اجتناب از مجاورزدایی در اولویت نوسازی بافت پیرامونی حرم رضوی است

مشهد- ایرنا- وزیر راه و شهرسازی گفت: طبق توافق با تولیت آستان قدس رضوی اولویت در نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) اجتناب از مجاورزدایی است تا همزمان با آماده سازی این بخش از کلانشهر مشهد برای زائر، توجه به مسائل سکونت مجاوران نیز صورت گیرد.

محمد اسلامی روز پنجشنبه در حاشیه مراسم بهره برداری از پروژه ساماندهی و احداث پلهای بزرگ و خاص تقاطع سنگ بست شهرستان فریمان در جنوب مشهد طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: باید در این نوسازی شرایطی فراهم شود که هم واگذاری مسکونی برای مجاوران در بافت پیرامون حرم رضوی انجام شود و هم زائران از آن فضا برای سکونت موقت خود بهره مند شوند.

وی ادامه داد: شورای شهرسازی در مورد نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی موارد مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی را در قالب ضوابط تدوین کرده است. همچنین ماه گذشته نشستی با مسئولان ذیربط در استانداری خراسان رضوی و آستان قدس رضوی پیرامون این طرح برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی که به منظور افتتاح چند پروژه و بازدید از طرحهای در حال اجرا به خراسان رضوی سفر کرده است همچنین به دیگر موارد مطرح در دیدار دیشب خود با تولیت آستان قدس رضوی اشاره و بیان کرد: در این چارچوب شش نکته اساسی بررسی شد که مهمترین آنها همپوشانی و اتصال طرح جامع حرم مطهر، طرح جامع پیرامون حرم مطهر و طرح جامع مرکز مشهد بود.

وی گفت: در این نشست تکمیل شارستانها و ره باغهای طراحی شده در نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی و همچنین جلوگیری از واگذاری زمینهایی در بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی که تشرف و زیارت را تحت شعاع قرار دهد مورد تاکید قرار گرفت. بر این اساس همه موارد توافق شده با تولیت آستان قدس رضوی در طرح جامع مشهد تسری خواهد یافت.

* مشهد شهر لجستیک

اسلامی همچنین گفت: اجرای یک پروژه آزادراهی به طول ۳۰۰ کیلومتر برای خراسان رضوی در دستور کار قرار دارد. ۱۷۰ کیلومتر پروژه ریلی، ساخت ۴۰۰ کیلومتر بزرگراه و همچنین ایجاد و بهسازی راههای روستایی نیز در این استان در حال انجام است.

وی افزود: تلاش وزارت راه و شهرسازی تکمیل این پروژه ها در زمان بندی خاص خود می باشد به ویژه بهسازی نقاط گلوگاهی و نقاطی از راههای ارتباطی که موجب بروز حوادث می شوند. همچنین شتاب بخشی به ایجاد باندهای دوم که جاده های اصلی را تبدیل به بزرگراه می کند در دستور کار قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دیگر اولویت راهسازی در خراسان رضوی ساخت شریانهای اصلی ترانزیتی به ویژه جاده مشهد - سرخس و تکمیل پروژه راه آهن خواف - هرات است که جزو پروژه های راهسازی مهم این استان به شمار می روند.

وی خراسان رضوی را یک نقطه بین المللی و محل تلاقی کریدور شمال – جنوب و شرق و غرب توصیف و بیان کرد: خراسان رضوی علاوه بر ظرفیتهای خاص خود به ویژه آستان مقدس حضرت رضا (ع) ظرفیتهای اقتصادی ویژه ای را از جمله قرار گرفتن به عنوان دروازه ورود منطقه آسیای میانه و همچنین بطور ویژه کشورهای جنوب دریای عمان و اقیانوس هند به آبهای آزاد و اروپا دارد.

اسلامی گفت: از سوی دیگر خراسان رضوی محل اتصال کشورهای شرقی به کشورهای غربی از جمله عراق و اروپا است و از این حیث نقطه تلاقی بزرگی بین شرق و غرب به شمار می رود لذا برای این منطقه و شهر مشهد ایجاد "شهر لجستیک" را پیش بینی کرده ایم تا در قالب "بندر خشک" ایفای نقش کند.

وی افزود: تکمیل پروژه های راه آهن در خراسان رضوی از دیگر برنامه های وزارتخانه است تا بتوان از طریق آن حجم جابه جایی بار ترانزیتی را در منطقه افزایش داد.

* بهسازی راههای خسارت دیده از سیل

وزیر راه و شهرسازی پیرامون ایمن سازی راهها برای سفرهای تابستانی نیز گفت: سیل ابتدای امسال خسارات سنگینی به بخشی از راههای کشور وارد کرد لذا برای ایام تابستان ایمن سازی مسیرهای خسارت دیده از سیل که حجم تردد تابستانی در آن بالا است، در اولویت قرار می گیرد.

وی افزود: ایمن سازی راهها به ویژه رفع حادثه خیری گلوگاهها در محورهای ارتباطی خراسان رضوی و سایر استانهای کشور از برنامه هایی هستند که وزارت راه و شهرسازی از ابتدای امسال آنها را آغاز کرده است.

اسلامی گفت: آماده سازی راهها، ایمن سازی و اصلاح روکش آسفالت در سفرهای نوروزی امسال جزو برنامه های وزارت راه و شهرسازی بود که این موضوع در تابستان نیز ادامه خواهد داشت.

۷۴۸۹/‌۱۸۵۸

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha