به گزارش ایرنا و بر اساس آمارهای ارائه شده ماههای تیر، مرداد و به ویژه شهریور جزو ایامی هستند که آذربایجان شرقی و تبریز بیشترین فراوانی مسافران تابستانی و گردشگران مختلف داخلی و خارجی را پذیرش میکند و بر همین مبنا مدیران و مسئولان مربوطه در بخش دولتی و غیردولتی باید نسبت به تدوین برنامهها و ایجاد تمهیدات لازم و کافی برای پذیرایی از گردشگران اقدام کرده و محیطهای مختلف اعم از اماکن عمومی، اماکن اقامتی، پارکها، بوستانها و مراکز تفریحی و خرید را برای آنها آماده کنند.
رویداد مهم و بین المللی تبریز ۲۰۱۸ که این کهن شهر را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی برای کل جهان معرفی کرد، خیزشی مهم و عمیق در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی و ایران را سبب شد که تغییر نگرشها نسبت به جاذبههای گردشگری این شهر تاریخی و تبلیغات وسیع رسانهای از این شهر از جمله این تغییر و تحولات بود.
استفاده از چنین فرصتی ایده آل از سوی نهادهای مسئول به خصوص میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کمترین انتظار مردم مهمان دوست آذربایجان و تبریز است تا از مزیتهای رسانهای و تبلیغاتی تبریز ۲۰۱۸ برای رونق صنعت گردشگری و به تبع آن رونق و توسعه کسب و کار با هدف ایجاد تغییرات مثبت در حوزههای اقتصادی منطقه به منصه ظهور برسد.
ایجاد تحرک و فعالیت پویای ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی باید جزو اولویتها و برنامههای محوری مسئولان استان قرار بگیرد تا با رصد برنامهها و کنترل حوزههای گردشگری نسبت به ارائه خدمات بهینه و مناسب به گردشگران و رفع مسائل و مشکلات پیرامونی، تحولی عمیق و گسترده در این حوزه مهم اقتصادی به وقوع بپیوندد.
قائم مقام ستاد اجرایی خدمات سفر آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا بر اهمیت فصل تابستان برای حوزه گردشگری استان، بر هماهنگی و تعامل دستگاههای مختلف اجرایی و تدوین برنامههای جامع برای این فصل به منظور پذیرش گردشگران مختلف داخلی و خارجی تاکید کرد.
جواد رحمتی فعال شدن ستاد اجرایی خدمات سفر استان با کمیتههای ۱۰ گانه را از اقدامات مهم مدیریت آذربایجان شرقی برای استقبال از گردشگران در فصل تابستان بیان و اضافه کرد: استفاده از نرم افزارهای پیشروی گردشگری در ارائه خدمات به گردشگران، از جمله اولویتهای اصلی این ستاد در تابستان ۹۸ است.
وی با اشاره به لزوم تعریف برنامههای ویژه برای گردشگران در ایام تابستان، اظهار داشت: با تدارک برنامههای ویژه سفر برای گردشگران، علاوه بر افزایش میزان ورود گردشگر به استان، شاهد توزیع هر چه بهتر سفرها در نقاط مختلف استان در زمانهای پر ترافیک سفر خواهیم شد.
رحمتی افزود: سفرهای تابستانی همزمان با تعطیلات عید سعید فطر تا حدودی آغاز شده است و هماهنگیها برای افزایش سطح کیفی و کمی خدمات امری ضروری است و به همین منظور ارزیابی عملکرد و برنامه ریزی خدمات سفر که از وظایف دستگاهها و کمیتههای حاضر در ستاد سفر است، باید به صورت کامل مورد توجه قرار بگیرد.
وی از وضعیت نامطلوب آسفالت محورهای مواصلاتی استان انتقاد کرد و گفت: باید تمهیدات کاربردی در راستای بهسازی شاهراههای عبوری استان توسط دستگاههای متولی اتخاذ شود، چون با تداوم وضعیت فعلی شاهد حوادث ناگوار جادهای خواهیم بود که به موجب آن خاطرات تلخی برای گردشگران به وجود خواهد آمد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی تعطیلی بازار تاریخی تبریز در روزهای تعطیل و ساعات عصر را از نگرانیهای اصلی گردشگران و البته ستاد خدمات سفر استان بیان کرد و گفت: این امر طی سالهای اخیر نارضایتی گردشگران را سبب شده است که باید در این زمینه کسبه بازار همکاریهای لازم را با ستاد خدمات سفر استان انجام دهند.
رحمتی ادامه داد: در راستای تسهیل امر سفر در استان باید از ظرفیتهای موجود استفاده و درصدد تقویت آنها باشیم که به همین منظور استفاده از بستههای سفر ویژه و طرحهای ترافیکی و گردشگری طراحی شده توسط نرم افزارهای پیشرو در استان اجرایی خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به افزایش تعداد گردشگران در فصل تابستان، یکی از مهمترین دستاوردهای رویداد بین المللی تبریز ۲۰۱۸ را ارتقا ظرفیتهای گردشگری استان عنوان کرد که بر همین مبنا طی سه سال گذشته شاهد افزایش روز افزون مسافران تابستانی به استان بودهایم.
مرتضی آبدار ارتقای کیفیت ارائه خدمات به گردشگران را از اولویتهای اصلی میراث فرهنگی و گردشگری استان بیان و اضافه کرد: به دنبال اقدامات مؤثر و تلاشهای صورت گرفته در مجموعه استان در قالب برنامههای تبریز ۲۰۱۸، تقویت ظرفیتها و زیرساختهای گردشگری آذربایجان شرقی و نیز تبلیغات انجام شده از سوی متولیان امر، شاهد اثر بخشی این اقدامات هستیم به طوری که تقاضای سفر به استان روز به روز افزایش چشمگیری یافته است.
وی ادامه داد: در راستای ارتقای کیفیت خدمات و توزیع متناسب سفر در استان، پارسال شاهد گسترش ظرفیت مراکز اقامتی استان در پذیرش گردشگران بودیم، به گونهای که طی سه سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی تختهای مراکز اقامتی استان را شاهد بوده و تعداد تختهای موجود از ۷ هزار و ۴۰۰ به ۱۰ هزار ۶۸۰ تخت در مراکز اقامتی تحت نظارت میراث فرهنگی استان افزایش یافت.
آبدار یادآوری کرد: برای توسعه گردشگری آذربایجان شرقی در افق ۱۴۰۰، تعداد تختهای اقامتی استان به ۱۳ هزار و ۱۰۰ تخت خواهد رسید.
به گفته وی، در حال حاضر با احتساب تختهای موجود در مراکز رفاهی آموزش و پرورش و سایر دستگاههای اجرایی ۲۵ هزار تخت اقامتی در استان موجود است.
آبدار با تاکید بر اینکه تمام دستگاههای عضو ستاد سفر آذربایجان شرقی باید در حوزه فرهنگ سازی سفر همکاری داشته باشند، اظهار داشت: اینکه چگونه سفر کنیم تا آثار منفی به حداقل و آثار مثبت آن به حداکثر برسد، نیازمند برنامه ریزی و همکاری مستمر بین دستگاهها و کمیتههای ۱۰ گانه ستاد سفر استان است.
وی به استقبال چشمگیر گردشگران از سفر به آذربایجان شرقی طی تعطیلات عید سعید فطر را مورد اشاره قرار داد و افزود: در این ایام شاهد اقامت قریب به ۱۰۵ هزار نفر و بازدید ۳۵ هزار گردشگر از مراکز تاریخی و فرهنگی دارای بلیت فروشی استان بودیم.
آبدار به اقدامات لازم جهت ارتقای کیفیت ارائه خدمات و تسهیل سفر گردشگران به آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: در راستای کسب نتیجه مطلوب در ارائه خدمات و همچنین جذب و ماندگاری گردشگران داخلی و خارجی ستادهای شهرستانی با نظارت فرمانداران تشکیل، پایگاههای امداد و نجات در نقاط مختلف جادهای استان مستقر و سامانه پیامکی اطلاع رسانی گردشگری برای گردشگران طی ایام تابستان ۹۸ فعال شده است.
به گزارش ایرنا، فرماندار شهرستان تبریز لازمه افزایش تعداد گردشگران ورودی به این کلانشهر را هماهنگی، همکاری و تعامل بین دستگاههای متولی و مددرسانی رسانههای گروهی دانست.
بهروز مهدوی با تاکید بر لزوم مشارکت دستگاههای اجرایی در زمینه سازی تابستانی پرنشاط برای گردشگران، گفت: تبریز به عنوان پیشانی گردشگری استان محسوب میشود و باید بر اساس همین ویژگی و اهمیت در اولویت برنامه ریزهای های ستاد خدمات سفر استان قرار بگیرد.
وی از تمام دستگاههای ذیربط شهرستانی خواست تا برنامهها و فعالیتهای خود را با رویکرد توسعه گردشگری استان به مرکزیت تبریز اجرایی کنند.
مهدوی یادآوری کرد: ظرفیت بالای آذربایجان شرقی و کهن شهر تبریز در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی با برنامه ریزی مطلوب در راستای ارائه خدمات مناسب به گردشگران، زمینه بهره مندی مسافران از قابلیتهای شهرستان و کاربردی شدن خدمات را فراهم میکند.
وی اظهار داشت: برنامه ریزی به منظور ارائه خدمات شایسته به مسافران و گردشگران تابستانی، بهسازی مبادی ورودی شهر تبریز و همچنین رسیدگی به فعالیت بازار تبریز در ایام تعطیل باید به جد پیگیری شود و در این راستا شهرداری تبریز و نهادهای ذیربط باید برنامه ریزی های دقیقی داشته باشند.
مهدوی ادامه داد: در راستای بهبود ارائه خدمات به گردشگران، تداوم آموزشهای تخصصی و بر اساس متد روز جهانی توسط دستگاههای فعال در حوزه گردشگری مثل هتل داران، تأسیسات گردشگری و دفاتر خدماتی، انتظار میرود تا شاهد افزایش روزافزون کیفیت خدمات باشیم.
وی با اشاره به لزوم فراهم سازی محیطی پرنشاط برای گردشگران در تبریز و شهرهای حومه، گفت: با توجه به ظرفیتهای غنی فرهنگی و تفریحی در تبریز و شهرهای مجاور، تقویت و برنامه ریزی در راستای بهره مندی از این ظرفیتها موجب ایجاد فضایی پرنشاط و همچنین خلق خاطرهای خوش از سفرهای گردشگران به تبریز و آذربایجان شرقی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی با داشتن افزون بر یکهزار و ۸۰۰ اثر تاریخی، فرهنگی و ابنیه های میراثی جزو ۵ استان برتر کشور در حوزه گردشگری است.
وجود ۲۳ موزه تخصصی، بازار تاریخی ثبت شده تبریز در فهرست آثار یونسکو، مساجد، مدارس، حمامها، بقعهها و امام زادهها و روستاهای متعدد گردشگری و تاریخی، صنایع دستی مختلف در رشتههای گوناگون و مراکز متعدد تفریخی و خرید از جمله مزیتها و داشتههای حوزه گردشگری آذربایجان شرقی و تبریز است.
آب و هوای لطیف و معتدل کلانشهر تبریز و خنکای شبهای این شهر در فصل تابستان بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به سوی خود فرا میخواند.
گزارش: سیدیحیی مرتضائی
۳۰۷۷/۳۰۳۸