۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۱:۳۴
کد خبرنگار: 1250
کد خبر: 83379552
T T
۰ نفر
فرماندار دماوند: تامین برق و بهداشت عشایر در اولویت است

تهران – ایرنا – فرماندار شهرستان دماوند گفت: نیاز اصلی عشایر منطقه ییلاقی دشت لار تامین برق و بهداشت است که در اولویت برنامه های سال جاری قرار دارد.

به گزارش ایرنا از دماوند، مجید صفری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به بازدید از منطقه ییلاقی عشایر دشت لار، اظهار داشت: در بازدیدی که از این منطقه صورت گرفت، مشکلات و مطالبات عشایر بررسی شد که مقرر شد از محل اعتبارات ارزش افزوده و فرمانداری، سه نیاز اصلی عشایر منطقه همچون احداث سرویس بهداشتی و حمام خورشیدی مناسب با هدف تأمین بهداشت عشایر و همچنین روشنایی منطقه توسط سامانه خورشیدی در سال جاری اجرایی شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه شهرستان دماوند ۲۶۰ خانوار عشایر مقیم فعال دارد، تأمین همه مطالبات آنان در مدت زمان کوتاه مقدور نیست و با وجود آنکه هنوز میزان اعتبار شهرستان در سال جاری مشخص نشده، با توجه به ذخیره اعتباری، بر اساس اولویت منطقه ییلاقی لار خدمات رسانی انجام می‌شود.

این مقام مسئول همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته در سال گذشته، تصریح کرد: در سال گذشته ۳۰۰ کیلومتر مرمت و بازسازی راه عشایری مناطق لار و میان کوه دریاچه تار و همچنین مناطق تیزآب، آینه ورزان و گل رودبار، احداث و بهسازی تعدادی از سرویس‌های بهداشتی و دایر نمودن فروشگاه عشایر در مجموع با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان انجام شده است.

صفری اضافه کرد: به همت فرمانداری و اداره کل امور عشایر استان تهران در سال جاری نسبت به تهیه حدود ۸۰ عدد آبشخور، ۳۰ عدد سرویس بهداشتی، ۶ مورد حمام خورشیدی، نصب پنل خورشیدی و آغاز توزیع سیلندر گاز توسط امور عشایر شهرستان اقدام خواهد شد.

فرماندار شهرستان دماوند در خصوص تردد ایل‌های عشایر و دام‌های آنان از سطح شهر نیز گفت: ایل راه‌ها در شهرها و روستاها از گذشته مشخص شده است که امسال نیز در راستای رونق تولید و اشتغال عشایر و از سوی دیگر موضوعات امنیتی، تمهیدات لازم جهت تردد آنان از مسیرهای گذشته فراهم شد که گرچه محدودیت‌هایی در شهر ایجاد نمود؛ همچنین مقرر شد با کمک سایر نهادها پل‌های روگذر و زیرگذری تهیه شود تا احشام مسیر تردد مناسب داشته باشند.

تولید ۱۰ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر شهرستان دماوند

مجید خدابخش، مدیر امور عشایر شهرستان دماوند نیز روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: شهرستان دماوند ۲۶۰ خانوار عشایر مقیم و حدود ۱۲۰ خانوار عشایر میهمان، یک تعاونی و یک صندوق خرد زنان عشایر دارد که از شهرستانهای پاکدشت، ورامین، ایوانکی، کرج، گرمسار و سمنان از اواسط خرداد تا شهریور ماه در مناطق ییلاقی دماوند، تار، پلور و لار مستقر می‌شوند.

وی ادامه داد: این نهاد حدود ۱۰۰ هزار رأس دام ساکن، ۱۵۰ هزار رأس دام مهمان و هشت ایل شامل هداوند، کردبچه، بولانی، سنگسری، عرب سرهنگی، عرب کتی، علیکایی و حیدری را مدیریت می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به بازدید از منطقه ییلاقی عشایر دشت لار نیز گفت: طی بازدیدی که با حضور فرماندار شهرستان صورت گرفت، قول مساعد در خصوص تأمین روشنایی مناطق ییلاقی توسط سامانه خورشیدی، احداث و بهسازی سرویس‌های بهداشتی و حمام‌های خورشیدی در راستای تأمین بهداشت عشایر و رفاه حال آنان و همچنین تاکید فرماندار در خصوص استقرار پایگاه بهداشت سلامت توسط شبکه بهداشت و درمان در دستور کار قرار گرفت.

مدیر امور عشایر شهرستان دماوند با اشاره به میزان تولیدات سالانه عشایر، خاطرنشان کرد: با توجه به بارش‌های اخیر و استقبال بیشتر عشایر از افزایش تولید دام در سال جاری، عشایر شهرستان دماوند از ۶ هزار تن گوشت قرمز تولیدات خود را به ۱۰ هزار تن افزایش داده‌اند و همچنین بیش از ۱۵ درصد شیر و فرآورده‌های لبنی استان توسط آنان تولید می‌شود.

خدابخش همچنین با اشاره به مرمت و بازسازی راه عشایری بطول ۳۰۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۲۱۵ میلیون تومان، گفت: با توجه به بارش‌های اخیر و سیلاب‌هایی که در مسیر تردد عشایر اتفاق افتاده، دو پل در محدوده تردد عشایر تخریب شده که نیاز به مرمت و بازسازی با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان است.

وی با بیان اینکه تعمیر و مرمت شبکه‌های آبیاری و خط انتقال آب در حوزه ییلاقی لار آغاز شده است، گفت: در مکان‌هایی که آب لوله کشی و خط انتقال صورت نگرفته باشد، به صورت دوره ایی با تانکر برای هر خانواده عشایر آبرسانی می‌شود؛ البته در حدود ۸۰ درصد مراتع خط انتقال صورت گرفته است.

خدابخش با بیان اینکه خوشبختانه در حوزه عشایر شهرستان بیکار وجود ندارد، افزود: در راستای ارائه خدمات مطلوب و حمایت مالی تسهیلات ارزان قیمت به میزان یکصد میلیون تومان با سود کم به صورت سالانه به ۱۰ نفر تخصیص یافته است و همچنین برای اجرای طرح پرواربندی نیز سالانه حدود ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصد نیز تخصیص می‌یابد.

این مسئول از توزیع سالانه حدود ۳ هزار تن جو و کنستانتره برای تأمین خوراک دام همچون سنوات گذشته خبر داد و بیان کرد: هرساله توسط دامپزشکی شهرستان دماوند کلیه دام‌های منطقه عشایر دماوند واکسینه می‌شود.

مدیر امور عشایر شهرستان دماوند همچنین در خصوص تردد ایل‌های عشایری و دام‌ها از سطح شهر در زمان کوچ، اظهارداشت: ایل راه‌ها ثبت ملی هستند و دماوند یکی از قدیمی ترین ایل راه‌های کشور است زیرا ابتدا ایل راه بوده و بعد به شهر تبدیل شده ولی به جهت جلوگیری از مشکل در تردد و همچنین آلودگی دامی، در نظر داریم با همکاری ادارات مربوطه، ایل راه‌های مسدود شده را بازسازی کنیم.

خدابخش با اشاره به شرایط زندگی عشایر در مناطق ییلاقی و میانبند، افزود: عشایر به مدت ۹۰ روز در مراتع ییلاقی و ۹۰ روز در مراتع میانبند و قشلاقی در جنوب دماوند ساکن می‌شوند.

وی ادامه داد: کوچ عشایر به مراتع ییلاقی از اواسط خرداد ماه آغاز و به مدت ۹۰ روز به طول می‌انجامد و در مراتع میانبند در ۲ مرحله در بهار از اوایل اردیبهشت تا اواسط خردادماه و در فصل پاییز از اواخر شهریور تا اواسط آبان ماه است.

تهرا م/۷۲۴۶//‌۱۳۴۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha