به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، تبلیغ جزو جدایی ناپذیر دین است که هدف آن ارائه برنامه خدای متعال به انسان به شمار میرود و این مهم از راه نزول وحی محقق میشود. این مفهوم در نخستین آیاتی که پروردگار بر پیامبر اکرم (ص) نازل کرد وجود دارد، آنجایی که او به برگزیدهاش در غار حرا دستور به خواندن میدهد و میفرماید: «اقرا باسم ربک الذی خلق». تاکید بر اهمیت تبلیغ سبب شده است که همه پیروان ادیان در ادوار مختلف برای گسترش دین از ابزارها و راهکارهای مختلفی استفاده کنند. در این میان ایران اسلامی نیز زمینههای تبلیغی را با وجود روحانیان به بهترین شکل ممکن انجام داده و همین بهره بردن از ظرفیتها باعث شده است تا نظامی بر مبنای اندیشه سیاسی اسلام تشکیل شود. بدون تردید تبلیغ روحانیان برای تشریح اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) در آن دوران نقش بسیار مهمی داشت و سبب شد تا انقلاب به یک مطالبه عمومی تبدیل شود. از این رو بنیانگذار جمهوری اسلامی یکم تیر ۱۳۶۰ خورشیدی فرمانی را به منظور پرداختن به امر تبلیغات در جهت گسترش این فرهنگ صادر کردند و بدین ترتیب «نهاد شورای عالی تبلیغات اسلامی» تشکیل شد. این نهاد انقلابی در سیر تکاملی خود در ۱۳۶۸ خورشیدی به فرمان امام خمینی (ره) به سازمان تبلیغات اسلامی تغییر نام یافت و سالروز تشکیل آن «روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی» نام گرفت.
تلاش در راه احیا و اشاعه معارف، فرهنگ و تاریخ تشیع از تمام مسیرهای ممکن با تاکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی و حراست از آن با همکاری مراجع و نهادهای مربوطه، تحقیق و بررسی در خصوص تبلیغات سو و تهاجم فرهنگی دشمنان و شناسایی و تحلیل ترفندهای تبلیغی علیه اسلام و انقلاب اسلامی از جمله اهداف ارزنده و مهم این سازمان محسوب میشود.
پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت «روز تبلیغ و اطلاع رسانی دینی» با حجت الاسلام «رمضان محمدی» عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به گفت وگو پرداخت.
متن این گفت وگو را در ادامه میخوانیم:
ایرنا: تبلیغات اسلامی در حوزه دین از چه جایگاهی برخوردار است؟
حجت الاسلام محمدی: تبلیغ دین با برنامه و قانونهای خاصی همراه و این مهم برپایه امور قلبی، اعتقادی و وظیفه ملی استوار است. بنابراین اطلاع رسانی و تبلیغات اسلامی باید به دغدغهای مهم برای روحانیان و دینداران تبدیل شود. در ابتدا باید توجه کرد که اهل بیت (ع) به عنوان پیشوایان دینی در تبلیغ از چه روشی استفاده میکردند و بر چه اموری توصیه داشتند و مبلغان دینی نیز باید با عمل خود به فرایض و توجه به تمام قشرهای منطقهای که در آن حضور دارند، به تبلیغ دین بپردازند. اهل بیت (ع) همواره تاکید داشتند که به سراغ جوانان بروید و مسائل دینی و اسلامی را با بیانی رسا و شیوا بیان کنید تا آنها از دین زده نشوند و در ذهن خود نسبت به مبلغان تفکر نادرست راه ندهند. از این رو مبلغان بایستی با رعایت بایدها و نبایدها به روش اهل بیت (ع) که روشی فرامذهبی محسوب میشوند، عمل کنند.
ایرنا: آموزش و پژوهش در تبلیغ آموزههای دینی چه تأثیری دارد؟
حجت الاسلام محمدی: تبلیغ آموزههای دینی باید بر مبنای پژوهشهای مستمر باشد. از این رو در حوزه امور دینی هرگونه فعالیت از جمله کلامی و عملی در جهت تبیین و تبلیغ دین است. مبلغان باید برای امرِ تبلیغ، اخلاص داشته باشند تا آگاهی و اطلاع رسانی آنها بتواند در فرد تحول ایجاد کند و ماندگار شود. تبلیغ و اطلاع رسانی، نیاز به بهره گیری از ظرفیتهای تازه و جدیدی دارد که استفاده از ابزارهای فناورانه میتواند در تحقق این مسیر راهگشا باشد. تغییر در سبک زندگی و فرهنگ سازی اسلامی بسیار مهم و مشکل است که مبلغان در جامعه کنونی باید سبک جدیدی از زندگی را با فرایض اسلامی و قرآنی تعریف کنند و این کار نیاز به عزم جدی و فرهنگ سازی عمیق دارد. در واقع تبدیل کردن تئوریهای نظری به محصولات کاربردی نیاز به کار و تلاش مضاعف دارد.
ایرنا: مبلغان در امر اطلاع رسانی دینی تا چه اندازه میتوانند از شبکههای اجتماعی و ابزارهای نوینی همچون اینترنت و شبکههای ماهوارهای بهره مند شوند؟
حجت الاسلام محمدی: در دنیای کنونی مبلغان دینی باید در هر شرایطی مجهز به فنون و روشهای روز باشند تا بتوانند با استفاده از شیوههای نوین، مخاطب به ویژه نسل جوان را جذب کنند. باید دانست که اهمیت این فضاها کمتر از منبر، محراب و مسجد نیست و داشتن برنامههای تبلیغی در این عرصه از ضروریات به شمار میرود. البته دانستن این نکته ضروری است که شاید ابزارهای جدید ارتباطی، دامی از طرف دشمن باشد اما میتوان از همین ابزارها علیه آنان نیز استفاده کرد. به عبارت دیگر از این وسایل جدید باید در جهت هدایت مردم بهره گرفت تا در آینده کشور اثرگذار باشد. همچنین مبلغان دینی نباید به موارد اختلافی مذاهب اسلامی ورود پیدا کنند زیرا اینگونه موارد دتوطئه دشمنان است. احیا و اشاعه معارف و فرهنگ دینی باید با تاکید بر وحدت تمام مذاهب اسلامی باشد. بنابراین بایستی تنها مردم را به خوبیها و زیباییهای دین دعوت کرد. نباید از رویکرد این شبکهها و فضاهای مجازی نگران شد بلکه باید به استقبال شبهاتی که در عرصه مجازی مطرح میشود، رفت و پاسخی منطقی به آنها داد.
ایرنا: راهکارهای صحیح تبلیغ و اطلاع رسانی دینی در زندگی اجتماعی و سیاسی به چه صورت است؟
حجت الاسلام محمدی: برای پیاده سازی قوانین مربوط به حوزه دین باید متولیان فرهنگی در امر تبلیغ و ترویج با برنامه ریزی و بر پایه فرامین اسلامی قدم در این راه بگذارند. رسانهها نیز باید کار تبلیغ و ترویج را انجام دهند تا الگوهای فرهنگی برای مردم تدوین شود و فرهنگ سازی صورت گیرد. بهترین رسانه برای اطلاع رسانی برنامههای این دستگاهها، رسانه ملی، رسانههای مکتوب و خبرگزاریها هستند. در این میان به روز کردن احکام دینی از اهمیت ویژهای برخوردار است. حوزههای علمیه و دیگر نهادهای فرهنگ ساز باید بتوانند مباحث مربوط به سبک زندگی اسلامی را به زبان روز و گاهی در قالب مهارتهای زندگی مطرح کنند. مساله اعتماد به نفس، خودباوری، تصمیمگیری، تفکر خلاق و انتقادی و … مسائلی محسوب میشوند که امروزه در دنیا مطرح هستند و اسلام هرگز چشم به روی آنها نمیبندد زیرا نیازهای بشر به خصوص نیازهای طبیعی آنان متغیر است، به همین دلیل باید توجه داشت که با پیشرفت فناوری، آسیبهای روحی و روانی بیشتر میشود و اسلام هم باید متناسب با همین مسائل به روز شود تا بسیاری از مشکلات اقتصادی و رفتاری را حل کند. در همین راستا باید گفت که انقلاب اسلامی ایران حاصل به روز رسانی آموزههای دینی و الگوهای سبک زندگی اسلامی است زیرا با پیروزی انقلاب اسلامی سبک زندگی مردم از حالت غربی خارج شد و بر پایه الگوی اسلامی قرار گرفت که این موضوع نشان میدهد که مردم با شرایط روز و با فرهنگ جهانی به صورت همسو پیش میروند.
نظر شما