محمدهادی هاشم پور روز شنبه با بیان اینکه تعهد بازپرداخت سود این اوراق بطور مساوی بر عهده دولت و شهرداری شیراز خواهد بود افزود: سود علی الحساب این اوراق ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است و هر سه ماه یک بار قابل احصاء خواهد بود، ضمن آنکه اصل مبلغ نیز در سرسید قابل دریافت است.
به گفته معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز مدت مشارکت این اوراق چهارساله و مقاطع پرداخت سود علی الحساب آن هر سه ماه یک بار در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه کشور به نمایندگی از سوی دولت و بانک شهر، به عنوان مرجع تضمین کننده اوراق مشارکت خواهد بود افزود: این اوراق معاف از مالیات و قابل معامله در بورس بوده و همچنین نزد سیستم بانکی کشور از مزیت وثیقه گذاری برخوردار است.
هاشم پور با اشاره به اینکه در قانون بودجه امسال دولت، انتشار ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی شهرداریها پیشبینی شده است خاطرنشان کرد: در این راستا شهرداری شیراز با عاملیت بانک شهر نسبت به انتشار و فروش ۶ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت با هدف احداث خط ۲ مترو اقدام کرده است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با اشاره به روند انتشار این اوراق در سالهای اخیر اظهار داشت: انتشار این اوراق علاوه بر تکمیل خط یک و احداث خط ۲ متروی شیراز، زمینه مشارکت شهروندان در توسعه، عمران و آبادانی شهر را فراهم خواهد آورد.
وی افزود: از آنجا که در شرایط فعلی دولت و شهرداریها، چندان نمیتوان به ظرفیت بودجه مستقیم این دو نهاد برای توسعه مترو تکیه کرد، برآنیم از ظرفیتهای دیگر موجود در بودجه، نظیر اوراق مشارکت استفاده کنیم.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با تاکید بر اینکه بخش عمدهای از خط یک متروی شیراز نیز توسط انتشار و فروش اوراق مشارکت خریداری شده از سوی شهروندان اجرا و به بهره برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: برای ادامه روند تکمیل و توسعه زیرساختهای مترو نیز از این ظرفیت بهره خواهیم برد.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز با بیان اینکه تجربیات ملی نیز نشان میدهند که عبور مطمئن از تنگناهای مالی برای توسعه شهر از مسیر تلفیق اقتصاد شهری و اقتصاد اسلامی میسر خواهد بود و میافزاید: تأمین منابع مالی ابر پروژههای شهری همچون مترو از محل توسعه و تحصیل ابزارهای مالی یکی از مهمترین راهکارهایی است که میتواند در شرایطی که کشور تحت تأثیر پیامدهای حاصل از چالشهای مالی قرار گرفته است، راهگشا باشد.
هاشم پور اضافه کرد: انتشار اوراق مشارکت به سبب ماهیت سودآوری، مشارکت پذیر بودن و برخورداری از مؤلفههای بانکداری اسلامی همواره در نزد مردم با اقبال مواجه بوده است.
هاشم پور در پاسخ به این سوال که آیا دریافت تسهیلات و منابع درآمدی حاصل از انتشار اوراق مشارکت میتواند به عنوان یک ابزار مالی قابل اتکاء برای شهرداریها محسوب شود تصریح کرد: دریافت تسهیلات و انتشار اوراق مشارکت در چارچوب یک بسته سیاستی متناسب با پروژه آن هم در شرایط حساس کنونی که از سویی کشور با پیامدهای حاصل از رکود اقتصادی مواجه است و از سوی دیگر بودجه شهری پوشش مناسبی برای توسعه طرحهای زیرساختی و عمرانی نخواهد بود، به عنوان یک ابزار مالی کارآمد در مسیری هزینه خواهد شد که علاوه بر ایجاد ارزش افزوده، زمینهی تکمیل شاخصههای توسعهی شهر را فراهم خواهد آورد.
سال گذشته هم امکان انتشار ۶ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت برای قطار شهری شیراز فراهم شده بود اما بانک مرکزی پارسال اجازه انتشار این اوراق را صادر نکرد.
شهردار شیراز، همزمان با دهه مبارک فجر سال گذشته در آئین بهره برداری از بخشی از ایستگاه مترو میدان امام حسین (ع) از معاون اول رئیس جمهوری تقاضا کرد که دستورات لازم برای صدور انتشار این اوراق را با هدف سرعت گرفتن روند اجرای پروژه خط ۲ مترو شیراز صادر کند.
گفته میشود با فراهم شدن شرایط استفاده از اوراق مشارکت پیش بینی شده برای قطار شهری شیراز، فاز اول خط دوم این پروژه (حد فاصل میانرود تا فلکه گاز) را میتوان طی سه سال آتی آماده بهره برداری کرد.
دولت تدبیر و امید از سال ۹۲ به کلانشهرها اجازه داد که برای اجرای قطار شهری اقدام به انتشار و عرضه اوراق کنند که شهرداری شیراز تا پایان پارسال، هفت هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت منتشر کرد.
خط دوم قطار شهری شیراز حدود ۱۵ کیلومتر طول دارد که ۱۰ کیلومتر آن از میانرود (جنوب شیراز) تا فلکه گاز (شمال شیراز) و پنج کیلومتر نیز از فلکه گاز تا میدان کلبه (شرق شیراز) امتداد دارد.
۹۸۷۳ /۶۱۱۳