نسل جدید اعتباربخشی بیمارستانی در هزار و ۵۰ بیمارستان اجرا می‌شود

تهران- ایرنا- مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت گفت: نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستانی، نقشه راه ارتقای سیستم درمانی است که از آذر ماه در هزار و ۵۰ بیمارستان با مشارکت دانشگاه‌ها آغاز و گواهی‌نامه‌ها به تدریج صادر می‌شود.

به گزارش وزارت بهداشت، علی رضا عسگری روز چهارشنبه درباره نسل جدید اعتباربخشی بیمارستانی افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان اسفند ماه تمامی گواهی‌نامه‌های جدید بیمارستان‌ها بر اساس ارزیابی‌های نسل چهارم اعتباربخشی بیمارستانی صادر شود.

وی ادامه داد: در این زمینه اقدامات زیادی صورت گرفته و آموزش‌های پیشرفته‌ای به ارزیابان حرفه‌ای ارائه شده است. همچنین در سامانه اعتباربخشی نیز به صورت مستمر اطلاعات و آموزش‌های لازم داده می‌شود.

گزارش ثبت وقایع ناخواسته

مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت درباره گزارش ثبت وقایع ناخواسته گفت: ثبت خطاهای درمانی در ۲۸ مورد با عنوان ثبت وقایع ناخواسته حیات تببین شده است. این وقایع شامل اتفاقات و خطاهایی است که نباید در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی رخ دهد و کادر درمان باید توجه جدی در این مورد داشته باشند.

وی بیان کرد: راه اندازی سامانه ثبت وقایع ناخواسته درمانی زمینه نظارت، پیگیری و جلوگیری از بروز خطا را فراهم می‌کند. همچنین رصد کلیه خطاهای اعلام شده به شکل روزانه و انجام مداخله در موارد تکرار خطا نیز امکان پذیر خواهد شد.

عسگری افزود: بروز هر یک از وقایع ۲۸ گانه نیازمند واکنش سریع و نقش بارز اجرایی معاونت درمان دانشگاه‌ها و تحلیل ریشه‌ای وقایع است. پیگیری خطاها و توجه جدی به انجام تحلیل ریشه‌ای خطاهای ثبت شده در سامانه از جمله مطالبات اصلی ما از دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

بازدیدهای نظارتی از مراکز جراحی محدود

مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت درباره انجام بازدیدهای نظارتی توسط روسا و کارشناسان نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی از مراکز جراحی محدود نیز گفت: بیش از 200 بازدید در این زمینه صورت گرفته که در آنها ارزیابی اعمال جراحی مجاز، ایمنی بیمار و رعایت پروتکل‌های درمانی و دارویی پرخطر از نکته‌های مهم است.

وی افزود: اعتباربخشی مراکز جراحی محدود با انجام مطالعات بین المللی و بومی به مدت دو سال صورت گرفته و استانداردها و  سنجه‌های اعتباربخشی این مراکز تدوین شده است.

افزایش ظرفیت گردشگری سلامت

مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت درباره افزایش ظرفیت گردشگری سلامت و افزایش واحد پذیرش بیماران بین الملل در مراکز درمانی و همچنین شرکت‌های تسهیل‌گر خدمات گردشگری سلامت نیز اظهار داشت: در این زمینه آیین نامه‌های لازم تدوین، تصویب و ابلاغ شده است. همچنین سامانه گردشگری سلامت به منظور ثبت اسامی بیماران خارجی، جمع آوری اطلاعات و اطلاع رسانی به کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز درمانی هدف طراحی شده و تعرفه‌های دریافتی از بیماران بین الملل در مراکز درمانی به تفکیک استان‌ها و مقایسه آن با کشورهای منطقه مورد بررسی قرار گرفته است.

عسگری افزود: مجوز شرکت‌های تسهیل‌گر از طریق سامانه صدور پروانه‌ها صادر می‌شود. بر این اساس تاکنون بیش از ۱۰۰ شرکت تقاضای خود را از طریق سامانه صدور پروانه‌ها به دانشگاه‌های علوم پزشکی ارسال کردند که به سرعت موافقت اصولی آنها در حال صدور است.

وی بیان کرد: پیش نویس آیین نامه شرکت‌های استارت آپ تدوین و تهیه شده تا این شرکت‌ها بتوانند به عنوان شرکت‌های تسهیل‌گر در امر گردشگری سلامت مشارکت کنند.

عسگری گفت: سامانه صدور پروانه‌های موسسات درمانی، نقطه عطفی در شفافیت، سرعت بخشی، عدالت و احترام به متقاضیان فعالیت در عرصه درمان کشور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha