۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۱۷
کد خبرنگار: 1780
کد خبر: 83366478
T T
۰ نفر
استاد دانشگاه سوربن: هدف نهایی ترامپ مذاکره با ایران است

تهران – ایرنا – استاد دانشگاه سوربن فرانسه در حوزه تاریخ و تمدن آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «فرانس ۲۴»، هدف نهایی رئیس جمهوری آمریکا را مذاکره با ایران خواند.

"آن‌یک سیزل" با اشاره به اوج گیری تنش‌ها میان ایران و آمریکا در خلیج فارس در ماه‌های اخیر گفت: تصمیم حمله به ایران و سپس، انصراف از آن از سوی رئیس جمهور آمریکا کاملاً متصور است. در ماه‌های اخیر تنش‌های مختلفی بین دو طرف رخ داده است. وقتی انواع این تنش‌ها را در کنار هم می‌گذاریم و از سوی دیگر به رفت و آمدهای دیپلماتیک مقامات آلمانی و ژاپنی به تهران، یا دیدار «حسن روحانی» با «شی جینپینگ» در قرقیزستان توجه می‌کنیم، می‌بینیم که تلاش‌هایی برای آرام کردن اوضاع وجود دارد؛ تلاش‌هایی که اوج آن، نشست امضا کنندگان توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ درباره ایران است که قرار است در ۲۸ ژوئن (۷ تیر) در وین مقر آژانس بین المللی انرژی اتمی گردهم بیایند. به این طرف‌ها باید سازمان ملل متحد را نیز بیفزاییم که آمریکا خواستار مداخله آن شده است.

آن‌یک سیزل در ادامه افزود: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تلاش می‌کند تا با کمک اتحادیه اروپا و کشورهایی مانند چین و روسیه که امضا کننده توافق هسته‌ای نیز هستند، حسن روحانی را به میز مذاکره بیاورد، در این صورت این احتمال هست که تنش روز افزون حاضر به سمت مذاکرات تازه برود.

سیزل گفت: اما ایرانی‌ها حاضر به مذاکره جدید با آمریکا، و آن‌هم دولت ترامپ نیستند چرا که به خوبی می‌دانند هرگونه مذاکره جدید، دیگر فقط درباره مسایل هسته‌ای نخواهد بود بلکه باید موشک‌های بالستیک ایران را نیز در بر گیرد، همچنین موضوع متحدان و بازوهای چپ و راست ایران در منطقه یعنی حزب الله لبنان، حماس فلسطین و حوثی ها در یمن نیز در میان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha