۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۵۲
کد خبرنگار: 1110
کد خبر: 83371545
T T
۰ نفر
الجزیره: عربستان به تحقق "معامله قرنِ" دل خوش کرده است

تهران-ایرنا- شبکه خبری الجزیره در گزارشی به تحریم نشست اقتصادی منامه از سوی فلسطینی ها اشاره کرد و نوشت که سعودی ها به تحقق طرح "معامله قرن"ِ جرد کوشنر مشاور رئیس جمهوری آمریکا درباره فلسطین خوشبین هستند و به آن دل خوش کرده اند.

الجزیره روز چهارشنبه در این گزارش افزود: بحرین برای دومین روز متوالی شاهد نشست اقتصادی برای فلسطین است و مقام های حاضر در این نشست در حال بررسی راه های جذب سرمایه گذاری در اراضی اشغالی فلسطین هستند. در همین حال، "محمد الشیخ "وزیر مشاور عربستان تصریح کرده که طرح آمریکا امکان تحقق دارد.

نشست منامه روز سه شنبه با نظارت آمریکا در حالی کار خود را آغاز کرد که مهمترین طرف یعنی خود فلسطینی ها در آن حضور ندارند.

سعودی ها در حالی به طرح کوشنر امید بسته اند که فلسطینی ها این نشست را تحریم کرده و معتقدند قبل از پرداختن به راه حل های سیاسی ممکن برای حل اصل اختلاف با اسرائیلی ها، نمی توان از مسائل اقتصادی صحبت کرد.

الجزیره نوشت: این نشست به منظور توسعه اقتصادی در اراضی فلسطین و به اصطلاح برای حل درگیری میان اسرائیلی ها و فلسطینی ها برگزار شده است.

جرد کوشنر مشاور رئیس جمهوری آمریکا و طراح نقشه "معامله قرن" در مراسم افتتاحیه این نشست مدعی شد: رشد و پیشرفت اقتصادی مردم فلسطین بدون راه حل سیاسی پایدار که امنیت اسرائیل را تضمین کند و به کرامت مردم فلسطین احترام بگذارد، غیر ممکن است.

اما، محمد اشتیه نخست وزیر دولت فلسطین نیز اعلام کرد که عدم حضور فلسطینی ها در نشست اقتصادی منامه، به معنای بی اعتباری و عدم مشروعیت این نشست است.

وی این نشست را مضحک و نتایج حاصل از آن را عقیم و بی فایده دانست.

علاوه بر بحرین، امارات و عربستان، مصر، اردن و مغرب نیز در این نشست حضور دارند.

مردم شهرهای مختلف فلسطین به ویژه غزه در اعتراض به این نشست ضد فلسطینی دست به تظاهرات و اعتصاب عمومی زدند.

معامله قرن شامل انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی، انضمام شهرک‌های موجود در کرانه باختری به این رژیم، نابودی کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین منطقه "ابودیس" به عنوان پایتخت کشور فلسطین است.

جزئیات این طرح تاکنون به صورت کامل اعلام نشده، ولی بخش هایی از آن در جریان اظهار نظرهای مقام های مختلف از جمله کوشنر مطرح شده است.

این طرح با واکنش شدید مسلمانان در شمار زیادی از کشورهای اسلامی و فلسطینیان رو به‌رو شده و تنش و درگیری با نظامیان رژیم صهیونیستی را در فلسطین از جمله نوار غزه افزایش داده است.

جنبش فتح فلسطین نیز در جریان اعتراضات به نشست بحرین اعلام کرد که کشورهای عربی حاضر در این نشست از پشت به فلسطینی ها خنجر زده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha