۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۴۸
کد خبر: 83378018
T T
۰ نفر
تبلیغات روسیه احتمالاً به پیروزی ترامپ در انتخابات کمک کرده است

تهران - ایرنا - نتیجه یک تحقیق جدید نشان می دهد که اوباش اینترنتی (ترول) روسیه ممکن است در ارقام نظرسنجی های مربوط به میزان حمایت از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور در جریان کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶ نقش داشته باشند.

به گزارش روز دوشنبه تارنمای هیل، محققان دانشگاه تنسی گفته‌اند که برای هر ۲۵ هزار بازنشر توئیت های شرکت روسی تحقیقات اینترنت (IRA) در هفته، آمار نظرسنجی ترامپ یک درصد افزایش داشته است.

محققان این دانشگاه با اشاره به ترامپ در تحقیقات خود آورده‌اند: ما به این نتیجه رسیدیم که تغییرات در ارقام نظرسنجی‌ها در رابطه با یکی از نامزدهای انتخابات پیوسته در یک فاصله زمانی یک هفته‌ای، با تغییرات در حجم توئیت های بازنشر شده از سوی شرکت تحقیقات اینترنت در ارتباط بوده است.

به گفته آنها، در حالی که این توئیت ها بخشی از یک کمپین چند رسانه‌ای بزرگ‌تر بوده، این امر قابل قبول است که شرکت تحقیقات رسانه روسیه در اعمال نفوذ در افکار عمومی مردم آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی موفق بوده است.

محققان دانشگاه تنسی همچنین گفتند که همزمان با افزایش فعالیت شرکت تحقیقات رسانه‌ای روسیه، تغییرات قابل توجهی در افکار عمومی آمریکا به نفع ترامپ به وقوع پیوسته است.

محققان خاطرنشان کردند که «تعداد توئیت های این شرکت در یک هفته در جریان کمپین‌های انتخاباتی ترامپ افزایش یافته است و در مقایسه با شاخص متوسط حمایت از ترامپ به میزان حدود ۳۸ درصد، حمایت از ترامپ همزمان با توئیت های شرکت روسی به حدود ۴۴ درصد افزایش یافته است.

توئیتر به فهرست بندی و انتشار اطلاعاتی پرداخته که حاوی بیش از ۹ میلیون توئیتی است که از فعالیت ۳ هزار و ۶۱۳ حساب کاربری مرتبط با شرکت تحقیقات رسانه‌ای روسیه ناشی شده است که این تعداد شامل حدود ۸۰۰ هزار توئیت به زبان انگلیسی است که در جریان کمپین انتخاباتی سال ۲۰۱۶ میلادی ارسال شده است.

محققان مربوطه به این نتیجه رسیدند که تبلیغات روسیه محبوبیت «هیلاری کلینتون» نامزد دموکراتِ وقت انتخابات آمریکا را کاهش نداده، هر چند که عمدتاً این تبلیغات با هدف تضعیف اعتبار او بوده است.

این تحقیقات نشان داد مهم‌ترین حساب‌های کاربری شرکت تحقیقات رسانه‌ای روسیه دو هدف را دنبال می‌کردند: از اعتبار انداختن هیلاری کلینتون و تاکید بر اختلافات اجتماعی که از قبل وجود داشت آن هم از طریق تمرکز بر هویت نژادی سیاه پوستان.

این تحقیقات پس از آن انجام شد که در گزارش ۴۴۸ صفحه‌ای «رابرت مولر» بازرس ویژه تحقیقات دخالت روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا، به جزئیات اقدامات روسیه به منظور دخالت در این انتخابات- از کمپین پیچیده اشاعه اطلاعات نادرست گرفته تا آغاز حملات سایبری- پرداخته شد.

«جیمز کلاپر» مدیر سابق اطلاعات ملی آمریکا که در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا خدمت می‌کرد از جمله کسانی است که می‌گوید شخصاً باور دارد روسیه در تغییر نتیجه انتخابات به نفع ترامپ نقش داشته است. «جیمی کارتر» رئیس جمهور اسبق آمریکا نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده است.

ترامپ و متحدانش بشدت با چنین اظهاراتی مخالفت کرده و گفته‌اند که این انتخابات عادلانه و مناسب بوده و هرگونه اتهامی بر خلاف این امر از سوی منتقدان ناراضی مطرح شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha