۷ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۰۴
کد خبر: 83373301
T T
۰ نفر
ورود هیات ها به محل برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

لندن – ایرنا – هتل کوبورگ وین از ساعاتی پیش شاهد ورود هیات هایی از کشورهای شرکت‌کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام است که تا ساعاتی دیگر در این مکان تشکیل جلسه خواهند داد.

بر اساس برنامه اعلام‌شده، نشست کمیسیون ساعت ۱۲ به‌وقت محلی (۲ و نیم به‌وقت‌تهران) به ریاست «هلگا اشمید» دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا برگزار می‌شود. سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان از طرف ایران در این نشست حضور دارد.

او دیروز در سمینار بین‌المللی «تحریم‌های یک‌جانبه و آثار آن‌ها» که در همین هتل برگزار شد، با اشاره به تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا، بر ضرورت مقابله جامعه بین‌المللی با یک‌جانبه‌گرایی واشنگتن تأکید کرد و مسئولیت بین‌المللی واضعان تحریم‌های یک‌جانبه را یادآور شد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: رفتار مخرب آمریکا و تروریسم اقتصادی این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران باید متوقف شود.

عراقچی همچنین تأکید کرد: آمریکا با نقض قطعنامه شورای امنیت و اعمال تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه خود، تنها دستاورد دیپلماسی در منطقه ما را در آستانه نابودی قرار داده است. جامعه جهانی باید در مقابل این عادت غلط آمریکا که از قدرت دلار به‌عنوان یک سلاح علیه دولت‌های مستقل استفاده می‌کند، بایستند.

وی سپس در نشستی سه‌جانبه با نمایندگان روسیه و چین درباره تحولات مرتبط با برجام گفت‌وگو کرد. نشستی که متعاقباً کاظم غریب آبادی نماینده ایران در سازمان بین‌المللی در وین، آن را مثبت و سازنده ارزیابی کرد.

عراقچی همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد صبر راهبردی ایران به پایان رسیده و افزود: "ما بیش از این تحمل نمی‌کنیم که جمهوری اسلامی به‌طور یک‌جانبه توافق را اجرا کند و دیگران به تعهداتشان عمل نکنند. "

رسانه‌های اروپایی در روزهای گذشته با انتشار گزارش‌هایی به عواقب کاهش تعهدات ایران در برجام پرداخته و آن را به‌منزله از بین رفتن این توافق و تشدید تنش‌ها در منطقه خلیج‌فارس تشبیه کرده‌اند.

عراقچی دراین‌باره می‌گوید: امیدواریم در کمیسیون مشترک شاهد اقدامات عملی و ملموسی از طرف کشورهای باقیمانده در برجام به‌خصوص اروپائییان باشیم و در غیر این صورت، روندی که جمهوری اسلامی ایران برای کاهش تعهدات خود در پیش‌گرفته که روندی کاملاً قانونی بر اساس حق خودش در برجام است، ادامه خواهد یافت و هیچ تردیدی در این زمینه نخواهد بود.

او همچنین امروز با انتشار پیامی در توئیتر اظهارات برایان هوک رئیس گروه ویژه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا را که گفته است سیاست حداکثر فشار بر ایران مؤثر بوده اما اعمال این تحریم‌ها، به تهران این حق را نمی‌دهد که تعهدات هسته‌ای خود را نقض کند، لطیفه روز خواند.

در همین حال خبرنگاران رسانه‌های گروهی از سراسر جهان از ساعت گذشته برای انجام تشریفات بازرسی در محل برگزاری نشست حاضرشده‌اند و برای پوشش این رویداد مهم صف‌کشیده‌اند. نشست کمیسیون مشترک برجام معمولاً چندساعتی طول می‌کشد و در پایان مسئولین کشورمان درباره نتایج به‌دست‌آمده با خبرنگاران مصاحبه می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha