به گزارش وزارت بهداشت، علی رضا عسگری روز چهارشنبه در همایش دوره ملی توانمندسازی روسای بیمارستانهای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور افزود: در مراکز درمانی باید گفتمان رایج شناخت خطا و گزارش خطای درمانی صورت گرفته و به جای تنبیه فرد گزارش دهنده، بر علت یابی بروز خطا تاکید شود. تضمین کیفیت خدمات سلامت از طریق مدیریت پیشگیری از وقوع خطاهای پزشکی و حفظ ایمنی بیمار، مهمترین رسالت دفتر نظارت و اعتباربخشی محسوب میشود.
وی ادامه داد: وقایع ناخواسته تهدید کننده حیات، مطابق با کمیته جهانی ثبت خطای درمانی در ۲۸ مورد تببین شدهاند. این وقایع نیازمند واکنش سریع و تحلیل ریشهای وقایع است که چند اصل مهم از جمله گزارش دهی سریع و به موقع، ریشه یابی و تحقیق در زمینه علت رخداد حادثه به منظور جلوگیری از وقوع مجدد را شامل میشود.
مدیرکل اداره نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: این اولین بار است که نظام جمع آوری خطا سازماندهی شده و با گذشت یک و نیم سال از ابلاغ بخشنامه وقایع ناخواسته حیات، موارد زیادی گزارش ثبت شده است و پرسنل درمانی تمامی مراکز ملزم به آشنایی و تسلط کامل بر این موارد هستند تا در صورت بروز سریعاً آن را گزارش دهند. بنابراین طبق آیین نامه، در صورت بروز خطا ظرف مدت ۶ ساعت باید گزارشها ارسال شود. بعد از آن، مرکز ملزم به انجام ریشه یابی علت بروز خطا است. تحلیل ریشهای این خطاها نیز با هدف شناسایی نواقص سازمانی و فرایندی و رفع ایرادات با هدف ارائه خدمات ایمن است.
عسگری افزود: تمامی بندهای ۲۸ گانه ابلاغی مربوط به این موارد، فرآیندی و مدیریتی است و بستگی مالی در آن وجود ندارد و نمیتوان کمبود منابع مالی را با آن گره زد.
وی بیان کرد: از طریق پورتال ثبت خطا، تعداد، خطاهای گزارش شده دانشگاهها و وضعیت مراکز تحت نظر آنها با جزییات قابل رصد است و میتوان گزارش مختلفی از این داشبورد دریافت کرد.
عسگری اظهار داشت: دانشگاههای علوم پزشکی خراسان رضوی، ارومیه، شیراز، کردستان، اهواز، گیلان، تبریز و کرج در زمینه ثبت خطا، عملکرد بهتری داشتهاند. در سه ماه آینده، کارگاههای آموزشی تحلیل ریشهای خطا در قطبهای کشوری برای تمام فوکال پوینتهای بیمارستانی و جراحی محدود دولتی و خصوصی برگزار میشود.
نظر شما