۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۳
کد خبر: 83363731
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمایت تمام قد از دفاع غیورانه

۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۵۳
کد خبر: 83363731
حمایت تمام قد از دفاع غیورانه

تهران-ایرنا- پاسخ قاطعانه پدافند هوافضای سپاه به پهپاد جاسوسی آمریکا، گرچه در عرصه جهانی و بین مقامات کاخ سفید، موجی از سردرگمی و تناقض در مواضع به وجود آورد اما در داخل ایران با حمایت تمام قد مردم، مسوولان و شخصیت های سیاسی و حزبی روبرو شد.

ساعت چهار بامداد روز پنج شنبه ۳۰ خرداد، رسانه های خبری از هدف قرار گرفتن هواپیمای جاسوسی آمریکا در خلیج فارس خبر دادند. دقایقی بعد روابط عمومی سپاه پاسداران از سقوط پهپاد «گلوبال هاوک» در منطقه روبروی کوه مبارک استان هرمزگان خبر داد و تاکید کرد این پهپاد پس از ورود به مرزهای ایران هدف قرار گرفته است. ساعتی بعد فرماندهی سنتکام در خلیج فارس مدعی شد پهپاد جاسوسی در آب های بین المللی سقوط کرده است. سرانجام پس از کش و قوس های مختلف در موضع گیری، مقامات آمریکا سقوط این پهپاد را تایید کردند.

محکومیت شدید این اقدام از سوی ایران، تهدید به شکایت از آمریکا در مجامع عمومی، اعلام مختصات دقیق محل هدف قرارگیری پهپاد، رونمایی از لاشه به دست آمده در آب های سرزمینی ایران همگی نشانه های آشکار در صحت سخنان مقامات ایرانی بوده است. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در نخستین واکنش ها به این رویداد، مدعی شد ایران مرتکب اشتباه بزرگی شده است اما ساعاتی بعد رسانه ها از عقب نشینی رییس جمهوری آمریکا از دستور حمله به ایران خبر دادند.

مجموع این رویدادها گرچه در عرصه جهانی واکنش‌های محتاطانه بسیاری در پی داشت. اکثریت کشورها ایران و آمریکا را دعوت به خویشتنداری و کاهش تنش کردند و مطابق معمول رژیم صهیونیستی و برخی حاشیه نشین های خلیج فارس موج ایران هراسی خود را آغاز کردند. در داخل ایران اما شرایط متفاوت بود. در کنار گروه‌های مختلف مردم و افکار عمومی که ضمن محکومیت اقدام متجاوزانه آمریکا از اقدام سپاه حمایت می‌کردند؛ مقامات و چهره‌ها و شخصیت‌های سیاسی و حزبی؛ این اقدام را ستودند.

واکنش‌های سیاسی و حزبی به سقوط پهپاد متجاوز آمریکایی

شخصیت‌ها و چهره‌ها از هر دو طیف سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در ۴۸ ساعت گذشته در اظهارنظرهای متعدد دفاع ایران در برابر تجاوز آمریکا را ستودند. شخصیت‌های اصلاحات مانند «محسن آرمین»، «سیدمصطفی تاجزاده»، «سعید حجاریان»، «عبدالله رمضان‌زاده» و «بهزاد نبوی» در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل خواستار برخورد قاطعانه با زیاده خواهی‌های آمریکا در منطقه شدند.

در بخشی از نامه اصلاح طلبان آمده است: «در شرایطی که ایالات متحده به همراهی اسرائیل عملاً در مسیر شعله‌ور ساختن جنگ خانمان‌برانداز جدیدی در خاورمیانه حرکت می‌کند و به این ترتیب صلح و امنیت جهانی را با مخاطرات جدی مواجه کرده است، ساکت ننشینید و به هر شکل که صلاح می‌دانند، دولت آمریکا را به بازگشت به برجام، لغو تحریم‌ها و ترک ماجراجویی در منطقه جنگ‌زده ما تشویق کنند».

«حمیدرضا جلایی پور» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت هم در تحلیلی از اقدام ایران نوشت: «از حیث تاکتیکی اقدام جمهوری اسلامی ایران در مواجه با پهپاد آمریکایی‌ها اقدامی به جا و دفاعی بوده است زیرا یک هواپیما تجسسی وارد حریم‌هوایی ایران شده و جمهوری اسلامی از خودش دفاع کرده است. ضمن اینکه این رخداد نشان داد توان دفاع موشکی ایران در آزمون عملی‌اش موفق بوده است.»

«رحمت‌اله بیگدلی» فعال سیاسی از ضرورت فراخوان سفیر امارات به وزارت امور خارجه به دلیل برخاستن پهپاد از پایگاهی در این کشور سخن گفت.

«محمدعلی ابطحی» رییس دفتر رییس جمهوری دولت اصلاحات نیز در توییتی نوشت: «رابطه ات با حکومت هر جور باشد. نظرت به سپاه هرچه باشد. اینکه تجاوز به خاک وطن بی پاسخ نمی‌ماند غرور انگیز است. بزرگ‌ترین منفعت ملی دفاع از سرزمین است و مهم‌ترین پاسداری، پاسداری از مرزهای زمینی وهوایی و دریایی است.»

«مصطفی کواکبیان» دبیرکل حزب مردم سالاری درباره توان نظامی ایران نوشت: «امیدوارم با سقوط پهپاد جاسوسی گلوبال هاوک هیات حاکمه آمریکا مجدداً فریب جنگ طلبان را نخورد و کاملاً فهمیده باشد که نیروهای مسلح ایران با اقتدار و آمادگی کامل هر گونه تجاوز جدید به مرزهای هوایی یا دریایی و یا پایگاه‌های ایران را با پاسخ پشیمان کننده تری خواهند داد.»

«قدرتعلی حشمتیان» دبیرکل حزب مستقل و اعتدال هم در بیانیه‌ای از این اقدام استقبال کرد و نوشت: «خبر، بسیارسریع منتشر و برای کشورمان افتخاری ارزشمند و گویای پیشرفته و هوشمند بودن سیستم‌های پدافند هوایی ایران عزیز بود.»

استقبال اصولگرایان هم از این اقدام پدافند سپاه گسترده بود. «عزت الله ضرغامی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در توییتی نوشت: «توان موشکی ایران آفند و پدافند نمی‌شناسد. خواه نقطه زنی ۶۰۰ کیلومتری در قلب داعش باشد و خواه سرنگونی پهپاد متجاوز فوق پیشرفته آمریکا. هیچ اشتباهی در کار نیست؛ همه چیز سرجایش است آفرین بر یوزه‌ای شجاع ایرانی.»

«محمدباقر قالیباف» شهردار پیشین تهران هم درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی گفت: «سرنگونی پهپاد آمریکایی دنیا را متحیر کرد. ایران ثابت کرد با اقتدار و عظمت این ملت می‌توان هم پهپاد آمریکایی را ردیابی و هم سرنگون کرد. این افتخار نظامی ایران توسط نسل جوانی صورت گرفت. با اعتماد به جوانان می‌توان در یک برنامه پنج ساله آرامش را به حوزه اقتصاد برگرداند.»

دلیل استقبال از دفاع ایران

سقوط پهپاد گران قیمت آمریکایی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه در حریم هوایی جمهوری اسلامی ایران به باور بسیاری از تحلیلگران نقطه عطف مهمی در تعاملات منطقه‌ای و جهانی است. روند هدف گیری و سقوط پهپاد آمریکایی توسط ایران و انفعال مرموز کاخ سفید در برابر این اقدام، می‌تواند تحلیل‌های متنوعی داشته باشد اما ملموس‌ترین آنها این است که موشک‌های ایران نه فتوشاپ هستند و نه در دفاع از حریم ایران قابل مذاکره، همچنین آمریکا در این رویداد نه تنها نتوانست جامعه جهانی را قانع به تقصیر ایران کند بلکه کاخ سفید، کنگره، سنا، پنتاگون، سنا و و زارت خارجه خود هم نتوانستند به نقطه نظر و موضع مشترک دست یابد.

حمایت گسترده در داخل ایران از اقدام دفاعی پدافند سپاه دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. مردم ایران در ۴۰ سال گذشته نشان دادند که مرزها و حریم کشور و امنیت ایران مهم‌ترین خط قرمز مشترک همه است. دفاع غیورانه ایران به تعبیر «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه به معنای اعلان هیچ جنگی نیست اما مرزهای هوایی، زمینی و دریایی ایران نمی‌تواند بهانه هیچ ماجراجویی قرار گیرد.

دفاع سپاه پاسداران از این حریم نشانه عمل به مسوولیت اصلی این بازوی نظامی کشور است و اقتدار حاصل از این دفاع در کلام همه مردم و مسوولان و شخصیت‌های سیاسی مورد توجه قرار گرفته است. وحدت نظر بیشینه جریان‌های سیاسی در این برهه، ضمن تاکید دوباره بر اهمیت امنیت ایران، پیام واحدی را از داخل ایران به جهان ارسال می‌کند که نتیجه آن عقب نشینی‌های ترامپ از رویاهای زیاده خواهانه خود درباره ایران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha