۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۹:۳۹
کد خبرنگار: 1929
کد خبر: 83375974
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

قلدرها در پان‌ مون‌جوم تاریخ‌ سازی کردند

۱۰ تیر ۱۳۹۸، ۹:۳۹
کد خبر: 83375974
قلدرها در پان‌ مون‌جوم تاریخ‌ سازی کردند

تهران- ایرنا- سومین دیدار میان ترامپ و اون در شرایطی برگزار می‌شود که دو سال قبل، امکان جنگ نظامی میان دو طرف بسیار محتمل بود اما تغییر در منش و رفتار ترامپ و اون نشان داد که عرصه سیاست، صحنه تبدیل غیرممکن‌ها به ممکن است.

به گزارش روزنامه روزان، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی، در میانه موج گسترده از تنش‌های بین المللی برای سومین بار با یکدیگر دیدار کردند اما بر خلاف دیدارهای گذشته که در یک کشور ثالث شامل سنگاپور و ویتنام دیدار میان این دو نشست برگزار می‌شد؛ این بار دونالد ترامپ با حضور در روستای پان‌مون‌جوم در مرز مشترک دو کره و با ورود به خاک کره شمالی برای دقایقی کوتاه، برگی مهم از تاریخ تنش‌زدایی در عرصه دیپلماسی را به نام خود و اون نوشت. سومین دیدار میان ترامپ و اون در شرایطی برگزار می‌شود که دو سال قبل، امکان جنگ نظامی میان دو طرف بسیار محتمل بود اما تغییر در منش و رفتار ترامپ و اون نشان داد که عرصه سیاست، صحنه تبدیل غیرممکن‌ها به ممکن است. بدین معنا که در صحنه سیاست و سیاست ورزی حتی دشمنان نیز می‌توانند به دوستانی تاریخ ساز تبدیل شوند.

گذار از سایه جنگ و حرکت در مسیر دیپلماسی

تغییر از رویه جنگ به مناسبات دیپلماتیک میان کشورهای آمریکا و کره شمالی بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا را می‌توان روندی بی‌سابقه در تاریخ دیپلماسی جهانی ارزیابی کرد. در حقیقت، در ۱۵ آوریل ۲۰۱۷ همه دنیا به روابط کره شمالی و آمریکا با شک و تردید نگاه می‌کردند و احتمال آغاز جنگ جهانی سوم را دور از انتظار نمی‌دانستند. در این مقطع، وزارت امور خارجه کره شمالی بعد از این تهدید آمریکا اعلام کرده بود که این کشور هر زمان که ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح دستور بدهد، اقدام به آزمایش هسته‌ای خواهد نمود. همچنین، کره شمالی چند آزمایش هسته‌ای انجام داد که واکنش‌های تندی از سوی کشورهای دیگر به همراه داشت. به دنبال آزمایش هسته‌ای جدید و تنش آفرین کره شمالی، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که بمب افکن هایش به نشانه حمایت از کره جنوبی بر فراز این کشور به پرواز در خواهند آمد.

در جدی ترین صحنه جنگ افروزی، ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل تهدید کرد که در صورت لزوم کره شمالی را با خاک یکسان می‌کند. کیم جونگ اون دونالد ترامپ را «پیر خرفت آمریکایی» نامیده بود و گفته بود که او را با «آتش»، «رام» خواهد کرد. رئیس جمهوری آمریکا نیز در پاسخ به ناسزای کیم جونگ اون، این یک را «مرد دیوانه» خواند. در مقابل، دونالد ترامپ در صفحه توئیتر خود با تمسخر ظاهر کیم جونگ اون نوشت: «چرا کیم جونگ اون به من توهین کرده و مرا “پیر [خرفت] ” می‌نامد در حالی که من هرگز به او نگفته‌ام “کوتوله چاق”؟»!

در چنین شرایط حساس و بغرنجی خبری ناگهانی جهان را شوکه کرد. جنگ لفظی اون و ترامپ که کم کم حالتی طنزآمیز به خود می‌گرفت به یک دعوت ناگهانی برای مذاکره منجر شد.

در مارس ۲۰۱۸ رهبر کره شمالی در یک چرخش ناگهانی از رئیس جمهوری آمریکا برای دیدار مستقیم دعوت کرد، و ترامپ نیز از آن استقبال کرد. نشست کره شمالی و ایالات متحده، صبح روز سه‌شنبه ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ با دیدار دو رئیس جمهور آمریکا و کره شمالی، دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هتل کپلا واقع در جزیره سنتوزای سنگاپور برگزار شد. در ادامه، ترامپ بار دیگر برای ملاقات دوباره با کیم جونگ اون ابراز تمایل کرد و دیدار دوم پس از کشمکش فراوان و ابهام و حدس و گمان‌ها از سوی کارشناسان و رسانه‌ها، شکل گرفت. دیدار دوم کیم جونگ اون و دونالد ترامپ رهبران کره شمالی و آمریکا رأس ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه چهارشنبه شب به وقت محلی در هتل «سافیتل» هانوی پایتخت ویتنام آغاز شد.

تاریخ سازی ترامپ با ورود به مرز سرزمین کره شمالی

سومین دیدار دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، را می‌توان تاریخ‌سازی رئیس‌جمهور آمریکا برای خود ارزیابی کرد. در واقع، ترامپ با عبور از خط مرزی کره جنوبی به کره شمالی، به اولین رئیس جمهور تاریخ آمریکا تبدیل شد که وارد خاک کره شمالی می‌شود. این دیدار در شرایطی صورت می‌پذیرد، که دو دیدار قبلی ترامپ با رهبر کره شمالی به‌جهت زیاده‌خواهی‌های رئیس‌جمهور آمریکا بی‌نتیجه پایان یافته بود. «ایوانکا ترامپ» دختر و مشاور ترامپ و «جرد کوشنر» داماد ترامپ و مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز او را در این دیدار همراهی می‌کردند. بنابر تصاویر دریافتی زنده از رسانه‌های خبری، دونالد ترامپ با گام برداشتن به سوی خاک کره‌شمالی با کیم جونگ اون دست داد و خوش و بش کرد و سپس به همراه کیم از خط مرزی نمادین میان دو کشور عبور کرد. ترامپ اولین رئیس جمهور آمریکا است که وارد خاک کره شمالی شده است.

پیش از ترامپ، رؤسای پیشین جمهوری آمریکا شامل «رونالد ریگان» در ۱۴ نوامبر سال ۱۹۸۳، «بیل کلینتون» در ۱۱ روئیه ۱۹۹۳، «جورج دبلیو بوش» در ۲۰ فوریه ۲۰۰۲ و «باراک اوباما» در ۲۵ مارس ۲۰۱۲ از ناحیه غیر نظامی شده مرز دو کره در روستای پان‌مون‌جوم بازدید کرده بودند. در این منطقه بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ بین نیروهای سازمان ملل متحد به همراهی ایالات متحده آمریکا در مقابل نیروهای کره‌شمالی و چین جنگ صورت گرفت که پس از یک قرداد ترک مخاصمه و بدون آتش‌بس پایان یافت. این منطقه که با سیم خاردار و سلاح‌های سنگین نظامی محافظت می‌شود در بین دو کشور امتداد یافته است. منطقه غیرنظامی در ۲۱۰ کیلومتری پیونگ‌یانگ پایتخت کره‌شمالی و ۶۰ کیلومتری سئول پایتخت کره‌جنوبی واقع است. در این منطقه یک مکان امنیتی مشترک با نام دهکده صلح یا «پان‌مون‌جوم» برای یادبود کشته‌شدگان دو طرف در جنگ وجود دارد. یک خط مرز بین دو کره را در این منطقه مشخص کرده است و دو کره ساختمان‌های مختص خود را دارند که شامل دفاتر اداری و سالن کنفرانس است. پس از مذاکرات ۱۰ سال پیش دو کره در پان‌مون‌جوم، در سپتامبر گذشته دو کره سلاح‌هایشان را در این منطقه کاهش دادند.

استقبال گرم اون و ترامپ از یکدیگر

علاوه بر تاریخ سازی رئیس جمهور آمریکا در خاک کره شمالی، یکی دیگر از مهم‌ترین سطوح را می‌توان در ارتباط با روند برگزاری سومین نشست میان اون و ترامپ مورد ارزیابی قرار داد. در سومین دیدار میان این دو رهبر سیاسی، ترامپ پس از دست دادن با کیم و گام برداشتن دو رهبر به سمت خاک کره‌شمالی به خبرنگاران گفت: «می خواهم بگویم این افتخاری است که نصیب من شد. عبور از این خط افتخار بزرگی است، پیشرفت بزرگی است، دوستی بزرگی ایجاد شده است…» ترامپ از کیم برای حضور یافتن در این ملاقات تشکر کرد و گفت: «ما از روز اولی که ملاقات کردیم از یکدیگر خوشمان آمد و این بسیار مهم است». هنگامی که خبرنگاری از رهبر کره‌شمالی پرسید چه زمانی به آمریکا سفر می‌کند ترامپ پاسخ داد: «همین حالا از او دعوت می‌کنم.»

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی نیز گفت: در حال حرکت به سوی پایان دادن به گذشته تأسف‌بار بین دو کره هستیم. در ادامه کیم از ترامپ خواست تا از روابط خوب بین آن دو برای ایجاد خبرهای بهتر استفاده کند. کیم گفت: «باور دارم دیدار ما در این محل که نمادی از تفرق و گذشته‌ای خصمانه است، به جهان نشان می‌دهد که ما زمان حالی جدید ساخته‌ایم و دیداری مثبت و روبه جلو خواهیم داشت». وی افزود: «دوستی عالی بین من و رئیس‌جمهور ترامپ وجود دارد. فکر نمی‌کنم اگر چنین دوستی بزرگی بین ما نبود چنین روزی چنینی دیداری را می‌توانستیم ترتیب دهیم. مایل هستم از این پیوند قوی برای ساختن خبرهای خوب بیشتری که هیچ‌کس انتظارش را ندارد استفاده کنم».

در ادامه ترامپ گفت: «اگر او (کیم) به این دیدار نمی‌آمد رسانه‌ها چهره بدی از من می‌ساختند» وی افزود: «به‌خاطر خواهش از من برای عبور از خط مرز متشکرم. نمی‌دانستم قرار است چنین خواهشی از من کنید. فکر کردم شاید چنین کاری کنید اما برای انجام آن در صورت درخواست شما آماده بودم». ترامپ افزود: همان‌طور که آقای کیم گفت این لحظه‌ای تاریخی بود ما روابط بسیار خوبی ایجاد کردیم، قبل از آنکه من رئیس‌جمهور شوم شرایط برای کره جنوبی، کره شمالی، ژاپن و همه جهان بسیار خطرناک بود. از بودن در کنار کیم لذت می‌برم و متشکرم.

ترامپ همچنین گفت: «هنگامی که رئیس جمهور آمریکا شدم، رویارویی بسیار بسیار بزرگی وجود داشت و اکنون رویارویی کمتر شده است. این افتخاری برای من و رهبر [کیم] است». با ورود دو رهبر به خاک کره‌شمالی، کیم جونگ اون به خبرنگاران گفت: «رئیس‌جمهور همین حالا وارد [کره شمالی] شد و اولین رئیس‌جمهور آمریکا شد که از کشور ما دیدار می‌کند. این ابراز اشتیاق او برای از بین بردن خشونت‌های گذشته و باز کردن راهی برای آینده جدید است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha