به گزارش روزنامه اعتماد؛ محققان بیش از ۶۰۰۰ نفر امریکایی را در این تحقیق مورد پرسش قرار دادند و از آنها در مورد اخبار نادرست خبری پرسیدند. این تحقیق در حالی صورت گرفته است که گزارشها و ویدیوهای فریبانگیز و اطلاعات غلط در تاثیرگذاری بر افکار مردم نقش مهمی دارند.
مطالعه نشان داده که برخی گزارشها، ویدیوها و اطلاعات غلط بر افکار عمومی تاثیرگذار است و اکثر بزرگسالان امریکا بر این اعتقاد هستند که خبرنگاران در قبال اصلاح اخبار نادرست و حقیقت گزارش، خود را مسوولیتپذیر میدانند.
این گزارش یادآور میشود که تفاوتها در وابستگیهای سیاسی تاثیر زیادی در نوع تفکر آنها به اخبار جعلی دارد بهطوریکه افرادی که هویت جمهوریخواه دارند، با احتمال بیشتر از دموکراتها، خبرنگاران را مقصر میدانستند. این امر در سخنان ترامپ رییسجمهور جمهوریخواه امریکا نیز قابل درک است که علیه رسانهها و خبرنگاران سخنان و صحبتهای تند بسیاری داشته است. از طرف دیگر طبق نمودار آماری این تحقیق، دموکراتها ۸ درصد بیشتر از جمهوریخواهان عوامل خارجی همچون روسیه را در تولید اخبار جعلی و انتشار غلط مقصر میدانند؛ این اتفاق میتواند ریشه در متهم کردن روسیه در انتخابات ریاستجمهوری گذشته و دخالت به نفع ترامپ داشته باشد.
در سالهای اخیر عوامل روسیه، کمپینهای اطلاعات غلط را با هدف تضعیف سیستمهای دموکراتیک در امریکا و اروپا هدایت کردهاند؛ لذا این سوال مطرح شد که چگونه میتوان با مطالب گمراهکننده و جعلی که سیاسیون، سازمانهای حقوق مدنی و شرکتهای تکنولوژی را در پسایند کمپینهای اطلاعات غلط مذکور در برگرفته، سر و کار داشت. این سوال نیز مطرح شده که اخبار جعلی تاثیر بزرگی بر چه چیزی دارد.
مرکز تحقیقاتی «پیو» اعلام کرد که ۶۸ درصد بزرگسالان امریکا اعتقاد دارند که اخبار فیک یا دروغ بر باور به نهادهای دولتی تاثیر میگذارد و ۵۴ درصد بر اعتماد امریکاییها بر یکدیگر و ۵۱ درصد بر توانایی انجام امور توسط رهبران سیاسی اثرگذار است.
از اطلاعات غلط در لیست تهیه شده در اغلب موارد به عنوان یک مشکل بزرگ نسبت به تبعیض جنسیتی، نژادپرستی، مهاجرت غیرقانونی و تروریسم نام برده شده است؛ بهطوری که از افراد با گزینههای مختلف، پرسشی مطرح شده که بزرگترین مشکل در کشور چیست و آنها نیز موارد بسیار مهم را علامت زدهاند. ۷۰ درصد پاسخدهندگان، اعتیاد به مواد مخدر، ۶۷ درصد مقرونبهصرفه بودن خدمات درمانی بهداشتی، ۵۲ درصد سیستم سیاسی امریکا، ۵۱ درصد شکاف طبقاتی بین فقرا و ثروتمندان و ۵۰ درصد اخبار جعلی و فیک را بزرگترین مشکل دانستهاند. همان طور که اشاره شد، تبعیض جنسیتی، نژادپرستی، مهاجرت غیرقانونی و تروریسم و مواردی همچون جرایم خشن و تغییرات آب و هوایی در مرتبه پایینتری نسبت به اخبار جعلی قرار گرفتهاند که این امر نشاندهنده اهمیت این موضوع برای جامعه امریکا دارد.
«پیو» سعی نکرده تا تعریف مشخصی از اخبار و اطلاعات جعلی ارایه دهد اما با در نظر گرفتن برخی سوالات در مطالعه به چنین تعریفی میرسیم که اطلاعات جعلی آن دسته از اطلاعات هستند که باعث گمراهی عمومی میشوند.
در جایگاه کسی که مطالب گمراهکننده و غلط را سرزنش میکند، افراد مورد بحث قادر بودند بیش از یک گروه را به عنوان مسوول مشخص کنند. ۵۷ درصد، رهبران سیاسی امریکا و افرادی که برای آنها کار میکنند را مقصر دانستند. ۵۳ درصد، گروههای فعال را مسوول دانستند. خبرنگاران و بازیگران خارجی همچون روسیه هرکدام مورد سرزنش بیش از یکسوم افراد مورد بحث قرار گرفتند.
«پیو» آورده که جمهوریخواهان اغلب بیشتر بدگمان به رسانه بودند و محتملا فکر میکنند که گزارشها یکطرفه است.
آسوشیتدپرس میگوید رییسجمهور دونالد ترامپ اغلب سخنانی را ارایه میدهد که همیشه بر پایه حقیقت و سند نیست. هنوز او مجموعههای رسانهای را متهم میکند که در حال جعل کردن مطالب خبری هستند که او دوست ندارد. او اغلب منتقد سیاِناِن بوده و فاکس نیوز را تشویق میکند. در اوایل این ماه او سیاِناِن را «فیکنیوز» خطاب کرد و حتی پیشنهاد بایکوت کمپانی مادر این رسانه یعنی ایتیاندتی (بزرگترین شرکت مخابرات تلفن ثابت امریکا) را داد.
نینا جانکوویچ محقق مرکز ویلسون در واشنگتن دی سی که بر کمپین نفوذ روسیه مطالعه میکند، به آسوشیتدپرس گفت که ترامپ اغلب هر چیزی را که احتمال میدهد از لحاظ سیاسی به او ضربه وارد کند، جعلی یا فیک نیوز خطاب میکند.
بنکلر پروفسور رشته حقوق دانشگاه هاروارد و کسی که در مورد اطلاعات غلط و رسانه کتابی نوشته است، گفت: جمهوریخواهان به جای شمارش اخبار کاملاً غلط، اخباری که نقد ترامپ باشد را به منزله جعلی بودن تلقی میکنند.
همچون ترامپ، ۶۰ درصد جمهوریخواهان و ۲۰ درصد از دموکراتها بیشتر خبرنگاران را برای اخبار فیک سرزنش میکنند. همچنین جمهوریخواهان خیلی بیشتر بر این عقیدهاند که خبرنگاران نظرات شخصی خود را به مطالب خبری اضافه میکنند و این را یک مشکل بزرگ میدانند.
نیمی از جمهوریخواهان و دموکراتها مانند یکدیگر گفتند که آنها ناخودآگاه اخبار فیک را به اشتراک میگذارند و ۱۰ درصد گفتند که آنها اخیراً مطالبی که غیرواقع بودند را به اشتراک گذاشتهاند.
حکومت امریکا بر فیسبوک، گوگل و سایر شرکتهای فناورانه برای حذف اطلاعات غلط از سرویسها فشار آورده است اما حدود نیمی از امریکاییها در این مطالعه گفتند که بزرگترین مسوولیتها متوجه رسانهها و خبرنگاران است تا مطالب جعلی را کاهش دهند. پس از رسانهها ۲۰ درصد در این زمینه به عموم اختصاص یافته و شرکتهای فناوری و دولت در مرحله بعد با درصد پایینی قرار گرفتند.
جانکوویچ در ادامه میگوید: «این باعث تعجب است که مردم به این فکر نکردند که حکومت و صنف فناوری اطلاعات باید در این زمینه مسوولیتپذیر باشند. این باعث شگفتی است زیرا گزارشهای خبری محدودیتهایی در توانایی جلوگیری از شیوع اخبار جعلی دارند. همچون فردی که در پاسخ دهی به دروغپراکنیهای عمدی تخصص دارد، میدانم که کنترل کردن منبع اخبار همیشه مفید به فایده نخواهد بود و خوانندگان اطلاعات غلط را بیشتر از اطلاعات صحیح به یاد میسپارند.»
این تحقیق جامعه آماری ۶۱۲۷ نفر از بزرگسالان امریکا را از ۱۹ فوریه تا ۴ مارس ۲۰۱۹ در برگرفته است و خطای اندازهگیری آن در درصدهای اعلام شده به علاوه و منهای ۱.۶ درصد است.
این مطالعه در وبسایت مرکز تحقیقاتی پیو (pewresearch.org) منتشر شد و رسانههایی همچون شیکاگو تریبون، یو اِس تودی، ژاپن نیوز و … آن را نیز به اختصار منتشر کردند.
نظر شما