۱۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۶:۰۷
کد خبرنگار: 1375
کد خبر: 83378643
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تحول در نظام تعلیم و تربیت نیازمند رهبر آموزشی است

اصفهان - ایرنا - مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: رهبر آموزشی نیاز ضروری و قطعی نظام تعلیم و تربیت کشور برای رسیدن به اهداف متعالی این وزارتخانه است.

علی اصغر فانی روز سه شنبه در جمع مدیران ستادی، نواحی و شهرستان‌های آموزش و پرورش استان اصفهان در فرمانداری سمیرم افزود: این رویکرد تنها با تکیه بر تغییر ساختار از مدیریت به رهبری اتفاق می‌افتد.

وی گفت: در این سیستم همه باید بانفوذ باشند چرا که توانایی اعمال نفوذ بر اعضای گروه در مسیر تأمین اهداف رهبری دنبال می‌شود به گونه‌ای زیردستان با رغبت و اشتیاق، کار و تلاش می‌کنند.

وزیر سابق آموزش و پرورش با اشاره به حضور مدیران اداری و دولتی در جای جای این وزارتخانه اضافه کرد: این رویکرد باید به سمت رهبری آموزشی تغییر یابد تا تحول و نوآوری در سیستم پدیدار شود.

وی ادامه داد: امروز مدیران ما در مدارس مسؤول اداری و مشغول پاسخگویی یا پر کردن فُرم ها و بخشنامه‌های وزارتی هستند، در حالی که باید یک رهبر و مدیر آموزشی قوی و مجرب باشند.

فانی با بر شمردن برخی شاخص‌ها و تفاوت‌های مدیریت با رهبری خاطرنشان کرد: رهبر بر روح و کالید فکری کارکنان حاکمیت دارد اما مدیر تنها به جسم و سخت افزار متکی است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در دولت یازدهم ادامه داد: رهبر به دنبال ایجاد تحول سازمانی و گذاشتن علامت سوال روی رویه‌های جاری است تا با بیان سخنی نو و ارائه تصویری روشن از آینده، سیر تحول خواه را به نتیجه برساند.

وی هزینه و بودجه سالانه وزارت آموزش و پرورش را ۴۸۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این پول میلیاردی در این مجموعه مصرف می‌شود اما باید پرسید آیا آن اثربخشی و رسیدن به اهداف مورد نظر در رهبری آموزشی حاصل شده است یا خیر.

وزیر سابق آموزش و پرورش با تمجید از عملکرد خوب آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: سیستم تعلیم و تربیت یک مجموعه باید یادگیرنده باشد تا در آن همه کارکنان و فرهنگیان، آموزش‌های به روز را بگذرانند.

به گفته فانی، در یک مجموعه یاد گیرنده، سازمان با ارتقا دائم یادگیری فردی و گروهی ضمن تعامل با محیط پیرامونی، اهداف خود را دنبال می‌کند اما امروز بی توجهی و کم توجهی به محیط تعاملی و پیرامونی از جمله فضای مجازی، مشکلاتی را برای جامعه ایجاد کرده است.

مدیرکل آموزش پرورش اصفهان نیز در این نشست گفت: یکی از شاخص‌های سختی کار در سمیرم، پراکندگی بالای روستاها و مسافت زیاد ۲۳۰ کیلومتری آخرین روستای غربی و شرقی این شهرستان است.

محمد اعتدادی با یادآوری اینکه حدود ۷۰ مدرسه چندزبانه و قومیتی در این شهرستان وجود دارد، افزود: بیشترین تعداد مراکز شبانه روزی استان با ۱۱ مدرسه دخترانه و پسرانه در سمیرم فعالیت دارند که این مهم نیز نشاندهنده تعدد و تفاوت کار در این منطقه است.

در این نشست"فرود نعمتی" معلم نمونه مدرسه عشایری و چندپایه روستای "دشت بال" بخش پادنا در جنوب سمیرم که مستندی از فعالیت‌های آن مدرسه و ۱۳ دانش آموز دختر و پسر آن، از شبکه دو سیما پخش شده است، تقدیر شد.

شهرستان سمیرم دارای حدود ۱۱ هزار دانش آموز، یک هزار و ۲۲۰ معلم و فعال فرهنگی و ۸۰۰ بازنشسته نظام تعلیم و تربیت است.

این شهرستان در ۱۶۰ کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

۷۱۴۷/‏۶۰۲۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha