۹ تیر ۱۳۹۸، ۲۰:۴۳
کد خبرنگار: 804
کد خبر: 83375769
T T
۰ نفر
مردم سودان خواستار واگذاری قدرت ازسوی نظامیان شدند

تهران - ایرنا - ده‌ها هزار نفر از مردم سودان امروز (یکشنبه) با تظاهرات در خارطوم پایتخت و برخی شهرهای دیگر این کشور، از «شورای نظامی انتقالی» خواستند، قدرت را به غیرنظامیان واگذار کند.

به گزارش رسانه‌های خبری، یک تظاهرکننده امروز به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در «عبطره» واقع در شمال سودان کشته و شماری نیز زخمی شدند.

این بزرگترین تجمع اعتراض آمیز در سودان از حمله سه هفته پیش نیروهای امنیتی به تحصن کنندگان سودانی در خارطوم به شمار می‌رود که بیش از صد کشته و شمار زیادی زخمی به جا گذاشت.

سودانی‌ها در تظاهرات امروز، با در دست داشتن پرچم سودان، شعار می‌دادند که راهپیمایی شأن مسالمت آمیز است.

نیروهای امنیتی در مناطق بحری، معموره و ارکویت در پایتخت و شهر القضارف واقع در شرق کشور، برای متفرق کردن تظاهرکنندگان گاز اشک آور شلیک کردند.

معترضان سودانی با سردادن شعارهای خواستار واگذاری قدرت به دولت غیر نظامی و همچنین مجازات عاملان کشتار تظاهرکنندگان شدند.

"نیروهای آزادی و تغییر" سودان که از مهم‌ترین مخالفان «شورای نظامی سودان» به شمار می‌روند، از مردم خواسته بودند تا امروز در «تظاهرات میلیونی» شرکت کنند. این نیروها سعی دارند با اعمال فشار به شورای نظام، زمام امور سیاسی کشور را به دست گیرند.

اعتراض‌های مردمی سودان از ۱۹ دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) به علت افزایش قیمت نان آغاز شد، اما این اعتراض‌ها به سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و تظاهر کنندگان خواستار سرنگونی دولت "عمر البشیر" شدند.

دولت البشیر سرانجام ۲۲ فروردین ماه با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن ارتش سودان با تشکیل نهادی با عنوان شورای نظامی انتقالی به ریاست ژنرال "عبدالفتاح البرهان" قدرت را در دست گرفت.

سرنگونی البشیر گروه‌های معترض سودانی را راضی نکرد و آنها همچنان خواستار کنار رفتن نظامیان و انتقال مسالمت آمیز قدرت به یک شورای غیر نظامی و تشکیل یک حکومت دمکراتیک هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha