتر راه و بزرگراه در استان در حال احداث است و به دلیل محدودیت منابع دولتی، اجرای این پروژه‌ها بر اساس اولویت در حال انجام است.

۸۰۲۳/‏۵۱۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha