۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۵۱
کد خبرنگار: 1931
کد خبر: 83378489
T T
۰ نفر
اینستکس اجماعی در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا

تهران- ایرنا- «بهشتی پور: سیاست ایران در برابر اروپا باید اقدام در برابر اقدام باشد»، «واکنش‌های گسترده جهانی به خبر افزایش ذخایر غنی سازی ایران»، «دو سناریو درباره آینده اینستکس» و «هدف مخالفان زنگنه از بین بردن برجام است» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول ساعت گذشته است.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته‌ترین گزارش‌های پایگاه‌های خبری داخلی در طول ۲۴ گذشته، گزیده‌ای از این گزارش‌ها را انتخاب و منعکس کرده است.

بهشتی پور: سیاست ایران در برابر اروپا باید اقدام در برابر اقدام باشد

جامعه خبری تحلیلی «الف» در گفت‌وگو با بهشتی پور، نوشت: روز جمعه در دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، اروپایی‌ها خبر از عملیاتی شدن اینستکس داده و اعلام کردند که اولین تراکنش‌های آن در حال پردازش است، اما اظهارات بعدی عراقچی در مورد راه اندازی اینستکس نشان داد که تأثیر اقدامات اخیر اروپایی‌ها و راه اندازی کانال مالی با ایران همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این درحالی است که اگر اروپایی‌ها تا ۱۶ تیرماه اقدام قابل توجهی برای حفظ منافع اقتصادی ایران انجام ندهند، بزودی اجرای بخش دیگری از تعهدات برجامی ایران متوقف خواهد شد.

حسن بهشتی پور، کارشناس روابط بین الملل در مورد اینکه آیا اروپایی‌ها اقدام جدی در مورد عملیاتی شدن اینستکس انجام خواهند داد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا می‌خواهد به تعهدات خودش در برجام عمل کند و اقداماتی را انجام دهد و بیانیه روز جمعه در نشست کمیسیون مشترک هم نشانگر این بود که اروپایی‌ها می‌خواهند کاری انجام دهند اما موضوع این است که آیا می‌توانند یا خیر؟!

اینستکس می‌تواند به اجماعی علیه آمریکا تبدیل شود

وی با بیان اینکه باید مذاکره با اروپا را ادامه دهیم، تاکید کرد: بنده معتقد هستم باید سازوکار مالی را گسترش بدهیم، همانطور که می‌دانید چین وروسیه هم اعلام آمادگی کرده و می‌خواهند به این سازوکار مالی بپیوندند چراکه این گسترش می‌تواند اجماعی در مقابل یکجانبه‌گرایی آمریکا باشد.

اگر اروپا اقدام عملیاتی انجام نداد وارد فاز دوم می‌شویم

این کارشناس مسائل هسته‌ای خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید این دو شرطی را که در مقابل عدم اقدام اروپایی‌ها در تعهداتشان در برجام گذاشته است همچنان در دستور کار قرار دهد، اگر آنها اقدامی انجام دادند که به نفع ایران بود، می‌توانیم گام دوم را عملیاتی نکنیم ولی اگر اقدامی انجام ندادند، ایران باید گام دوم را عملیاتی کند.

وی با بیان اینکه عده‌ای به اشتباه مطرح می‌کنند که صنعت هسته‌ای نابود شده است، اظهار داشت: صنعت هسته‌ای کشور نابود نشده است، اگر این اتفاق رخ داده بود نمی‌توانستیم به عقب برگردیم و اقدامات خود را عملیاتی کنیم. دانشمندان هسته‌ای ما فعال بوده و همچنان در حال پیشرفت هستیم ولی در کنار توان هسته‌ای باید توان اقتصادی را نیز بالا ببریم.

واکنش‌های گسترده جهانی به خبر افزایش ذخایر غنی سازی ایران

پایگاه خبری تحلیلی «تابناک» گزارش داد: محمد جواد ظریف، وزیر خارجه امروز دوشنبه تأیید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است. او گفت که این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی زمان بندی و از پیش اعلام شده بوده است. این خبر با واکنش‌های زیادی مواجه شد. با این تحول، عملاً یک بخش از گام اول بیانیه شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی تعهدات برجامی ایران ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق، محقق شده است. در همین زمینه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم را تأیید کرد.

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به این خبر گفت: به شدت از اعلامیه ایران نسبت به شکستن تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای نگرانم. انگلیس همچنان به حفظ توافق متعهد است و از تمام ابزار دیپلماتیک خود برای کاهش تنش در منطقه استفاده خواهد کرد. من از ایران می‌خواهم دیگر اقدامی مغایر با برجام اتخاذ نکند و بار دیگر پایبندی خود را از سر بگیرد.

روسیه: تعجب نکنید

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در این مورد گفت: از آن جایی که ایران از مدت‌ها پیش در این‌باره هشدار داده بود، این مسأله جای تعجب ندارد. عبور از مرز محدوده ۳۰۰ کیلوگرمی جای تأسف دارد؛ اما نباید آن را بیش از حد دراماتیک کرد. باید به این اقدام به عنوان پیامد برخی رویدادهای پیشین نگریست.

همچنین «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تأکید کرد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، نتیجه اقدامات آمریکا در وضع تحریم‌ها علیه صادرات اورانیوم غنی شده ایران است.

تأکید گوترش بر ضرورت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با نادیده گرفتن بدعهدی طرف دیگر برجام، بر ضرورت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تأکید کرد.

نتانیاهو: ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته‌ای پیش می‌رود!

به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مدعی شد، ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته‌ای پیش می‌رود! نتانیاهو همچنین از کشورهای اروپایی خواست تا «تحریم های خودکار» را علیه ایران آغاز کنند.

جو بایدن: ایران باید مجدداً به توافق هسته‌ای پایبند شود

«جو بایدن»، معاون «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در واکنش به عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم گفته که ایران باید دوباره به این توافق پایبند باشد.

اتحادیه اروپا: ایران توافق هسته‌ای را تضعیف نکند!

اتحادیه اروپا دوشنبه به عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد و از ایران خواست توافق هسته‌ای را تضعیف نکند. اتحادیه اروپا از ایران خواسته این تصمیم را به عقب برگرداند و از انجام گام‌های بیشتری که به «تضعیف توافق هسته‌ای» منجر می‌شود، خودداری کند.

سفیر اسبق فرانسه در تهران: غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران نگران‌کننده است

فرانسوا نیکولو، سفیر اسبق فرانسه در ایران در گفت‌وگو با «خبرگزاری فرانسه» گفت: مادامی‌که ایران به آستانه یک تن اورانیوم کم‌غنی‌شده نزدیک نشده نباشد، نگرانی جدی وجود ندارد، اما به عنوان مثال اگر ذخایر اورانیوم غنی شده ۲۰ درصد ایران به ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم برسد، آن موقع جای نگرانی جدی است.

واکنش نمایندگان کنگره

«تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا که جزو مخالفان سرسخت برجام است در بیانیه‌ای از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواست تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد.

«لیندسی گراهام»، دیگر سناتور آمریکایی هم از دولت ترامپ خواسته «پیامی قوی» به ایران بفرستد و بگوید، آمریکا چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد. او گفت، مشکلی با اینکه ایرانی‌ها برنامه تولید انرژی داشته باشد، نمی‌بیند، اما برنامه تولید سوخت این کشور نباید شامل غنی‌سازی شود.

«کرستن گرلیبرند»، نماینده ایالت نیویورک در مجلس سنا که از منتقدان سیاست خارجی ترامپ است هم در توئیترش نوشته است: «کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران بی‌ملاحظه و خطرناک بود. ما باید به این توافق برگردیم، آن را تقویت و بار دیگر ایران را به آن پایبند کنیم. سیاست خارجی ترامپ یک خطر در زمینه امنیت ملی است.»

«راجر مارشال»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کانزاس که دیدگاه‌هایش به ترامپ نزدیک است، گفت: «به نظرم بایستی به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه پامپئو ایمان داشته باشیم. آنها با اروپایی‌ها به طور منظم صحبت می‌کنند. منابع من می‌گویند که اروپا و فرانسه پشتیبان ما هستند. همچنین انگلیس پشتیبان ماست و ما با کمک هم از این مشکل عبور خواهیم کرد.»

دو سناریو درباره آینده اینستکس

وب سایت خبری «فرارو» در این گزارش آورده است: هنوز معلوم نیست که ایران در ازای اینستکس چه اقدامی انجام خواهد داد. دیپلمات‌های بلندپایه ایران بر ناکافی بودن این سازوکار تاکید می‌کنند، اما آن را صریحاً رد نمی‌کنند. از آنجا که تا پایان ضرب الاجل ایران روزهای زیادی باقی نمانده است، بزودی ایران باید تصمیماتی در زمینه کاهش تعهدات بگیرد. اینکه اینستکس چقدر بر این تصمیمات تأثیر خواهد گذاشت، هنوز معلوم نیست. با این حال، دو سناریو در این زمینه قابل تصور است:

۱- سناریوی نخست این است که ایران با بیان اینکه سازوکار اروپایی کافی نیست، آن را رد کند و گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای را بردارد. اظهارات برخی مقامات مقامات ایران نشان می‌دهد که این سناریو کاملاً محتمل است. کشورهای اروپایی هنوز نگفته‌اند که در اینستکس دقیقاً چه کالاهایی دادوستد خواهد شد. اما ظاهراً این کالاها در مرحله فعلی به اقلام غیرتحریمی محدود است. این در حالی است که مطالبه اساسی ایران از اروپا، تضمین فروش نفت و تزریق پول‌های نفتی به اینستکس است. امری که تاکنون اروپا از عهده آن برنیامده است.

روانچی در گفت و گو با فرید زکریا، مجری شبکه سی‌ان‌ان، گفت: «اروپایی‌ها در راه‌اندازی این سازوکار مالی بسیار آهسته عمل می‌کنند و ایجاد این سازوکار مالی بیش از یک سال زمان گرفته است. ایجاد این سازوکار چیز خوبی است، اما کافی نیست. آن‌ها باید عجله کنند و باید در این سازوکار مالی پول قرار دهند در غیر این صورت این سازوکار مالی هیچ کمکی در رفع مشکلاتی که با آن مواجه هستیم، نخواهد کرد.»

۲- سناریوی دوم این است که ایران به امید اینکه اینستکس در آینده شامل فروش نفت شود، ضرب الاجل خود را تمدید کند یا اینکه موقتاً از تعلیق برخی تعهدات منصرف شود. برخی مقامات ایران می‌گویند باید به اینستکس فرصت داد. حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در صفحه توئیتر خود نوشت: «باید به اینستکس فرصت داد. سازوکاری که اثر سیاسی آن برای گذر از دام افراطیون مهمتر از گشایش‌های اقتصادی آن است.»

هم اروپا و هم ایران، تمایلی به فروپاشی برجام ندارند. هر دو می‌خواهند به یک راه حل بینابینی برسند. این تمایل مشترک، و نیز شرایط داخلی آمریکا، رسیدن به یک راه حل را محتمل‌تر می‌کند. در روزهای اخیر، تماس‌های اروپا با آمریکا درباره ایران بیشتر شده و نکته قابل توجه این است که اینستکس پس از این تماس‌ها عملیاتی شده است. از این رو، بعید نیست که در روزها یا ماه‌های آینده اروپا و آمریکا درباره فروش مقدار محدودی از نفت ایران از طریق اینستکس به تفاهم برسند. مثلاً اروپا می‌تواند برنامه نفت در برابر کالاهای غیرتحریمی را از طریق اینستکس اجرا کند و با این کار، هم ایران را به ماندن در توافق هسته‌ای متقاعد کند و هم از افزایش تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در آستانه انتخابات آمریکا جلوگیری کند. آمریکا امیدوار بود که قطع صادرات نفت ایران، این کشور را به پذیرش درخواست‌های آمریکا وادار کند. اما این امر اتفاق نیفتاد و ایران صریحاً با هرگونه مذاکرات با کاخ سفید مخالفت می‌کند. مخالفتی که می‌تواند برای دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده دردساز شود. چرا که هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت استمرار تحریم نفتی ایران، تنش‌ها در مسیرهای صادرات نفت خلیج فارس تشدید نشود.

هدف مخالفان زنگنه از بین بردن برجام است

وب سایت خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با علی بیگدلی، نوشت: این کارشناس امور بین الملل با اشاره به حملاتی که به وزیر نفت می‌شود تصریح کرد: دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بی سابقه‌ترین فشارهای بین المملی بر وزارت نفت ایران با مجرم نفتی یعنی بابک نجانی طنزی گزنده و تلخ در خود دارد.

علی بیگدلی، با اشاره به فشارهای داخلی و خارجی که به وزارت نفت وارد می‌شود، در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی وی از هم جهتی فشارهای راست افراطی در غرب و منتقدان داخلی در مورد وزارت نفت گفت: در این میان باید به یک تمایز مهم توجه داشت، راست افراطی در غرب مخالف پایه‌ای حکومت‌های موجود است و تا حدودی اپوزیسیون محسوب می‌شود. درنتیجه یک نگرش ایدئولوژیک خاص دارند اما در ایران روحیه پراگماتیستی بر این طیف حاکم است و تصمیمات آنی می‌گیرند.

وی افزود: اختلاف با زنگنه قطعاً دلیل شخصی ندارد، او اکنون نوک پیکان دولت است و حمله به او، حمله به دولت روحانی است. در این میان هدف قرار دادن زنگنه به عنوان وزیر حوزه‌ای که بیشترین فشارها را از تحریم‌های بین‌المللی متحمل می‌شود، نوعی حمله به پاشنه آشیل اقتصاد ایران یعنی نفت و حتی برجام است.

بیگدلی با اشاره به دیدار هیأتی از نمایندگان مجلس با بابک زنجانی تاکید کرد: آنها برای فشار به دولت و زنگنه به دیدن فردی رفتند که با وجود سرقت منابع کشور و زیر چوبه دار بودن، وزیر نفت را تهدید می‌کند و مدعی می‌شود جای او و زنگنه عوض خواهد شد!

وی با انتقاد شدید از شرایط کنونی گفت: وقتی جنگ اقتصادی تمام عیاری علیه ایران در گرفته چطور می‌شود در داخل عده‌ای به هدف مخالفان ایران و اعمال‌کنندگان تحریم حمله کنند و دولت را در تنگنا قرار دهند. زنگنه زیر فشار می‌رود تا مخالفان افراطی دولت بتوانند ناکارآمدی را در بوق و کرنا کنند. البته نمی‌گویند عامل این بحران چیست و چگونه خواسته و ناخواسته آب در آسیاب تحریم‌کنندگان و مافیای مترصد بازگشت به فروش نفت می‌ریزند.

این کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: آمریکا با تشخیص نقطه شعف ایران یعنی نفت، در صدد تحریم نفتی برآمد، حالا عده‌ای در داخل تیشه بر ریشه درآمدزاترین وزارتخانه ایران می‌زنند در حالی که در ظاهر سنگ دور زدن تحریم را به سینه می‌کوبند اما در عمل نشانه هر دو یکی است، وزارت نفت و شخص زنگنه.

چرا قالیباف را جدی نمی‌گیرند؟

وبسایت خبری «عصر ایران» در این گزارش آورده است: ۸ ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف آمادگی خود را برای حضور در این رقابت اعلام کرده و فراخوانی داده است تا مشخص شود پس از سکوت دو سالۀ اخیر او این بار بهارستان را هدف گرفته است.

آقای قالیباف در این پیام ویدئویی تنها راه اصلاح کشور را «حضور خودجوش جوانان مؤمن و خبره» دانسته است و از همه کسانی که خودشان یا در میان آشنایان و دوستان کسی را دارای صلاحیت و آمادگی برای انتخابات می‌دانند، دعوت کرده است تا در یک سامانۀ اینترنتی ثبت نام کنند. شهردار اسبق تهران در این پیام انتخابات پیش روی مجلس را «فرصتی برای اصلاح رویه‌های غلط سیاسی و ساخت مجلس نو برای ریل گذاری در ارتقای کارآمدی در مدیریت و تصمیم گیری» در کشور دانسته است.

۱. آقای قالیباف در لوای «مدیریت جهادی» پروژه‌های بزرگی را در تهران پیش برده است، با وجود هزینه‌کرد فراوان و پرونده‌ای که سرانجام قرار است مورد تحقیق و تفحص مجلس قرار گیرد در تیم‌سازی موفق نبوده است. این را می‌شود با گروهی که همچنان پیرامون محمود احمدی‌نژاد دیده می‌شوند مقایسه کرد.

۲. هر چند مدتی است از «پوست‌اندازی و گام دوم انقلاب» صحبت می‌کند با این وجود نتوانسته بگوید چه منظوری دارد. او به عنوان کسی که می‌خواهد پرچم‌دار جریان و تفکر تازه‌ای در میان گرایش‌های سیاسی باشد تا امروز حرف مهمی برای بیان نداشته است. چندان که کسی به یاد نمی‌آورد حضور سه دوره‌ای او در انتخابات ریاست‌جمهوری با چه شعار مهمی همراه بوده است. البته همیشه سعی کرده به عنوان مخالف‌خوان به میدان بیاید چرا که احساس می‌کند این شیوه در جامعۀ ما جواب می‌دهد.

۳. جوانگرایی؛ قالیباف در همه این سال‌ها –شاید به دلیل داشتن فرزندان جوان- با چنین جمع جوانی دمخور بوده. جمعی که بیش از کمک کردن به قالیباف از هم‌نشینی با او منتفع شده‌اند. اما قالیباف واقعاً چقدر به جوان‌ها اعتقاد دارد؟ مدیریت او در شهر تهران چقدر گویای چنین اعتقادی است؟ چقدر به تفکرات جوانان نزدیک است؟ از جوان‌گرایی دقیقاً چه مفهومی را دنبال می‌کند؟ این سوالاتی است که شاید بهتر بود او قبلاً از دادن فراخوان کمی به آنها فکر می‌کرد. اما ظاهراً خود جوانی و جوانگرایی و نمایش آن برای سردار دکتر کفایت می‌کنند.

۴. قالیباف در حضور چند دهه‌ای‌اش نشان داده که در کادرسازی موفق نیست. ضعفی که برای یک فعال سیاسی تأثیرگذار غیرقابل چشم‌پوشی است. او حتی در دوران شهرداری هم نتوانست تیم بزرگ و مقتدری دور خود جمع کند و یکی از دلایل اینکه مجبور بود در همه عرصه‌ها و تصمیمات حضور داشته باشد همین نیروهای کم‌توان بود.

تابش عضو شورای پول و اعتبار: باید اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی از انحصار خارج شود؛ با دادن پول نقد به مردم برای خرید کالا موافقم

پایگاه خبری «عصرایران» در گفت‌وگو با محمدرضا تابش، عضو شورای پول و اعتبار، آورده است: این نماینده مجلس در مورد چگونگی اختصاص ۱۴ میلیارد دلار برای تأمین کالاهای اساسی در قانون بودجه ۹۸ گفت: این موضوع در ستاد اقتصادی دولت، شورای پول و اعتبار و کمیسیون‌های برنامه و بودجه و اقتصادی مجلس مطرح شده است که هم خود دولت اذعان دارد و هم مجموعه مراجعی که این موضوع در آنجاها بحث شده است به این امر اذعان دارند که پمپاژ این مقدار پول برای خرید کالاهای اساسی تأثیرگذار بوده است ولی نتوانسته است به نقطه هدف بنشیند.

نماینده مردم اردکان یزد در مجلس تصریح کرد: از یک طرف چون این پول به کالا اختصاص پیدا می‌کند دارای آثار تورمی کمتری است، من خودم با اینکه پول نقد به مردم بدهیم و حساب آنها را شارژ کنیم موافق هستم ولی ما تجربه پرداخت یارانه را داریم که هنوز نتوانسته‌ایم از آمار یارانه بگیران را کم کنیم و آثار رشد تورمی و نقدینگی آن نیز زیاد است.

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند اختصاص ۱۴ میلیارد برای تأمین کالاهای اساسی باعث ایجاد فساد دردولت شده است گفت: اینجا فقط بحث فساد در دولت مطرح نیست بلکه فعالان اقتصادی نیز بعضاً از این موضوع سو استفاده کرده‌اند و وظایف و تکالیفشان را به درستی انجام نداده اند.

نایب رئیس فراکسیون امید خاطر نشان کرد: راهش این است که اختصاص ارز ۴۲۰۰ از انحصار بیرون بیاید، آقایان در دولت فراخوان عمومی بدهند و هرکسی که توانست با کمترین بها و با قیمت تمام شده پایین بهترین کالاها را در دسترس مردم قرار دهد کالا وارد کند و البته دولت نیز در توزیع آن به سیاستی برسد که هدف گذاری صحیح باشد.

دلیل افزایش قیمت سیب زمینی؛ آزادسازی صادرات یا افتادن در دام تار عنکبوتی؟

وبسایت خبری «تابناک» در گزارشی آورده است: قیمت سیب زمینی چند وقتی است که گوی سبقت را از قیمت سایر کالاها و مواد خوراکی ربوده است و هر روز رکوردهای جدیدی را به نام خود به ثبت می‌رساند. در آخرین قیمت‌های ارائه شده، روز گذشته مورخه ۱۰ تیر ماه ۱۳۹۸ اعلام شد که قیمت هر کیلو سیب زمینی در برخی مناطق از ۹ هزار تومان عبور کرده است. مسئولین وعده می‌دهند که این افزایش قیمت مقطعی بوده و ظرف چند هفته آینده التهابات قیمتی سیب زمینی کاهش خواهد یافت.

با اعلام ممنوعیت صادرات این دو قلم کالای کشاورزی، رفته رفته قیمت آنها کاهش یافت و در بازه منطقی‌تری قرار گرفت. با ورود سیب زمینی نو به بازار و کاهش قیمت این محصول در بازار، دوباره طبق نامه وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات این محصول به همراه پیاز آزاد اعلام شد. دوباره آزادسازی صادرات موجب شد تا این بار قیمت سیب زمینی رفته رفته افزایش یابد و هم اکنون از کیلویی ۹ هزار تومان در برخی مناطق عبور کند.

بنابراین این فراز و فرود قیمتی محصولات کشاورزی به خصوص سیب زمینی و پیاز ارتباط آنچنانی با شرایط تحریمی و عدم ثبات بازار ارز و صادرات آنها، نداشته و در علم اقتصاد این فراز و فرود قیمتی محصولات کشاورزی را با "قضیه تار عنکبوتی" توضیح می‌دهند. قضیه تار عنکبوتی به این معناست که در قیمت و میزان تولید محصولات فاسدشدنی کشاورزی تعادل معنایی وجود ندارد و چنانچه نمودار تغییرات قیمت آنها طی چند سال ترسیم شود، طرحی شبیه تارعنکبوت نمایان می‌شود.

دلیل اصلی رخ دادن قضیه تار عنکبوتی برای محصولات کشاورزی فاسد شدنی به بحث عرضه و تقاضای این محصولات کشاورزی بر می‌گردد. در سالی که قیمت در اوج است تولیدکنندگان تصمیم می‌گیرند که برای سال زراعی آینده جهت کسب سود بیشتر اقدام به تولید آن محصول کنند و همین عامل باعث افزایش میزان تولید و عرضه می‌شود و با توجه به مشخص بودن میزان تقاضا در بازار این محصول، اضافه عرضه ایجاد شده و قیمت می شکند و به حدی خواهد رسید که کفاف هزینه‌های تولید را نخواهد داد. با رخ دادن این موضوع برای سال آینده زراعی، دیگر کمتر تولیدکننده‌ای به سمت تولید این محصول خواهد رفت و همین باعث کاهش میزان کشت خواهد شد که عرضه کاهش یافته و در نتیجه مازاد تقاضا و افزایش قیمت اتفاق می‌افتد.

سلیمی: استانی شدن انتخابات مجلس به این انتخابات نمی‌رسد؛ میرزایی نیکو: ایرادات طرح را تا انتخابات اصلاح می‌کنیم

تارنمای خبری «تابناک» در این گزارش آورده است: گزارش طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی تقریباً در تمام دوره‌های مجلس مطرح می‌شود؛ اما این موضوع از زمان مجلس نهم جدی تر توسط نمایندگان مطرح و دنبال شد، ولی از آنجا که این طرح‌ها معمولاً در سال‌های آخر عمر مجالس مطرح می‌شود، غالباً عقیم می‌ماند و از دستور مجلس خارج می‌شود.

با این حال قاسم میرزایی نیکو، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس بررسی این طرح در مجلس را منتفی نمی‌داند و می‌گوید: کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس تصمیم گرفت تا مواردی که خلاف شرع بوده و امکان رفع ایراد شورای نگهبان وجود نداشت را کنار بگذارد تا بتوانیم سایر ایرادات شورای نگهبان را برطرف کنیم.

ولی علیرضا سلیمی، دیگر عضو این کمیسیون نظر دیگری داشته و می‌گوید: این طرح کامل منتفی شده است. اکنون این طرح در کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس و مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان در حال بررسی است. موادی که دیگر قابل اصلاح نیست از قبیل: استانی شدن انتخابات مجلس در حال تفکیک است و ان‌شاءالله بعد از تعطیلات مجلس در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بررسی خواهد شد.

آیا فیلمی که فراستی هدف قرار داد از فروش افتاده است؟!

پایگاه خبری «تابناک» گزارش داد: فراستی بامداد ۲۵ خرداد در میز نقد برنامه هفت کوشید، هرچه در توان دارد، در کمان بگذارد و به سمت فیلم «ما همه با هم هستیم» پرتاب کند و دیگر همدستانش نیز تا جایی که توانستند او را همراهی کردند. او در بخش‌هایی از موضع‌گیری‌اش درباره این فیلم که دقیقاً برای متقاعد کردن تماشاگر عام به عدم تماشای فیلم آخر تبریزی بود، اظهار داشت: «…من می‌خواهم با یک فیلم گران سرگرمی‌ساز طرف باشم، اما این فیلم ابداً کمدی نیست… هیچ کجای دنیا چنین نیست سرمایه‌گذار یک لمپن است که تازه به پول رسیده باشد. وقتی لمپن‌ها به فرهنگ ورود می‌کنند، چه می‌خواهند بکنند؟ … اگر من از «سرخ‌پوست» و «متری شیش و نیم» دفاع می‌کنم، معنی‌اش دفاع از سرمایه‌گذار آن‌ها نیست…»

کمال تبریزی در واکنش به موج تازه حملات فراستی و گروهش در هفت به فیلم تازه‌اش، پاسخ‌های تندی در رسانه‌ها نثار فراستی کرد و در عوض فراستی در تازه‌ترین قسمت برنامه هفت، تبادل آتش را ادامه داد و فیلم آخر تبریزی را «بی‌همه چیز» خواند؛ اما این تعبیر را همراه با یک ادعای عجیب کرد. بعد از اینکه محمدتقی فهیم این ادعا را مطرح کرد که فروش بالای «سرخپوست» متأثر از نقدهای برنامه هفت است، مسعود فراستی اضافه کرد: «ما این‌ورش را هم داشتیم و فیلم بسیار بی همه چیز ما همه با هم هستیم را از فروش انداختیم.»

قاعدتاً تعبیر «از فروش افتادن» درباره فیلمی که در یک هفته ۱۷۹۰ میلیون می‌فروشد و شمار سالن‌هایش همزمان روند افزایشی دارد و استقبال سینماداران برای اکرانش تداوم دارد، نمی‌تواند ادعای قابل دفاعی باشد. البته مسأله اساساً این فیلم نیست، چه آنکه نقدهای جدی به فیلم آخر تبریزی مطرح است. مسأله در اینجا توهم تأثیرگذاری نقد فیلم در سینمای ایران است. نشانه‌های توهم بودن تأثیرگذاری را می‌توان در تیراژ نشریات تخصصی سینمایی و تعداد کم مخاطبان مشهورترین منتقدین سینمای ایران دید.

«ماینرها» مشغول کارند؛ صفر تا صد کاسبی وسوسه کننده‌ای به نام استخراج «بیت کوین» در ایران

پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در این گزارش آورده است: چندی پیش یک نماینده مجلس از استخراج بیت کوین در ۲ استودیو صداوسیما با استفاده از برق ارزان خبر داد. پس از آن چند مقام دیگر نیز از استخراج بیت کوین با استفاده از برق‌های صنعتی و کشاورزی ارزان انتقاد کردند.

اما بیت کوین چیست، چرا استخراج یا تولید آن در ایران رواج یافته؟ با چه دستگاهی استخراج می‌شود و چقدر هزینه و درآمد دارد؟ و آیا این کار قانونی است؟

این گزارش به صورت تصویری از این تارنما ارائه شده است.

چهار مدل مواجهه آمریکا با کشورهایی که دوستش نیستند

وب سایت خبری «فرارو» گزارش داد: پس از پایان جنگ جهانی دوم و ظهور تدریجی آمریکا به عنوان سرکرده نظام جهانی، برخی کشورها در جهان با آمریکا دچار اختلافات ایدئولوژیک شدند. اختلافاتی که برای چند دهه ادامه پیدا کرد و در بعضی موارد به درگیری نظامی منجر شد. در این میان، آمریکا برای پیروز شدن بر رقبای خود، سیاست‌های متفاوتی در پیش گرفت که می‌توان آن‌ها را به چهار مدل کلی تقسیم کرد.

۱- تغییر محتوایی با تکیه بر توسعه اقتصادی

این مدل معمولاً بر توسعه اقتصادی و حفظ ظواهر نظام سیاسی استوار است. شاید بارزترین نمونه‌های این مدل، ویتنام و چین باشند. این دو کشور پس از رقابت شدید سیاسی با غرب، نهایتاً تصمیم گرفتند که در عین حفظ ظواهر ایدئولوژی سیاسی‌شان، از فناوری غربی برای توسعه اقتصاد خود بهره ببرند.

۲- فروپاشی از درون

این مدل توسط دولت رونالد ریگان، روی اتحاد جماهیر شوروی اجرا شد. رونالد ریگان در حالی به ریاست جمهوری آمریکا رسید که جنگ سرد بین دو ابرقدرت آن زمان، آمریکا و شوروی، به مرحله حساسی رسیده بود. او از بدو قدرت‌گیری نشان داد که استراتژی متفاوتی در برابر شوروی اتخاذ خواهد کرد. بر همین اساس، ریگان در اولین کنفرانس خبری‌اش در کسوت رئیس‌جمهور، سیاست خارجی جدیدش را اینگونه تلخیص کرد: «ما پیروز می‌شویم و آن‌ها شکست می‌خورند.» شوروی یک قدرت هسته‌ای بود، لذا آمریکا نمی‌توانست با آن وارد جنگ نظامی شود. از این رو، با طراحی یک سیاست فرسایشی، شوروی را درگیر مسابقه تسلیحاتی کرد. ریگان مدعی شد که دیوارهای کمونیسم ترک برداشته و در آستانه سقوط است.

۳- حمله مستقیم نظامی

آمریکا برای حل اختلافاتش با برخی کشورها، از نیروهای نظامی استفاد می‌کند. حمله آمریکا به افغانستان و عراق و حتی ژاپن نمونه‌هایی از این مدل هستند. آمریکا در دهه ۱۹۸۰ با نظام عراق روابط نسبتاً خوبی داشت. اما پس از حمله صدام حسین به کویت، روابط بغداد و واشنگتن کاملاً دگرگون شد. آمریکا در دهه ۱۹۹۰ تحریم‌های گسترده‌ای علیه عراق اعمال کرد، ولی از آنجا که به دلیل ماهیت سرکوبگرانه نظام بعث احتمال براندازی درونی رژیم وجود نداشت، سرانجام آمریکا تصمیم گرفت از طریق حمله نظامی صدام را سرنگون کند. همین سناریو در افغانستان نیز تکرار شد. آمریکا تنها کشوری در تاریخ است که علیه دشمنانش حتی از تسلیحات هسته‌ای هم استفاده کرده است.

۴- براندازی از طریق منازعه داخلی

در سال‌های اخیر، آمریکا مدل دیگری برای حل و فصل اختلافات با دشمنانش به کار گرفته و آن ایجاد کشمکش داخلی در کشورهای مخالف و سپس مداخله نظامی است. جدیدترین نمونه این مدل، ونزوئلا است که در ماه‌های اخیر آمریکا تلاش‌های زیادی انجام داد تا با کسب حمایت بخشی از نیروهای ارتش ونزوئلا، نیکولاس مادورو را از قدرت برکنار کند. اما به دلیل وفاداری ارتش به رئیس‌جمهور ونزوئلا طرح آمریکا شکست خورد.

در پایان این پرسش می‌شود که آمریکا در حال حاضر کدام یک از مدل‌های یادشده را برای حل‌وفصل اختلافاتش با ایران ترجیح می‌دهد. پاسخ دادن به این پرسش، آسان نیست. با این حال، بنا بر شواهد و قرائن می‌توان گفت که دولت ترامپ، مدل شوروی را سرمشق خود قرار داده است. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، طراح اصلی مدل شوروی برای فیصله دادن به مسئله ایران است. او در سخنرانی‌ها و نوشته‌های خود بارها نشان داده است که علاقه وافری به تکرار سناریوی شوروی در ایران دارد.

مردمی که گاندوهای میلیاردی‌شان را قاچاق نمی‌کنند، چرا تک سینمای‌شان را بسوزانند؟

وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با محمدحسین قاسمی، تهیه کننده و امین‌میری، بازیگر نقش نورالدین فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» آورده است: «شبی که ماه کامل شد» یکی از هیجان‌انگیزترین و متفاوت‌ترین فیلم‌های جشنواره سی‌وهفتم بود. جشنواره‌ای که فیلم‌های خوب کم نداشت و «متری شیش‌ونیم» از لیست بلندبالای فیلم‌هایش تا اینجا پرفروش‌ترین فیلم سال ۹۸ بوده است و همین حالا هم «سرخپوست» رقابت تنگاتنگی با «شبی که ماه کامل شد» در صدر جدول پرفروش‌های اکران عید فطر دارد. چهارمین فیلم نرگس آبیار با تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی اما این روزها با رقمی بالاتر از ۸ میلیارد صدر جدول فروش را در دست دارد. فیلمی با سوژه‌ای متفاوت و امنیتی. یک روایت از یک داستان واقعی که در جشنواره فیلم فجر هم موفقیت‌های زیادی به دست آورد.

به بهانه اکران این فیلم محمدحسین قاسمی و امین میری در کافه‌خبر مهمان خبرآنلاین بودند و به سوالات ما پاسخ دادند.

با توجه به موضوع خاصی که فیلم شما دارد و رقبای سرسختی که دارید، فکر می‌کنید چه ویژگی‌ای باعث شده مورد استقبال قرار بگیرد؟

محمدحسین قاسمی: در جشنواره فجر امسال فیلم‌های خوبی حضور داشتند، من به دوستان و همکارانم هم گفتم که شاید در این چند سال اخیر جشنواره‌ای به این شکل نداشتیم که یک دفعه تعداد زیادی فیلم خوب باشند و از آنها نیز استقبال شود. غیر از فیلم خودمان، مثلاً فیلم «متری شیش ونیم»، «سرخ پوست» و فیلم‌های دیگر، فیلم‌های خوبی بودند که مخاطب از آنها استقبال کرد.

به زعم من مخاطب سینما، در حال حاضر به دنبال نگاه‌های جدیدتر است و سینما را دنبال می‌کند و به وقتی که می‌گذارد بسیار اهمیت می‌دهد و احتمالاً فیلم «شبی که ماه کامل شد» را به همین دلیل دنبال می‌کند و همین‌طور فیلم «سرخ پوست» و فیلم‌های دیگری که این روزها پرفروش شده‌اند.

فکر می‌کنید فیلم شما چه ویژگی دارد که مورد استقبال مخاطب قرار گرفته است؟

محمدحسین قاسمی: ضریب اشغالی که فیلم ما دارد، فعلاً در اکران حال حضر بالاترین ضریب اشغال است آن هم به لطف استقبال مخاطب، یعنی مثلاً اگر فیلم ما ۳۴ درصد ضریب اشغال دارد، فیلم دیگر ۲۹ درصد دارد و فیلم بعدی ۲۳ درصد، خب این یعنی اینکه استقبال مخاطب بالا است، شاید موج‌های اول را در تبلیغات بخواهیم به وجود بیاوریم برای اینکه فیلم را معرفی کنیم، ولی موج‌های بعدی استقبال مردم بازهم به لطف مخاطب است، یعنی براساس همان تبلیغات فرد به فرد به وجود می‌آید.

خداراشکر، گویا مخاطب از فیلم خوشش آمده و درحال تبلیغ کردن است، قطعاً فیلم‌های دیگر هم فیلم‌های خوبی هستند و امیدوارم که همه فیلم‌ها خیلی خوب بفروشند، اصلاً فیلم‌های دیگر صد میلیارد بفروشند و ما دو تومان از آنان پایین‌تر.

آقای امین میری فکر می‌کنم که شما در تیم بیشتر از همه با این سوژه آشنا بودید، راجع به خودتان توضیح دهید چون شاید مخاطب عام سینما شما را خیلی نشناسد.

امین میری: من امین میری هستم، متولد سیستان‌وبلوچستان و دوازده سال است که ساکن تهران هستم. فعالیت خود را از تئاتر شروع کردم و بازیگری و کارگردانی را در تئاتر تجربه کردم. در سینما هم با خیلی از دوستان خوب کارکردم و حتی در تلویزیون. با آقایان حاتمی‌کیا و زرین‌پور هم کار کردم. بله من با این سوژه بیشتر از بقیه آشنا هستم. من به مدت بیست و هشت سال در زاهدان زندگی کردم.

اولاً اینکه می‌گویند چرا فیلم در استان اکران نمی‌شود، کجای استان اکران شود؟ سینمایی در استان وجود ندارد، من بچه محله سینما فروردین هستم. دو سینما داشتیم، فروردین و مهربان. سینما فروردین به سینما فرهنگ تبدیل شد، در زمانی که این سینما احیا بود هر چه فیلم درپیتی که چهار ماه قبل اکران آن در کشور تمام شده بود در آنجا به نمایش می‌گذاشتند، تبلیغ وجود نداشت، به خاطر همین سینما بسته شد، چون دونفر از صبح در آنجا می‌نشستند و هیچ چیز و هیچ‌گونه کمک مالی و حمایت هم نداشت. این‌ها معضلاتی است که شاید دیده نشود ولی نبود همین فضای فرهنگی و سینما هم، جزو تبعیضاتی است که افرادی مانند عبدالمالک ریگی به وجود می‌آید. الان فیلم را فقط در زاهدان می‌توان اکران کرد، وقتی که می‌گویند اکران استان، استان سینمایی ندارد.

بازی بزرگان / میرتاج‌الدینی: لابی‌گری در لیست‌های انتخاباتی شخصیت‌های برجسته را منزوی کرد / شأن مجلس افول یافته است

پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گفت‌وگو با محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس هفتم و هشتم، نوشت: «بازی بزرگان» حکایت دور ماندن بزرگانی از مجلس شورای اسلامی است که می‌توانستند مؤثر باشند و از حقوق مردم دفاع کنند که اگر چنین می‌بود شاید وضعیت نهاد قانون‌گذاری کشور اینگونه نبود. اکنون که آرام آرام نزدیک به انتخابات مجلس می‌شویم برای بررسی این موضوع در سلسله گفت‌وگوهای «بازی بزرگان» فارغ از بحث‌های روز سیاسی و جناحی ساعتی را با محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده مجلس هفتم و هشتم به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

با نزدیک‌شدن به ایام انتخابات فارغ از بحث‌های سیاسی و جناحی موضوعی که به‌شدت جلب‌نظر می‌کند این است که جای بزرگان در مجلس خالی است و این خلأ مهم نه فقط مربوط به سال‌های اخیر که شاید از مجلس ششم به بعد مشاهده شد. چه عواملی دست‌به‌دست هم دادند تا چنین فضایی ایجاد شد؟

پرسش مهم و بنیادینی را مطرح کردید که عوامل متعددی در پیدایی آن نقش دارند. نقش و جایگاه مجلس در نظام سیاسی کشور آن‌قدر بالاست که امام (ره) در وصف آن گفتند: «مجلس در رأس امور است». در قانون اساسی هم بر این مهم تأکید شده است چنانکه مجلس به‌عنوان یکی از قوای سه‌گانه مطرح و برایش وظایفی تعریف شده است. می‌دانید که نظام ایران در حال حاضر ریاستی است و مجلس در چنین نظامی به این میزان دارای اهمیت است. این در حالی است که جایگاه مجلس در نظام پارلمانی به‌شدت بااهمیت‌تر است و اگر بتوانیم نظام سیاسی را از ریاستی به پارلمانی تغییر دهیم، تمشیت امور مردم بهتر انجام خواهد شد زیرا در شرایط کنونی رئیس‌جمهور بدون توجه به‌نظر نمایندگان مردم تصمیم می‌گیرد. نگاه کنید در ابتدای انقلاب و هنگامی بنی‌صدر رئیس‌جمهور شد مجلس با درایت خود شهید رجایی را به نخست‌وزیری برگزید تا بنی‌صدر نتواند هرکاری که می‌خواهد بکند. از سوی دیگر در ابتدای انقلاب آنقدر جایگاه مجلس مهم قلمداد می‌شد که شخصیت‌های مهم سیاسی تمایل داشتند در آن حضور داشته باشند؛ برای مثال مرحوم بازرگان پس از نخست‌وزیری‌اش به مجلس رفت. بسیاری از رجال سیاسی دیگر نیز به همین منوال مجلس را بسیار مهم می‌دانستند. موضوع بعدی این است که وقتی وارد جناح‌بندی‌های سیاسی می‌شویم، درمی‌یابیم که بسیاری از شخصیت‌های برجسته مغفول می‌مانند و افرادی می‌توانند از لیست‌ها بالا بیایند که از قدرت لابی بیشتری برخوردارند. نتیجه لیست‌گرایی کنار رفتن نخبگان و شخصیت‌های برجسته انقلاب می‌شود.

موضوع دیگر این است که اگر برخی بخواهند از شهرستان‌ها رشد کنند، به دلیل آنکه قدرت تبلیغاتی بالایی ندارند، شکست می‌خورند و اگر قادر باشند تا مقطعی بالا بیایند، تخریب می‌شوند و قدرت لابی و پول بیشتر عده‌ای خاص نمی‌گذارد در فضایی عادلانه چنین چهره‌هایی خود را در معرض رأی مردم قرار بدهند. از سوی دیگر برخی از دولتمردان دست به مهندسی انتخابات می‌زنند و می‌دانید که مهندسی انتخابات لزوماً به معنای تقلب نیست بلکه به این معناست که مثلاً به بخش‌داران گفته می‌شود که در سخنرانی‌های خود از فلان شخص تعریف کنید تا رأی بیارود یا علیه فلان شخص دیگر سخن بگویید تا رأی نیاورد.

ردصلاحیت‌ها تا چه‌حد مانع حضور بزرگان در عرصه مجلس شد؟

بررسی صلاحیت نامزدها مسئله‌ای است که باید حقوقدان‌های شورای نگهبان درباره آن به یک جمع‌بندی برسند تا به پرسش‌های ذهنی مردم پاسخ بدهند. به‌هرحال این ذهنیت وجود دارد که بخشی از ردصلاحیت‌ها درست نیست و شروای نگهبان نباید بین جناح‌ها فرق بگذارد. مردم انتظار دارند که این نهاد بر اساس سلامت اخلاقی، مالی و سیاسی نامزدها احراز یا ردصلاحیت بکند. البته عمده انتقادهایی که اصلاح‌طلبان به شورای نگهبان می‌کنند مربوط به مسائل شخصی خود و نه بحث محتوایی است. به هر صورت بعد از ماجراهای سال ۸۸ برخی از اصلاح‌طلبان از خطوط قرمز نظام عبور کردند و گرچه تعدادی از آنها تجربیات زیادی در عرصه مدیریت کشور داشتند اما در یک آزمون بزرگ مردود شدند. رد صلاحیت چنین افرادی کار درستی بود و من با آن مخالفتی ندارم اما بحثم بر موضوع نظارت شورای نگهبان کلی‌تر از چند فرد است و باور دارم که شورای نگهبان باید با دیدی کلی‌تر به قضیه نگاه کند و بپذیرد که در میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان افراد معتدلی هستند که بتوانند وارد مجلس، دولت، شورای شهر و دیگر نهادهای انتخابی شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha