۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۸:۱۱
کد خبرنگار: 1154
کد خبر: 83372655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طرح مطالعه ۶۰۰ کیلومتر از مسیر رودخانه های یزد انجام شد

یزد- ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد گفت: تاکنون ۶۰۰ کیلومتر از ۲ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مسیر رودخانه های فصلی این استان مطالعه شد و پار سال ۹۸ فقره موارد تصرف شناسایی و با اخطار به متخلفان، ۸۲ مورد آزادسازی شده است.

محمد مهدی جوادیان زاده روز پنجشنبه در نشست آزادسازی حریم رودخانه ها در میبد افزود: در این شهرستان از سه رودخانه اصلی مهرجرد، بدرآباد و رودخانه ظفر، ۱۱ کیلومتر رودخانه بدرآباد مورد مطالعه قرار گرفت و امسال نیز مطالعه ۱۸ کیلومتر مسیر رودخانه مهرجرد و ظفر در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه بستر تعدادی از رودخانه ها به دنبال موازی کاری اداره ها و واگذاری اراضی مسیر، تصرف شد، گفت: این امر موجب سبب ایجاد گره های کور شده است که باز کردن آن نیاز به تلاش بسیار دارد، واقعیت هم این است که فکر می کنیم، می توانیم بر طبیعت مسلط شویم در حالی که خلقت طبیعت به گونه ای است که با وجود آرامشی که دارد به یک باره طغیان می کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد تصریح کرد: میبد تعدادی رودخانه فصلی دارد که سال ها آب از مسیر آن جاری نشده است و به همین دلیل بستر رودخانه تصرف شد، این در حالی است در زمان جاری شدن سیلاب، آب همچنان مسیر هزاران ساله خود را طی می کند که به دنبال آن مشکلاتی به وجود می آید.

وی خاطرنشان کرد: مسیر تعدادی از رودخانه ها تصرف شده است و باید مواظب بود که با همکاری هم مسیر آب تصرف نشود.

امام جمعه میبد نیز در این نشست با اشاره به اینکه از جمله بلاهای آسیب زا سیل و زلزله است، گفت: وظیفه همگانی است که برای مقابله با آسیب بلاهای طبیعی تلاش و کوشش کنند.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا اعرافی با تاکید بر انجام طرح مطالعاتی مسیر رودخانه ها، افزود: باید تمام ادار ها برای انجام پروژه های ساختمانی در مسیر رودخانه ها استعلام کنند، همچنین ارائه طرحی جامع برای آزادسازی مسیرهای سیل با مشخص شدن وظایف نیاز است.

وی همچنین به بازسازی و لایروبی رودخانه های فصلی اشاره کرد و بر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای عدم تصرف رودخانه ها و انسداد مسیر آنها و نیز پیگیری مصوبه ها در این حوزه تاکید کرد.

همچنین در این نشست به اقدامات انجام شده برای آزاد سازی مسیر سیل ها و انجام پروژه های انجام شده و در حال انجام در روستاهای نیوک و ندوشن این شهرستان اشاره شد.

شهردار میبد نیز گفت: با وجود اقدامات انجام شده در مسیر سیلاب دوباره با عدم هماهنگی اداره ها مسیرهای پاکسازی شده تصرف می شود.

علیرضا نقوی افزود: برای باز شدن مسیر رودخانه ها اقدام انقلابی و تامین اعتبار با پیگیری استانی نیاز است.

در این نشست به بازسازی مسیر رودخانه ها و بدنه سازی و دیوارسازی آنها در بخش های مرکزی، بفروئیه و ندوشن، نصب تابلوهای هشدار دهنده و ساماندهی به عنوان کار اساسی اشاره شد.

بر اثر بارندگی و جاری شدن سیلاب در فروردین ماه ۹۸ در برخی مناطق یزد، خسارت های به زیرساخت ها و کشاورزان استان وارده شده است.

مرکز شهرستان ۱۰۴ هزار نفری میبد در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد مرکز این استان قرار دارد.

۹۹۳۴ / ‏‬ ۲۰۴۷/‏

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha