۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۲
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83373239
T T
۰ نفر

دبیرکل سازمان ملل: حفظ برجام مهم است

۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۵۲
کد خبر: 83373239
دبیرکل سازمان ملل: حفظ برجام مهم است

پکن- ایرنا- دبیرکل سازمان ملل که به منظور شرکت در اجلاس سران گروه 20 به ژاپن سفر کرده است با اشاره به ضرورت جلوگیری از افزایش تنش ها میان ایران و آمریکا تاکید کرد که حفظ توافق هسته ای سال 2015 ایران موسوم به «برجام» مهم است.

به گزارش کیودو نیوز، «آنتونیو گوترش» روز جمعه در یک کنفرانس خبری در حاشیه اجلاس سران جی ۲۰ در اوزاکا ژاپن در ادامه از کشورهای گروه ۲۰ خواست تا تلاش های خود را برای کاهش تغییرات آب و هوایی افزایش دهند و گفت: وضعیت فعلی محیط زیست بدتر از آن چیزی است که پیش بینی می شد.

او در مورد ضرورت توجه به تغییرات آب و هوایی افزود: تغییرات آب و هوایی سریعتر از ما اتفاق می افتند ما شاهد طوفان های گرم در اروپا، خشکسالی در آفریقا و همچنین طوفان در آفریقا و کارائیب در ایالات متحده هستیم.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: ما شاهد تکرار و افزایش بلایای طبیعی شدیدتر، دراماتیک‌تر و با عواقب بدتر از گذشته هستیم تحلیل‌ها نشان می‌دهد که آنچه اتفاق می افتد در عمل بدتر از آن چیزی است که پیش بینی می شد و به نظر می رسد که اراده ای سیاسی برای مبارزه با چنین مشکلاتی وجود ندارد.

گوترش افزود: اعضای G-20 باید تعهدات قوی‌تری در زمینه‌هایی مانند کاهش تولید گازهای کربن، پایان دادن به یارانه‌های سوخت فسیلی و کاهش وابستگی به نیروگاه‌های زغال سنگ ایجاد کنند.

چهاردهمین نشست سران جی ۲۰ از امروز جمعه در شهر اوزاکا ژاپن آغاز شد و تا فردا ادامه دارد این نشست ها از سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که این رهبران برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی یک جلسه اضطراری تشکیل دادند، تا کنون هر ساله برگزار شده است.

نمایندگان کشورهای گروه ۲۰ از این نشست دو روزه در اوزاکا برای بحث درباره تجارت، نوآوری فناورانه و تغییرات آب و هوایی و موضوعات دیگر استفاده خواهند کرد این نشست در حالی برگزار می‌شود که اصطکاک بین آمریکا و چین بر اقتصاد جهانی سایه افکنده است.

نشست سران گروه ۲۰ هر سال به منظور فرصتی برای دیپلماسی سطح بالا عمل می کند بسیاری از کشورها ترتیبی داده اند تا رهبرانشان در حاشیه این نشست گفت و گوهایی رو در رویی داشته باشند.
گروه ۲۰ با حضور کشورهای قدرتمند اقتصادی، ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد این گروه شامل، آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، عربستان سعودی، اندونزی، استرالیا، ترکیه، برزیل، آرژانتین، کانادا، هند، کره جنوبی، آفریقای جنوبی و مکزیک است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha