۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳
کد خبرنگار: 1881
کد خبر: 84634124
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سازمان ملل هم مانع ادامه درگیریها در سودان نشد

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳
کد خبر: 84634124
سازمان ملل هم مانع ادامه درگیریها در سودان نشد

تهران - ایرنا - به گزارش روزنامه «الشرق الاوسط» چاپ لندن، با وجود میانجیگری سازمان ملل میان گروهها و احزاب با نظامیان حاکم در سودان، درگیریها در این کشور بحران زده همچنان ادامه دارد.

این روزنامه امروز (سه شنبه) گزارش داد که در جریان تظاهرات دیروز شهروندان سودانی برای استقرار یک دولت غیرنظامی در این کشور و کنار رفتن نظامیان حاکم، یک تظاهرکننده به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در «خارطوم» پایتخت این کشور کشته شد.

ادامه تظاهرات و مخالفت با حاکمان نظامی در سودان در حالی جریان دارد که سه هفته پیش نمایندگان سازمان ملل موسوم به «یونیتامس»، برای حل بحران این کشور نشستهایی با طرفهای مختلف سودانی برگزار کرده بود.
به گزارش الشرق الاوسط، با گذشت بیش از سه ماه از اعلام وضعیت فوق العاده از سوی فرمانده ارتش سپهبد «عبدالفتاح البرهان»، بسیج مردمی و موج اعتراضات در سودان کاهش پیدا نکرده و مردم این کشور همچنان به اعتراضات خیابانی خود ادامه می دهند.
 به گزارش اتحادیه مرکزی پزشکان سودان، این اعتراضات به رغم برخورد خشونت آمیز نظامیان و سرکوبگرانه ارتش و نیروهای امنیتی این کشور ادامه داشته و تاکنون 79 تظاهرکننده از جمله یک جوان بیست و هفت ساله که دیروز در خارطوم از ناحیه سینه مجروح شده بود، کشته شده است.

نیروهای امنیتی سودان در پایتخت و تعدادی از شهرهای دیگر از جمله «کسالا»، «ود مدنی»، «دارفور»، «کوستی» (جنوب)، «دونقله» و «عطبره» (در شمال کشور) دیروز و  پس از گسترش تظاهرات، به سوی معترضانی که خواهان بازگشت نظامیان به پادگانها هستند، گاز اشک آور شلیک کردند.
الشرق الاوسط افزود که در خارطوم، انبوهی از تظاهرکنندگان سعی کردند به نزدیکی کاخ ریاست جمهوری برسند، اما نیروهای امنیتی سنگرهایی ایجاد کردند و با استفاده از گاز اشک آور آنها را متفرق کردند.
به گفته «کمیته های مقاومت مردمی» که رهبری جنبش خیابانی را در سودان بر عهده دارند، پیش از تظاهرات، نیروهای امنیتی 45 فعال را در سه روز گذشته در این کشور دستگیر کرده اند.
این روزنامه ادامه داد که در حالی که واشنگتن هشدار داده که ادامه سرکوب ممکن است «عواقبی» برای نظامیان حاکم در سودان داشته باشد، مقامات این کشور گفتند که آنها سلاح سربازانی را که در فیلم‌هایی که مسلسل‌های خود را به سمت معترضان شلیک می‌کنند، مصادره کرده‌اند، اما آنها افزودند که هنوز به شهادت تظاهرکنندگان نیاز دارند.
به گزارش خبرگزاری رسمی سودان، ( SUNA )، در مواجهه با فشارهای بین المللی، مقامات نظامی این کشور اعلام کردند که در حال بررسی پرونده دیگری نیز در رابطه با «سفارتخانه هایی هستند که موازین دیپلماتیک را رعایت نمی کنند».

سودان در ماههای اخیر به دلیل کودتای نظامیان علیه دولت این کشور، دستخوش تظاهرات و ناآرامیهای گسترده شده است. معترضان خواهان کناره گیری نظامیان از قدرت و واگذاری آن به غیرنظامیان، برگزاری انتخابات دمکراتیک و حل مشکلات اقتصادی کشور هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha